Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a retras miercuri, ordinul emis preşedintele instituţiei, Cristian Popescu Piedone, şi pus în transparenţă decizională, prin care toţi comercianţii erau obligaţi să afişeze adaosul comercial aplicat produselor comercializate, raportat la preţul de bază al producătorului.
În urmă cu o lună, conducerea ANPC a pus în transparenţă decizională un ordin care obliga operatorii economici să informeze consumatorii cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate, raportat la preţul de bază al producătorului.
”Considerăm că prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziţionării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă alegeri raţionale, în cunoştinţă de cauză”, transmiteau reprezentanţii ANPC la vremea respectivă.
Ei considerau că dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia şi un factor important în dezvoltarea unei pieţe transparente, iar prin informaţiile care îi sunt puse la dispoziţie, consumatorul are posibilitatea să-şi optimizeze alegerea în funcţie de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.
Ordinul, criticat de economişti şi comercianţi deopotrivă, a fost pus în transparenţă, iar după 30 de zile urma să fie trimis spre publicare în Monitorul Oficial, însă între timp a fost retras, reprezentanţii ANPC argumentând decizia prin „diferenţa de tratament între comercianţi şi platformele online” şi prin riscul scăderii competitivităţii României în raport cu alte state membre UE.
În luarea deciziei de retragere a Ordinului ANPC susţine că a ţinutn cont de „consideraţiile” transmise de către mediul de afaceri în perioada de consultare a proiectului, şi anume descurajarea investiţiilor, cu un efect negativ nu doar asupra operatorilor economici din lanţul de aprovizionare alimentar şi non-alimentar, dar şi în industrii colaterale, cum ar fi construcţii şi materiale de construcţii, antrepriză şi sub-antrepriză, logistică şi transport etc.
De asemenea, Ordinul ar fi avut efecte negative printre consumatori, în rândul cărora s-ar crea confuzie, iar aceştia nu ar fi mai bine informaţi asupra drepturilor lor, cunoaşterea acestor detalii comerciale neaducându-le concret niciun avantaj real, documentat. În acelaşi timp, calitatea produselor oferite risca să scadă, comercianţii putând fi determinaţi să aleagă produse cu adaos mic, în defavoarea celor calitative.
„Diferenţa de tratament între comercianţi şi platformele online stabilite pe teritoriul României, prin comparaţie cu cele din afara României, în special din state terţe – se va crea o obligaţie suplimentară de informare pentru comercianţii şi platformele online de pe teritoriul României, fără ca respectarea obligaţiei să fie controlată şi sancţionată în raport cu acei comercianţi şi platformele online din state terţe care prestează servicii pe teritoriul României. Având în vedere încălcările sistematice ale dreptului UE săvârşite de platformele care provin din state terţe şi lipsa unor acţiuni concrete de supraveghere şi sancţionare din partea autorităţilor naţionale, astfel se vor accentua diferenţele de tratament între cele două tipuri de operatori economici”, se arată în decizia de miercuri a ANPC.
Ordinul a fost iniţial retras temporar şi efectele sale nu au fost simţite, însă decizia ANPC de miercuri îl elimină complet.
„Având în vedere aspectele menţionate precum şi posibilitatea scăderii competitivităţii României în raport cu alte state membre U.E., Ordinul privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la preţul de achiziţie, se retrage”, se mai arată în decizia de retragere a documentului.