A fost lansat primul Test Naţional de Alfabetizare Matematică din România, care evaluează capacitatea elevilor din clasele I-XII de a raţiona matematic şi de a rezolva probleme din viaţa reală, folosind numeraţia. Elevii îşi pot testa gratuit nivelul

Primul Test Naţional de Alfabetizare Matematică din România, care evaluează capacitatea elevilor din clasele I-XII de a raţiona matematic şi de a rezolva probleme din viaţa reală, folosind numeraţia, a fost lansat, elevii având posibilitatea să-şi testeze gratuit abilităţile.

Cel mai recent raport PISA plasează România pe penultimul loc al ţărilor din Uniunea Europeană la matematică şi pe locul 45 din cele 81 de state şi economii care au participat la testarea educaţională organizată de OCDE în anul 2022. Raportul arată că un procent de 49% dintre elevii de 15 ani din România se situau sub nivelul de bază în privinţa competenţelor, aferent nivelului de analfabetism funcţional. Rezultatele au fost în scădere cu 2 puncte faţă de testarea precedentă, din anul 2018. 

”În acest context, Asociaţia pentru Valori în Educaţie (AVE) şi BRIO, cu sprijinul Apa Nova Bucureşti, lansează Testul Naţional de Alfabetizare Matematică (TNAM). Această iniţiativă are ca scop evaluarea capacităţilor elevilor din clasele I-XII de a raţiona matematic şi de a rezolva probleme din viaţa reală, folosind numeraţia. Testul este disponibil gratuit, începând de astăzi, accesând linkul: https://brio.ro/info/literatie-numerica. Rezultatele colectate vor servi la realizarea primului raport naţional privind nivelul de alfabetizare matematică în rândul elevilor din România”, conform unui comunicat.
 
„Literaţia numerică (numită şi «numeraţie») este esenţială pentru a descrie capacitatea unei persoane de a analiza şi a înţelege realitatea, manipulând simboluri matematice şi informaţie cuantificabilă. Această formă de literaţie, în ciuda importanţei ei, este măsurată doar pasager în România şi doar pentru fundamentarea de politici publice, precum proiectele de evaluare educaţională comparativă PISA şi TIMSS – iar atunci doar la anumite niveluri, clar definite, de şcolaritate (de exemplu, în cazul PISA la 15 ani, nivelul claselor a VIII-a şi a IX-a). Până la acest moment, nu a existat în România un test care să poată fi utilizat de elevi, părinţi şi mai ales de profesori, pentru a face o diagnoză coerentă a nivelului de literaţie matematică în rândul elevilor din România, cu scop de evaluare individuală, şi mai ales care să fie operabil la orice nivel de şcolaritate, adică indiferent de clasa elevului”, a declarat Dragoş Iliescu, fondator BRIO, expert internaţional în psihometrie şi colaborator al OECD. 

Testul Naţional de Alfabetizare Matematică este unul complex, bazat pe un cadru de evaluare recunoscut internaţional şi care utilizează cea mai modernă teorie ştiinţifică din psihometrie. Acesta poate fi utilizat în scop diagnostic şi pentru a fundamenta intervenţii personalizate, dar şi, în forma lui scurtă, în scop de screening. 
„La AVE, noi credem că profesorii au nevoie de instrumente moderne de măsurare pentru a-şi calibra cât mai corect intervenţiile la clasă. Stabilirea nivelului de literaţie matematică este esenţială dacă ne dorim să intervenim în funcţie de nevoi şi să măsurăm progresul elevilor. Competenţa matematică este parte dintre cele opt competenţe-cheie identificate de Consiliul Uniunii Europene ca fiind necesare pentru împlinirea personală, o viaţă sănătoasă şi sustenabilă, angajabilitate, implicarea civică şi incluziunea socială. De aceea, este important să sprijinim elevii să înregistreze un progres vizibil în timpul şcolii. Testul Naţional de Alfabetizare Matematică este o resursă valoroasă, un instrument de care avem nevoie ca parte din soluţia scalabilă la una dintre provocările din educaţie”, a declarat Silvia Toth, Director Programe Educaţionale AVE.
Testul de Numeraţie, modelat după National Assessment of Educational Progress (NAEP) utilizat în Statele Unite, a fost adaptat  la contextul educaţional din România. Special pentru acest test, a fost dezvoltată o bancă solidă de câteva sute de itemi standardizaţi, adaptaţi pentru diferite etape educaţionale. Aceşti itemi au fost revizuiţi riguros şi includ ilustraţii de suport, realizate cu Inteligenţa Artificială, pentru a facilita o mai bună înţelegere în rândul elevilor. 
„Educaţia este fundamentul unei societăţi prospere şi inovatoare, iar Apa Nova Bucureşti îşi asumă rolul de catalizator în acest demers. Investiţiile noastre în programe educaţionale diversificate reflectă angajamentul faţă de educarea şi formarea tinerelor generaţii, contribuind activ la creşterea calităţii educaţionale în comunităţile noastre. Testul Naţional de Alfabetizare Matematică lansat astăzi, reprezintă un pas esenţial în îmbunătăţirea competenţelor matematice ale elevilor din ţara noastră. Suntem mândri să sprijinim această iniţiativă, care nu doar evaluează, ci şi susţine formarea unei generaţii capabile să facă faţă provocărilor moderne, asigurându-le un viitor promiţător”, a declarat Irina Munteanu, promotor al educaţiei de calitate din partea Apa Nova Bucureşti. 
Orice elev, cadru didactic, părinte sau factor de decizie în educaţie poate explora şi utiliza acest instrument . P
 
Brio®️ se prezintă ca fiind prima şi singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Prin testele şcolare Brio®️, elevii români din clasele I-XII îşi pot evalua obiectiv cunoştinţele la principalele materii şcolare şi îşi pot îmbunătăţi performanţa la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii ştiinţifice de măsurare (ramura ştiinţei care se ocupă de aceasta se numeşte psihometrie), astfel încât întrebările, procedurile de scorare şi de interpretare să fie aceleaşi pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizează metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate şi validitate, adică acurateţe (lipsă de eroare) şi adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual ţintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decât testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivităţii, el nefiind dependent de blândeţea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea întrebărilor.
După fiecare testare, elevul şi părintele sau profesorul primesc un raport de evaluare — Raportul Brio®️ — un document detaliat ce descompune în termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicând ce noţiuni sunt stăpânite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare şi de informare obiectivă şi acţionabilă, este singurul tool de pe piaţa românească de educaţie digitală ce sprijină pregătirea şi performanţa susţinută, identificând cu exactitate ariile unde elevul trebuie să mai lucreze pentru a fi competitiv faţă de colegii săi de generaţie. Sistemul de Testare Brio este un produs ştiinţific conceput pe baza programei şcolare din România, conceptualizat de o echipă de profesori şi experţi internaţionali în testare şi psihometrie. 
Asociaţia pentru Valori în Educaţie este o organizaţie non-profit, al cărei principal obiectiv este acela de a aduce sistemul educaţional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE doreşte să sprijine  transformarea  sistemului educaţional din România într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă şi responsabilitatea. 
 

După a cincea medalie la cinci ediţii ale JO, britanicul Tom Daley i-a adus un omagiu soţului său: Rudele sportivilor olimpici nu primesc suficientă recunoaştere

Grup Feroviar Român, după ce a fost amendat cu 3,49 milioane lei de Consiliul Concurenţei: Are ca obiect o speţă veche, care de la momentul semnalării şi până în prezent a fost soluţionată de Grup Feroviar Român / Vom contesta amenda