Statul, mai eficient decât privații? Guvernul britanic trece la naționalizări în domeniul feroviar

Transportul feroviar britanic intră într-o nouă etapă, după ce guvernul condus de Keir Starmer a inițiat renaționalizarea serviciilor de călători, în baza Passenger Railway Services (Public Ownership) Act 2024. Primul tren marcat oficial cu sigla „Great British Railways: coming soon” a fost programat pentru duminică dimineață, însă, din cauza lucrărilor de întreținere, lansarea simbolică a fost amânată, a fost înlocuită de un autobuz de înlocuire.

Ministra transporturilor, Heidi Alexander, a declarat că procesul reprezintă începutul unui „viitor mai eficient” pentru sistemul feroviar britanic, cu promisiunea de a reduce birocrația, frustrările pasagerilor și risipa de fonduri publice. „Nu este o soluție magică, dar este începutul unui drum către un serviciu public modern, unificat și eficient”, a spus aceasta.

South Western Railway, care fusese operată de compania privată FirstGroup din 2017, va fi gestionată acum de operatorul de stat DfTO. Această companie administrează deja mai multe linii readuse anterior în sectorul public, precum LNER, Northern, TransPennine Express și Southeastern. Alte nouă linii vor fi reintegrate în sistemul public până la sfârșitul lui 2027.

Autoritățile estimează economii de aproximativ 150 de milioane de lire anual doar din eliminarea taxelor plătite operatorilor privați. În paralel, guvernul va înființa până în 2027 noua entitate Great British Railways, care va unifica operațiunile de infrastructură și transport.

Ședință crucială la PSD – Social-democrații trebuie să decidă dacă intră la guvernare

Scrimă: Medalie de bronz la Madrid pentru echipa masculină de sabie a României