Noul Concorde – XB-1 se apropie de viteza sunetului

La 10 ianuarie XB-1 a încheiat un zbor test în cadrul căruia a atins viteza de 1.172 km/h, echivalentul a Mach 0.95. Testul s-a derulat la altitudinea de 8.986 de metri. Aparatul de zbor a mai atins această viteză în cel de-al 10-lea zbor de încercare dar se afla la o altitudine mai mare, unde presiunea aerului este mai redusă.

Zburând atât de rapid şi la o altitudine atât de mică precum în ultimul său test, avionul XB-1 a atins o viteză echivalentă record a aerului de 383 de noduri, ceea ce indică o presiune dinamică a aerului incredibil de mare. Aparatul de zbor nu se va mai confrunta cu condiţii de zbor atât de intense din nou, chiar şi după ce va sparge bariera sunetului, pentru că zborurile comerciale cu acest avion se vor desfăşura la altitudini mult mai mari, unde aerul este mult mai rarefiat, conform unui comunicat al companiei Boom Supersonic.

Expunerea aparatului de zbor la un asemenea stres la o viteză transsonică (apropiată de viteza sunetului dar nu superioară acesteia) demonstrează calitatea robustă a structurii avionului şi faptul că acesta rămâne controlabil la viteze mai mari.

Compania a anunţat în prealabil că îşi propune să atingă şi să depăşească Mach 1 în prima parte a anului 2025.

Boom Supersonic a început testele cu avionul XB-1 în martie 2024. Cele 11 zboruri de încercare derulate până în prezent au demonstrat stabilitatea aparatului, cu şi fără sistemul digital de pilotaj. De asemenea, a fost testată rezistenţa structurii aparatului de zbor, atât în aer, la viteze mari, cât şi în laborator, folosind un dispozitiv care simulează efectul pe care îl are fluxul de aer asupra structurii aeronavei la viteze foarte mari.

„Cea de-a doua parte a campaniei noastre de testare are drept obiective extinderea treptată a anvelopei de zbor a lui XB-1 în altitudine, viteza aerului şi numărul Mach până când inevitabil ajungem la boomul sonic” a declarat Nick Sheryka, inginer şef al testelor de zbor pentru acest aparat de zbor.

„Dar de ce nu optăm pur şi simplu pentru viteze supersonice de la următorul zbor? Pentru că este important să nu uităm că XB-1 nu este o dronă. În cabină se află un pilot uman. Cu un aparat de zbor autonom nu există niciun risc pentru vieţi omeneşti. De aceea sunt dezvoltate mult mai rapid tehnologiile pentru rachete spaţiale. Însă tu şi familia ta nu veţi pune piciorul prea curând într-un avion dronă”, a adăugat el.

Avionul de încercare XB-1 este conceput ca platformă de testare pe care compania Boom Supersonic o poate folosi pentru a dezvolta avionul Boom Overture, un avion supersonic de pasageri pe care doreşte să-l lanseze în zboruri comerciale la orizontul anilor 2030.

Dacă proiectul Boom Overture va fi un succes, el va putea transporta între 64 şi 80 de pasageri în traversări peste oceanul Atlantic care vor dura doar 3 ore şi 30 de minute de la Londra la Newark, New Jersey, SUA.

Sursa: www.stiripesurse.ro

Ucraina reclamă cel mai mare furt din Europa de la al Doilea Război Mondial: pe cine acuză Kievul

Oficial de top din BNR: ‘Avem un deficit bugetar de țară în război. Suntem efectiv la fundul sacului’