Voican (ANAT): Turismul românesc a crescut, suntem cu 10 – 12% faţă de 2019, dar nu ne-am revenit la incoming

„Turismul românesc a crescut, suntem cu 10 – 12% faţă de 2019, dar nu ne-am revenit la incoming. La incoming avem de-abia 2,4 milioane de vizitatori străini şi aveam 2,7 – 2,8 milioane în 2018, chiar mai mult un pic decât în 2019. Deci, aici e potenţialul: să aduci bani străini în economie. Nu avem buget, tăiem de colo, tăiem de colo… În loc să tai, mai bine investeşti, pui nişte seminţe de grâu în pământ şi scoţi o recoltă. Pentru un turist trebuie să investeşti ca să aduci banii ăştia, că sunt uşor de adus”, a spus Voican, la dezbaterea „Educaţia în turism: Viitorul tău începe acum”, eveniment organizat în marja Târgului de Turism al României de Centrul Naţional de Învăţământ Turistic (CNIT).

Potrivit acestuia, România are nevoie de specialişti în promovarea destinaţiilor, mai ales că la nivel naţional lipseşte brandingul.

„Nu avem în momentul de faţă decât timide încercări de promovare a României. (…) Noi încercăm cu un produs, dar nu avem promovare. Ce să faci dacă ai petrol în pământ, îi spuneam domnului ministru (al Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Bogdan Ivan – n. r.) astăzi, dar n-ai nicio conductă ca să ducă petrolul în ţările care îl consumă. Poţi să te lauzi că ai bogăţii… munte, mare, deltă, ce vrei, oameni instruiţi, ce vrei. (…) Noi nu avem decât 1% din nopţile de cazare din Europa, 30 de milioane cu chiu-cu vai anul trecut, abia am depăşit cifra asta. E cea mai mare cifră. În 2019 eram la 29,8 de milioane, acum suntem la 30 de milioane şi un pic, dar e departe de 3 miliarde ale Europei”, a susţinut vicepreşedintele ANAT.

El a atras atenţia că un turist străin plăteşte pentru o săptămână de vacanţă în România 400 – 500 de euro, când atât ar fi trebuit să plătească pe zi, dacă am fi avut un brand de ţară.

„Vorbeam de digitalizare. Ok, azi suntem în plină inteligenţă artificială, nu mai e totul să ai un site sau să ştii să umbli pe calculator. Trebuie să fii cu un pas în faţă şi dacă poţi să fii cumva conectat la tot ceea ce înseamnă formare profesională internaţională. Poate că în urmă cu 10 ani nu puteai să urmăreşti un profesor de economie în America de Sud. Acum poţi. E transmis pe YouTube şi poţi să stai la 2 noaptea şi să-l vezi pe cel mai tare şi mai actual teoretician. A venit din practică, a mai pus o cărămidă la marketingul sau brandingul internaţional, şi de asta ai nevoie, pentru că România are încă lipsă la nivel naţional de un branding. Se vede din preţul cu care se vinde. O pereche de adidaşi, spuneam noi, făcută în China, costă 100 de lei sau 100 de euro sau poate 200 de euro, în funcţie de ce scrie pe ea. Ei, aia e valoarea brandului! Mă întreba lumea: ‘Cum zici că România n-are brand?’ Păi, uită-te cu cât se vinde săptămâna pentru turiştii străini în România! Se vinde cu 400 – 500 de euro o săptămână, cu ghid, cu intrări la muzee, cu mese şi cu cazări. E imposibil, ar trebui să fie pe zi, nu pe săptămână. Asta înseamnă că România n-are valoarea aia de brand ca să stea lumea la coadă şi să fie dispusă să plătească banii ăştia pe care îi plăteşte în Croaţia, iată, în Albania. Nu mai vorbim de Italia, Franţa, că nu te duci la Paris ieftin, nu te duci la Londra ieftin. Te duci scump, dar te duci mândru că ai dat banii ăştia. Deci, valoarea de brand a României este ceea ce trebuie să urmăriţi voi. Adică să nu ne plângem că România e scumpă. Să ne bucurăm că e scumpă, dar vândută către 10 milioane de turişti străini”, le-a transmis Adrian Voican studenţilor, prezenţi la dezbatere.

În acest context, reprezentantul tur-operatorilor a subliniat că este nevoie de conlucrare între unităţile de învăţământ şi toate entităţile care organizează cursuri, însă „trebuie să existe aici o dorinţă de a învăţa permanent, de a fi permanent actual”.

„Pentru că turismul uneori e în vârf, nu mai găseşti un loc, trebuie să faci minuni ca să găseşti un loc, totul e fully booked, iar alteori bate vântul şi sunt destinaţiile sau hotelurile goale. Depinde, sigur, şi de politicile macro. Vorbeam astăzi cu domnul ministru să nu se atingă de voucherele de vacanţă, că nu-şi dă seama cât bine au făcut şi cât de rău poate să facă umblând la un mecanism care a produs şi turism la alt nivel, dar şi dublarea şi chiar triplarea numărului de unităţi clasificate în România, şi-şi fură căciula singur. Zice că face o economie la buget, dar de fapt vor lipsi impozite, taxe, TVA şi dezvoltare şi investiţii, care nu se pun uşor la loc”, a atenţionat acesta.

Nu în ultimul rând, Voican a menţionat că România nu se află la coada clasamentului când vine vorba de turism, ci e în primul sfert din 195 de ţări din lume.

„România nu e chiar la coada clasamentului, este undeva pe locul 50 între 195 de ţări în lume. Sigur că noi ne comparăm cu Italia, Franţa, Germania, Spania, America – şi e foarte bine să facem asta -, dar nu ne uităm când suntem dezamăgiţi că în spatele nostru sunt 150 de ţări care au probleme – de climă, sociale, de război, de multe – şi care nu sunt frecventabile, vizitabile, iar România nu stă chiar aşa de rău. Deci, să privim înainte, dar să fim mulţumiţi că nu suntem în coada clasamentului, suntem în primul sfert”, a arătat oficialul ANAT.

El le-a mai transmis studenţilor să îi primească pe turişti „cu zâmbet”.

„Eu vă spun doar atât. Întrebarea este cum îi primim. Răspunsul este ‘cu zâmbet’. Primul lucru pe care i-am învăţat pe studenţii ăştia şi i-am bătut la cap: alergaţi pe culoarele astea, dar zâmbiţi. Cu o treime din problemă rezolvată când zâmbeşti, că nu toată lumea ştie că e foarte important să zâmbeşti şi ospitalitatea românească să ştiţi că e foarte apreciată. Din păcate, noi cheltuim atât de puţini bani pe promovare, încât cei care plătesc imens pe promovare ocupă mintea, sunt top of mind”, a adăugat Adrian Voican.

Sursa: www.stiripesurse.ro

Programele de conștientizare aduc rezultate: Numărul copiilor abandonaţi în spitalele din Covasna

Tarifele lui Trump ar putea determina Airbus să prioritizeze clienţii din afara SUA (Guillaume Faury)