Emily, în vârstă de 21 de ani, cheltuiește aproximativ 20 de lire sterline lunar pe haine de la Shein pentru petreceri sau sărbători. „Aproape întotdeauna poți găsi ceea ce cauți, chiar dacă calitatea este proastă”, spune ea.
Ca milioane de alți cumpărători din Marea Britanie și SUA, ea preferă să cumpere online, găsind produsele accesibile. Deși a luat în considerare să renunțe la achizițiile de pe Shein din cauza condițiilor de muncă abuzive, Emily a decis să continue să cumpere pentru că, în opinia ei, „peste tot este mult prea scump”.
Potrivit GlobalData, se estimează că vânzările globale ale Shein au atins 36,9 miliarde de dolari (30,2 miliarde de lire sterline) anul trecut.
Shein este o companie privată, iar în Marea Britanie, profiturile sale s-au dublat în 2023, atingând peste 24 de milioane de lire sterline, conform datelor de la Companies House. De asemenea, Shein deține mii de linii de producție, depășind branduri de renume precum H&M și Zara.
Sophie Wills, din Birmingham, a explicat pentru BBC că a ales să cumpere de pe Shein din cauza prețurilor accesibile. „Sunt vremuri grele”, a spus ea, subliniind că, în acest context, nu și-ar putea permite haine de calitate.
„Toată ținuta mea este de la Shein”, a povestit Thando Sibenke, care face cumpărături frecvente de la Shein. Ea a adăugat că prețul, comoditatea și varietatea hainelor sunt motivele principale pentru care continuă să cumpere de pe acest site.
Totuși, Thando a menționat că pe viitor va verifica mai atent condițiile de producție ale hainelor pe care le achiziționează.
Georgina, o tânără de 24 de ani din Londra, spune că se simte „stânjenită” că a făcut cumpărături de la Shein – și că a ales să oprească acest obicei. „De când am citit despre această companie, știrile negative le depășesc masiv pe cele pozitive și chiar și când văd îmbrăcăminte Shein în magazine cu haine la preț redus, nu mă simt confortabil să le cumpăr.”
Shazia Saleem, designer de modă și academician, subliniază că, deși tinerii din Generația Z (cei născuți între 1995 și 2010) afirmă adesea în sondaje că sustenabilitatea și etica sunt importante pentru ei, acest lucru nu se reflectă întotdeauna în alegerile lor de cumpărături. „Tinerii pot simți presiunea să cumpere haine noi frecvent pentru a posta pe rețelele sociale, iar din cauza lipsei de bani, este posibil să continue să cumpere de la acest retailer”, a adăugat Saleem. Ea a mai subliniat că, deși consumatorii decid ce să cumpere, guvernul are datoria de a asigura că firmele vând produse sustenabile și etice.
Shein lansează zilnic mii de produse noi, ceea ce poate stimula cumpărătorii să își actualizeze constant garderoba conform celor mai recente tendințe, a explicat Louise Deglise-Favre, analist senior la GlobalData. „Aceasta este o reacție la dorința consumatorilor de a-și schimba garderoba frecvent”, a adăugat ea.
Fabricile din Guangzhou, China, funcționează aproape non-stop, iar muncitorii lucrează în condiții ce pun la îndoială respectarea drepturilor omului și standardele muncii. Un reportaj BBC a evidențiat orele lungi, salariile mici și presiunea constantă asupra angajaților, care sunt plătiți pe bucată și depind de fiecare pas de productivitate pentru a-și întreține familiile. Deși sediul Shein este acum în Singapore, majoritatea produselor sale sunt fabricate în China, o țară unde materialele sunt produse integral local.
Recent, guvernul din Seul a emis un avertisment privind produsele vândute pe platformele Shein, Temu și AliExpress, care pot conține substanțe extrem de toxice și chiar cancerigene. În același timp, autoritățile europene încearcă să alinieze acești giganți la standardele impuse în Uniunea Europeană. Până atunci, consumatorii sunt îndemnați să fie mult mai atenți la alegerile lor de cumpărături.