Legumele şi verdeţurile de sezon au devenit un lux în România din cauza prețurilor la care se vând. De exemplu, kilogramul de roşii se vinde cu 19 lei, cel de castraveţi cu 13 lei, iar o salată cu câteva produse a ajuns să coste mai mult decât un kilogram de carne, relatează Antena3 CNN.
Legumele se află și în topul scumpirilor. În ultimul an prețul acestora a crescut, în medie, cu 9%, însă unele sortimente au creșteri de preț și mai mari. De exemplu, roșiile românești, anul acesta, vor fi cu 30% mai scumpe față de anul trecut.
Prin magazine au apărut acum și roșiile cherry, care se vând la 15 lei 250 de grame, iar kilogramul de roșii normale ajunge la 19 lei în marile magazine.
Nici castraveții nu sunt ieftini acum. Aproximativ 10, chiar 13 lei costă kilogramul atât în piețe, cât și în magazine, iar o salată se vinde acum la 4 lei bucata. Ceapa verde e și ea scumpă, 2 lei legătura, la fel și ridichile. Așa se face acum că pentru o simplă salată cu legume oamenii plătesc aproape 50 de lei, dublu aproape față de cât dau pe un kilogram de carne de pui.
Seceta ar fi de vină
Un motiv pentru care prețurile sunt ridicate este chiar vremea. Seceta, care este deja pe teritoriul țării de câțiva ani, afectează în fiecare an producția, iar costurile fermierilor sunt tot mai mari. În plus, mulți se grăbesc să scoată legumele mai devreme pe tarabele din piețe și le cresc în solarii, acolo unde sunt cheltuieli mari cu încălzirea acestora, cheltuieli care ajung uneori chiar și la 500 de lei în fiecare zi. Astfel, legumele pleacă din start la un preț ridicat de la producător, iar în piață sau în magazin prețul urcă și mai tare după ce comerciantul își adaugă profitul.
Cu toate acestea, unele legume se găsesc mai ieftine în supermarketuri decât în unele piețe. De exemplu, roșiile românești costă în magazine 19 lei kilogramul, iar în piețe se găsesc roșii grecești care costă mai bine de 20 de lei. Salata în magazin costă 3 lei, în piață e cu un leu mai scumpă. O explicație ar fi că producătorii și samsarii din piețe au prețuri mai mari pentru că nu vând cantități mari la fel ca magazinele și pentru a-și scoate cheltuiala vând mai scump.