Compania aeriană Japan Airlines (JAL) anunţă joi restabilirea sistemelor sale informatice în urma unui atac cibernetic care a provocat întârzieri ale unor zboruri şi a obligat o întrerupere temporară a vânzării de bilete, ultimul dintr-o serie de atacuri cibernetice vizând Japonia, relatează AFP.
”Am identificat cauza şi amploarea defecţiunii, iar sistemul a fost restabilit”, a anunţat pe X JAL.
”Problema a fost cauzată de un atac important de date şi nu a antrenat scurgeri de informaţii ale clienţilor sau infectări cu virus”, anunţă a doua companie aeriană japoneză.
O purtătoare de cuvânt a confirmat joi AFP un ”atac cibernetic”. Presa japoneză scrie că a fost vorba despre un atac de tip „DDoS”, menit să copleşească şi perturbe un site sau un server.
Vânzările de bilete destinate zborurilor interne şi internţaionale de joi, care au fost suspendate o perioadă de timp, s-au reluat, a anunţat Japan Airlines.
Atacul cibernetic nu a cauzat perturbări la scară mare, însă compania a semnalat anterior că 24 de zboruri interne au înregistrat întârzieri de peste 30 de minute.
Postul public de televiziune NHK a evocat probleme legate de sistemul de înregistrare a bagajelor al companiei care a perturbat zboruri pe mai multe aeroporturi din ţară.
ATACURI CIBERNETICE ÎN SERIE
Valoarea acţiunii JAL a pierdut până la 2,5% joi, la Bursa din Tokyo, după care s-a redresat. La încheiere înregistra o pierdere limitată de 0,25% într-o piaţă cu o tendinţă ascendentă.
Acesta este ultimul dintr-o serie de atacuri vizând întreprinderi şi agenţii japoneze.
Agenţia Spaţială japoneză (Jaxa) a anunţat că a fost afectată în 2023 de ”accesări neautorizate” şi a recunoscut că securitatea unei părţi a datelor sale a fost ”compromisă”.
În iulie 2023, portul Nagoya (centru), cel mai important în arhipelag ca trafic, a fost paralizat de către un atac cu ransomware atribuit grupului de hackeri rusofoni LockBit.
Agenţia japoneză înărcinată cu Securitatea Cibernetică (NISC) a fost infiltrată de hackeri pe o perioadă de nouă luni, potrivit presei.
În februarie 2022, primul constructor de automobile din lume, Toyota, a fost nevoit să-şi suspende întreaga producţie în Japonia, timp de o zi, din cauza unui atac cibernetic care l-a afectat pe unul dintre furnizorii săi.
Mai recent, foarte popular site japonez de împărtşire de videoclipuri – Niconico – şi-a suspendat temporar serviciile, în iunie, din cauza unui atac cibernetic la scară mare, anunţa operatorul său.
EROARE UMANĂ
Un Comitet de la Ministerul japonez al Transporturilor însărcinat cu anchetarea unei coliziuni mortale, la începutul anului, implicând un avion JAL, a publicat miercuri un raport care aribuie unei erori umane acest accident soldat cu cinci morţi.
Accidentul, care a avut loc la 2 ianuarie 2024, pe Aeroportul Tokyo-Haneda, între un avion de tip Airbus 350 aparţinând Japan Airlines şi un avion de mici dimensiuni aparţinând Pazei de Coastă, nu s-a soldat cu victime în rândul celor 379 de pasageri şi membri ai echipajului avionului JAL, care l-au evacuat înainte să fie distrus de flăcări.
Însă cinci dintre cele şase persoane care se aflu în avionul Pazei de Coastă, care urmau să transporte material într-o regiune centrală a Japoniei devastate cu o zi mai înainte de un cutremur, au murit.
În raport se arată că pilotul Pazei de Coastă a interpretat în mod greşit instrucţiunile unui agent al controlului aerian, pe care le-a înţeles ca pe o autorizare de a intra pe pistă.
Comandantul de bord se ”grăbea” la acel moment, deoarece plecarea avionului Pazei de Coastă avea o întârziere de 40 de minute, se arată în raport.
Potrivit acestui document, controlorul aerian nu a remarcat că avionul a intrat pe pistă, în pofida unui sistem de alarmă care avertiza cu privire la prezenţa acestuia.