Schimbarea urmărește îmbunătățirea procesului educațional și încurajarea elevilor să aleagă discipline care îi interesează cu adevărat, fără a se concentra pe obținerea unor note mari la materii considerate mai ușoare.
Potrivit unui reprezentant al elevilor din Cluj, măsura ar urma să fie aplicată pentru materiile opționale din liceu. Acesta susține că mulți elevi aleg disciplinele facultative doar pentru a obține medii mai bune, fără un interes real pentru conținutul predat. Prin introducerea calificativelor, inițiatorii propunerii speră să elimine această tendință și să stimuleze o abordare autentică a învățării. „Mulți dintre colegii mei aleg discipline mai simple, care le garantează un punctaj mai mare, și nu materii pe care ar vrea să le studieze cu adevărat. Dacă notele vor fi înlocuite cu calificative, vor fi mai puțin tentați să aleagă materii doar pentru că sunt ușor de trecut”, a declarat reprezentantul elevilor din Cluj pentru sursa Fanatik.
Astfel, elevii vor putea selecta materiile opționale în funcție de propriile interese, fără presiunea de a obține note mari. Scopul acestei măsuri este ca disciplinele să fie studiate dintr-un real interes, evitând alegerea acestora doar pentru a crește media generală, se arată pe portalînvățământ.ro.
Înlocuirea notelor cu calificative la materiile opționale ar putea transforma semnificativ abordarea elevilor față de educație. Această schimbare ar elimina presiunea notelor mari, oferindu-le liceenilor libertatea de a se concentra pe discipline care le stârnesc cu adevărat interesul. Astfel, procesul de învățare ar deveni mai relaxat și autentic, încurajând explorarea cunoștințelor din pasiune, nu din obligație.