Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii intenţionează să înfiinţeze un Muzeu al Căilor Ferate Române, care va prelua şi actuala Colecţie Publică de Istorie Feroviară Românească cu tot patrimoniul său, şi care va avea drept scop promovarea istoriei feroviare, arată un proiect de Hotărâre a Guvernului privind autorizarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii de a accepta o donaţie cu sarcini în favoarea statului român.
Societatea Feroviară de Turism “SFT-CFR” SA, aflată în faliment, vrea să doneze Ministerul Transporturilor material rulant clasat în categoria „TEZAUR”, pe care îl evaluează la 22,84 milioane lei.
Este vorba de un parc de 23 de vagoane aflate în proprietatea Societăţii Feroviare de Turism SFT-CFR SA: Trenul Regal, Trenul Moldoviţa, Trenul Călugăreni, Trenul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Trenul Nostalgia şi Trenul Dracula, plus 15 locomotive de epocă cu abur.
Acestea vor fi incluse în domeniul public al statului, vor fi date în administrare Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – Direcţia Muzeistică şi Documentare Feroviară, iar după înfiinţarea noului Muzeu al Căilor Ferate Române, vor fi trecute în administrarea sa.
”Prin oferta de donaţie Societatea Feroviară de Turism “SFT-CFR” S.A., în calitate de proprietar al materialului rulant clasat in categoria „TEZAUR” potrivit OMC 2686/2000 şi OMC 2883/31.12.2015, oferă cu titlu de donaţie statului român reprezentat prin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii bunurile mobile (material rulant) si care sunt evaluate, conform donatorului, la suma de 22.840.486 lei”, se menţionează în proiectul de act normativ.
Iniţiativa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii are ca scop acceptarea de către statul român a donaţiei de bunuri mobile, respectiv material rulant clasat în categoria Tezaur.
Predarea-preluarea materialului rulant clasat în categoria Tezaur se face pe bază de protocol încheiat între Societatea Feroviară de Turism „S.F.T. – CFR” SA şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în termen de 30 de zile de la data autentificării contractului de donaţie, se arată în documentul publicat în dezbatere de minister.
”Activele, respectiv locomotivele şi vagoanele, reprezintă o importantă valoare istorică, fiind de importanţă istorică. La acest moment, în structura Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – CENAFER funcţionează Direcţia Muzeistică şi Documentare Feroviară, ce gestionează Colecţia Publică de Istorie Feroviară Românească, continuatoare a Muzeului CFR înfiinţat prin ordinul publicat în „Foaia Oficială a CFR” nr. 973 din 16 septembrie 1937. În patrimoniul colecţiei se află 37 locomotive cu abur, în prezent aflate în diverse depouri din ţară, precum şi numeroase alte exponate expuse la sediul său din Cal. Griviţei nr. 193, Bucureşti. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii intenţionează să înfiinţeze un Muzeu al Căilor Ferate Române, o instituţie cu personalitate juridică, ce va prelua şi actuala Colecţie Publică de Istorie Feroviară Românească cu tot patrimoniul său, şi va avea drept scop promovarea istoriei feroviare, organizarea de manifestări culturale specifice (expoziţii, seminarii, publicarea de materiale documentare) şi efectuarea cercetării istorice în domeniul transportului pe şine. În acest sens, a fost analizată posibilitatea efectuării unei donaţii din partea Societăţii Feroviare de Turism „S.F.T. – CFR” SA, având ca beneficiar Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în condiţiile art. 291 din Codul Administrativ, aprobat prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, a bunurilor mobile prezentate în anexă. Bunurile vor fi incluse în domeniul public al statului, iar ulterior vor fi date în administrare Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – Direcţia Muzeistică şi Documentare Feroviară, urmând ca după înfiinţarea noului Muzeu al Căilor Ferate Române, să fie trecute în administrarea sa”, se mai arată în Nota de fundamentare.