Autoturismele „electrificate” au înregistrat o creştere a înmatriculărilor de 17,3%, în februarie faţă de aceeaşi lună din 2024, marjă în care autoturismele electrice 100% au raportat o scădere de 34,8% şi o cotă de piaţă de 6,1%, arată datele Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
La nivel general, în perioada de referinţă, înmatriculările de autovehicule noi au scăzut cu 1,6% faţă de luna februarie a anului 2024, însă au crescut 1,2% în comparaţie cu ianuarie 2025.
De asemenea, în cea de-a doua lună acestui an, au fost consemnate 11.778 de autoturisme noi înmatriculate, mai mult cu 5,4% faţă de intervalul similar din 2024.
Electricele, în cădere liberă, dar hibridele câștigă teren
Potrivit sursei citate, în ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 47,8% (+2,4%), urmat de Clasa C cu o cotă de 28,8% (+11,5%) şi Clasa B – cu o cotă de 14,1% (+21,7%).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna februarie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină au crescut cu 8,2%, faţă de aceeaşi perioadă din 2024 şi au ajuns la o pondere de 59%. În schimb, autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel au raportat o scădere de 21,6% a înregistrărilor, cu o cotă de 13,1% din total.
Datele oficiale relevă faptul că autoturismele „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţin, în a doua lună a anului 2025, o cotă de piaţă de 27,7%, care depăşeşte cu 14,6 puncte procentuale cota deţinută de motoarele diesel (categoria diesel include şi motorizările mild hybrid diesel).
Pe segmente, autoturismele full electrice deţin o cotă de 6,1% din piaţă, în scădere de la 9,9%, cât aveau în februarie 2024, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au înregistrat o cotă de piaţă de 5,4%, de la 4,4%, potrivit Agerpres.
Dacia Spring rămâne lider, dar cu vânzări în scădere
În luna februarie a anului curent, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 344 de unităţi şi o scădere de 23,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Leapmotor T03 (cu 51 de exemplare) şi Tesla Model 3 (cu 45 de unităţi).
La autoturismele Plug-in, ierarhia este condusă de Volkswagen Golf – cu 71 de unităţi, apoi Ford Kuga (59) şi Toyota RAV4 – cu 34 de unităţi.
Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc Dacia Duster (307 unităţi), după care urmează Toyota RAV4 – cu 271 de unităţi, şi Toyota Yaris Cross (167).
În cazul vehiculelor comerciale uşoare şi minibus, statistica evidenţiază o scădere de 31,6%, de la un an la altul, iar vehiculele comerciale grele şi autobuze înregistrează un recul de 29,9%, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele o diminuare de 27,6%.
APIA este o organizaţie non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înfiinţată în anul 1994, membră a Organizaţiei Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.