În atenția românilor care au dificultăți în relația cu băncile? Conflict uriaș între instituții: ‘Afirmațiile sunt nejustificate și nu corespund adevărului’

„Afirmaţiile la adresa ANPC, cuprinse în comunicatul CSALB din data de 20.01.2024, sunt nejustificate şi nu corespund adevărului, fiind contrare spiritului de colaborare care ar trebui să caracterizeze relaţiile dintre instituţii care au ca scop protejarea drepturilor consumatorilor. Prin lege, ANPC este autoritatea de stat care acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor. În exercitarea atribuţiilor sale, şi ţinând cont de situaţia de fapt creată în urma deciziei definitive a ÎCCJ prin care CSALB a fost eliminată de pe lista entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) din România, ANPC a informat prompt consumatorii români că, până la clarificarea situaţiei juridice a CSALB, se pot adresa în continuare cu încredere către ANPC, în situaţia în care întâmpină dificultăţi în relaţia cu operatorii economici financiar-bancari”, notează Autoritatea.

Potrivit sursei citate, „nimic din demersul ANPC nu prejudiciază în vreun fel imaginea CSALB şi nici nu impietează în vreun fel asupra activităţii acestei entităţi”.

„Prioritatea noastră a fost şi rămâne protecţia drepturilor consumatorilor, precum şi informarea corectă a acestora privind modalităţile în care pot sesiza anumite situaţii neconforme în relaţia cu operatorii economici”, menţionează ANPC.

CSALB a acuzat ANPC de dezinformarea consumatorilor de servicii financiar-bancare în privinţa atribuţiilor pe care le au cele două instituţii

Precizările Autorităţii vin după ce, luni, CSALB a atras atenţia consumatorilor de servicii financiar-bancare că au fost grav dezinformaţi „prin ultima comunicare transmisă de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, potrivit căreia consumatorii care întâmpină dificultăţi în relaţia cu operatorii economici financiar-bancari se pot adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (DSAL), din cadrul ANPC, printr-o reclamaţie pe platforma specială a acesteia”.

„Recomandăm consumatorilor să facă diferenţa între reclamaţiile/sesizările pe care le pot adresa ANPC (şi pe care le puteau adresa şi până acum acestei Autorităţi) şi soluţionarea alternativă a litigiilor care este atributul exclusiv al CSALB, pentru probleme financiar-bancare pe care aceştia le pot avea în relaţie cu băncile, IFN-urile”, a transmis CSALB, într-un comunicat de presă.

Conform instituţiei, Centrul a fost înfiinţat prin Ordonanţa Guvernului 38/2015 în urma transpunerii în legislaţia românească a Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum. Astfel, prin actul normativ, cererile de soluţionare alternativă a litigiilor/diferendelor dintre consumatorii de servicii financiar-bancare şi bănci/IFN-uri pot fi rezolvate exclusiv de către CSALB, acesta fiind cadrul normativ naţional în domeniul soluţionării alternative a litigiilor financiar-bancare.

În perioada cuprinsă între 2015 şi 2018, CSALB a solicitat în mod repetat Ministerului Economiei înregistrarea şi, implicit, deschiderea listei entităţilor SAL din România.

Un obiect cosmic misterios ar fi schimbat pentru totdeauna orbitele planetelor din Sistemul Solar

Călin Georgescu: ‘Decizia CEDO nu afectează procesul de examinare pe fond a plângerii depuse împotriva Guvernului României’