”La acest preț se ajunge cu acordul expres și sub atenta „supraveghere” a Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, care pare condusă din umbră de forțele oculte ale multinaționalelor care gestionează averea energetică a țării.
Deși pare ridicolă, afirmația este dovedită de lipsa de transparență din partea ANRE în ceea ce privește modalitatea de legiferare.
Faptul că prezintă public „documente de discuție” nu înseamnă că orice cetățean al României este ascultat. Înseamnă doar că își îndeplinesc o obligație legală referitoare la publicarea spre consultare a viitoarelor ordine.
Mai mult decât atât, sunt situații în care se prezintă un proiect de ordin cu un text, și, după „consultarea publică” în ordinul ANRE final apar ca prin minune texte asupra cărora nimeni nu știa că urmează să fie incluse.
În mod ironic, spre disprețul general al consumatorilor „protejați” de ANRE, înainte de publicarea spre consultare, ANRE se adresează unui Consiliu Consultativ.
În componența Consiliului Consultativ intră și „apărătorii drepturilor consumatorilor”, niște persoane numite fie de ANPC, fie persoane alese de ANRE din rândul diverselor ONG-uri, care, alături de reprezentanții sindicatelor (adică un alt fel de apărători ai intereselor cetățenilor) ar trebui să „reprezinte consumatorii”.
Calitatea de „reprezentant al consumatorilor” pe care și-o asumă în mod straniu ANPC este mai mult decât îndoielnică dacă ne uităm la statutul de autoritate pe care instituția îl are sau la modul în care aruncă problemele cetățenilor în curtea altor instituții. De unde și incapacitatea de a prezenta și susține în Consiliul Consultativ al ANRE puncte de vedere pertinente vizând respectarea drepturilor și cerințelor consumatorilor.
Despre propunerile ANRE cu privire la persoanele reprezentative din partea ONG-urilor care „reprezintă” consumatorii, nu se poate spune că ar exista criterii de competență profesională ci doar un simplu praf în ochii oamenilor: „Aveți reprezentanți ai ONG-urilor care vă apără interesele! Mergeți la ei!”
Cu sindicaliștii chestiunile par a se limita doar la protejarea intereselor membrilor de sindicat. Dar dacă ne gândim că și ei sunt consumatori (nu doar angajați la societăți) parcă ar trebui să existe un minim de interes și din perspectiva consumatorului.
Ei bine, toți acești mai mari sau mai mici reprezentanți, aleși pe sprânceana puterii executive, nu spun niciodată nimic din care să reiasă că ar avea cunoștință de problemele consumatorilor sau de doleanțele lor. Fac doar figurație în peste 90% din cazuri.
Și atunci cetățeanul, consumatorul casnic sau noncasnic, de cine este reprezentat cu adevărat? Cine îi știe problemele? Cine înțelege ce scrie prin ordinele acelea? Cine îi oferă garanția că în afară de „dreptul de a plăti” mai are și dreptul la respect sau dreptul la egalitate a tratamentului în fața multinaționalelor și coloșilor din energie?
ANRE? ANPC? ONG-uri? Pfui … Niciodată!!!
În schimb cetățeanul știe că sigur are de plată toate invențiile aruncate de ANRE prin Monitorul Oficial al României!
Pentru că, după 18 ani de la intrarea în Uniunea Europeană, controlul asupra ANRE îl au tot firmele care asigură „ieșirea glorioasă” a funcționarilor din ANRE către un salariu baban și liniștit în firmele care își încasează banii din activitatea de „protejare a intereselor consumatorilor” pe care au desfășurat-o în ANRE.
Pentru că în toți acești 18 ani de Uniune Europeană, peste jumătate dintre funcționarii ANRE sau peste un sfert dintre cei ai Ministerului Energiei au beneficiat de „susținerea salarială” a rudelor pe care le au angajate prin diverse firme din domeniul energiei.
Acesta este „publicul” pentru care „interesul public” este protejat cu „grijă” de ANRE.
Din dispreț față de consumatori ANRE refuză să prezinte inclusiv senatorilor documentele „secrete” care stau la baza stabilirii tarifelor.
Tot ANRE refuză să prezinte activitatea Consiliului Consultativ care arată că nu există o protecție activă a intereselor consumatorilor și că opiniile consumatorilor care totuși îndrăznesc să le exprime au primit vreodată un accept.
Însă peste 90% dintre consumatorii aflați în dificultate și care s-au adresat ANRE au constatat pe pielea lor că nu există vreo șansă în fața protecției pe care o asigură ANRE companiilor „binefăcătoare”, în mod absolut „transparent și echidistant”.
Cum poate cineva să mai creadă că ANRE nu este altceva decât instrumentul administrativ contondent folosit de multinaționalele și coloșii din energie pentru a „articula” buzunarul consumatorului, care „beneficiază” în schimb de dispreț, facturi făcute după cum bate vântul și soarele și cu tarife „atent” gestionate?
Trebuie să punem punct acestor comportamente deviante ale unor funcționari angajați ai ANRE, autoritate care are rolul de a asigura protejarea consumatorilor nicidecum ale intereselor coloșilor din energie.
Trebuie să-i facem să înțeleagă că salariul încasat de rudele funcționarilor publici din ANRE și Ministerul Energiei de la firmele din energie, ori afacerile „garantate” de firmele din energie cu firmele neamurilor nu sunt un motiv suficient pentru a ucide buzunarul consumatorilor.
Este doar totalitarism! Sub masca unei autorități incontrolabile!”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Ninel Peia.