Ministrul britanic de Finanţe, Rachel Reeves, a anunţat miercuri un plan ambiţios de relansare economică, subliniind că sprijină extinderea Aeroportului Heathrow prin construirea unei a treia piste, un proiect întârziat de ani de zile, transmite CNBC.
Într-un discurs despre creşterea economică susţinut în Oxfordshire, Reeves a declarat că o nouă pistă la Heathrow este ”absolut necesară” şi că acest proiect ar putea atrage investiţii, susţine expansiunea economică şi crea peste 100.000 de locuri de muncă.
Ministrul a citat un studiu realizat de firma de consultanţă Frontier Economics, conform căruia o a treia pistă la Heathrow ar putea creşte PIB-ul Marii Britanii cu 0,43% până în 2050, beneficiile extinderii fiind resimţite în întreaga ţară, nu doar în Londra şi sud-estul Angliei.
Comentariile lui Reeves vin într-un context mai larg de reforme economice şi urbanistice, guvernul anunţând noi proiecte pentru revizuirea sistemului de planificare din Marea Britanie. Printre acestea se numără reconstrucţia stadionului de fotbal al lui Manchester United şi investiţii în coridorul de creştere Oxford-Cambridge.
”O creştere economică scăzută nu este destinul nostru. Dar dezvoltarea economică nu va veni fără luptă”, a spus Reeves, promiţând că guvernul va acţiona ”mai rapid şi mai decisiv” pentru a-şi îndeplini obiectivul de a reporni economia Marii Britanii.
Partidul Laburist, aflat la guvernare, a subliniat în repetate rânduri că prioritatea sa principală este creşterea economică, chiar mai importantă decât atingerea obiectivelor privind reducerea emisiilor de carbon.
Totuşi, în declaraţia de miercuri, Reeves a descris tranziţia energetică ca ”o oportunitate industrială majoră a secolului 21”, subliniind că nu există un conflict între dezvoltarea economică şi protecţia mediului.
Susţinătorii proiectului afirmă că o a treia pistă la Heathrow ar îmbunătăţi conectivitatea Marii Britanii cu destinaţiile internaţionale, ar creşte volumul comerţului, ar stimula crearea de locuri de muncă şi, implicit, ar sprijini creşterea economică.
Însă organizaţiile de mediu critică dur planul, afirmând că Marea Britanie poate obţine creştere economică fără a compromite obiectivele climatice şi că extinderea Heathrow ar contribui la creşterea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Thomas Woldbye, CEO-ul Aeroportului Heathrow, a salutat declaraţiile lui Reeves şi sprijinul guvernamental pentru proiect.
”Heathrow este poarta Marii Britanii către creştere şi prosperitate. O a treia pistă şi infrastructura aferentă ar debloca miliarde de lire sterline în investiţii private, stimulând lanţul de aprovizionare din Marea Britanie în timpul construcţiei”, a declarat Woldbye.
Acesta a adăugat că proiectul ar putea respecta ”măsuri stricte de protecţie a mediului”, demonstrând că dezvoltarea economică responsabilă poate merge mână în mână cu angajamentele climatice pentru viitoarele generaţii.