Companiile aeriene au declanșat o campanie intensă de lobby la Bruxelles pentru a contracara eforturile de a permite pasagerilor să transporte gratuit bagaje de cabină mai mari.
Acea teamă familiară resimțită de mulți pasageri în fața porții de îmbarcare, legată de posibile taxe suplimentare pentru bagajul de mână, generează acum o adevărată confruntare politică.
Spania s-a săturat de aceste taxe suplimentare și a amendat cinci companii aeriene pentru că au perceput bani în plus pentru bagajele de mână. Acum, bătălia pentru „libertatea de a urca un troller mai dolofan în compartimentul de deasupra capului” se extinde și în alte țări.
Organizații de protecție a consumatorilor din 12 țări europene s-au alăturat miercuri luptei legale a Spaniei împotriva companiilor aeriene low-cost care percep taxe pentru aducerea unor valize de cabină mai mari. Coaliția, condusă de Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), a depus o plângere la Comisia Europeană privind aceste taxe „ilegale”, solicitând „o investigație la nivelul UE” asupra practicilor comerciale ale companiilor Ryanair, EasyJet, Wizz Air, Transavia, Volotea, Vueling și Norwegian Airlines.
Acțiunea vine în urma amenzii de 179 de milioane de euro aplicată în noiembrie de către ministrul spaniol al Consumatorului, Pablo Bustinduy, împotriva a cinci dintre aceste companii aeriene, pentru practici comerciale incorecte, inclusiv taxarea bagajului de mână.
CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, a denunțat amenda, numindu-l pe Bustinduy „un ministru comunist spaniol nebun” și prezentând o siluetă de carton a ministrului îmbrăcat ca un clovn, purtând o șorț cu mesajul „Eu cresc prețurile”. O’Leary susține că obligarea companiilor aeriene să accepte bagaje de mână gratuite ar duce la creșterea tarifelor.
Bustinduy a replicat: „Dacă modelul tău de afaceri se bazează pe practici ilegale, atunci problema este modelul de afaceri.” Declarația a fost făcută miercuri, la prezentarea plângerii organizațiilor de consumatori, la sediul BEUC din Bruxelles.
Potrivit celor mai recente rezultate anuale ale Ryanair, veniturile auxiliare – care includ taxele pentru bagajul de mână și alte servicii extra precum selectarea locurilor și îmbarcarea prioritară – au totalizat 4,7 miliarde de euro dintr-un total de 13,95 miliarde de euro.
Bustinduy nu este însă convins că aceste taxe sunt esențiale pentru profitabilitate. „Unele dintre aceste companii au început să taxeze bagajul de mână abia în 2021–2022. Au fost extrem de profitabile și înainte. Acum sunt chiar și mai profitabile”, a afirmat el, adăugând că nu există nicio justificare reală pentru taxa suplimentară, din moment ce companiile nu suportă costuri în plus pentru transportul bagajului de mână și nici nu își asumă responsabilitatea pentru el, așa cum o fac în cazul bagajelor de cală.
Disputa privind „bagajul de mână de dimensiuni rezonabile”
„Companiile aeriene low-cost practică de mult timp aceste obiceiuri care încalcă drepturile consumatorilor… ignorând în mod deschis decizia celei mai înalte instanțe a UE, care a stabilit că perceperea de taxe pentru bagajul de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală”, a adăugat ministrul spaniol.
Bustinduy s-a referit la o hotărâre din 2014 a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care a stabilit că transportul unui bagaj de mână nu poate fi condiționat de o taxă suplimentară, „cu condiția ca acesta să respecte cerințele rezonabile privind greutatea și dimensiunile, precum și reglementările de securitate aplicabile”.
De atunci, dezbaterea s-a concentrat pe ceea ce înseamnă concret „rezonabil” în termeni de dimensiune și greutate a bagajului.
Cum amenda din Spania se află în prezent în apel, este posibil ca instanțele europene să fie chemate din nou să clarifice dacă pasagerii au sau nu dreptul să aducă un troller în cabină fără costuri suplimentare.
Potrivit companiilor aeriene, decizia UE le obligă doar să permită pasagerilor un bagaj mic gratuit. „Toate companiile permit pasagerilor să aducă o geantă sau un obiect personal ca parte din tariful de bază”, a declarat Ourania Georgoutsakou, director general al organizației de lobby Airlines for Europe (A4E), precizând că astfel „transportatorii respectă decizia instanței”.
Ea a adăugat că acțiunea BEUC „ar reduce opțiunile consumatorilor și i-ar obliga pe toți pasagerii să plătească pentru servicii suplimentare de care poate nu au nevoie”, întrucât „obligativitatea transportului gratuit al bagajelor de cabină ar forța până la 50 de milioane de pasageri din Spania să plătească pentru ceva ce nu își doresc”.
Disputa legată de bagajele de mână vizează și logistica de îmbarcare și debarcare eficientă, fără ca fiecare pasager să se lupte cu un geamantan voluminos pe culoarul avionului.
„Nu văd neapărat în asta un mecanism de generare a profitului pentru companiile aeriene”, a spus Steven Truxal, director al Institutului Internațional de Drept Aerian și Spațial de la Universitatea din Leiden.
„Văd mai degrabă o încercare de optimizare a procesului de îmbarcare și asigurare a punctualității zborurilor”, a adăugat el, menționând situațiile în care pasagerii se prezintă la finalul îmbarcării cu bagaje prea mari pentru cabina avionului, fiind nevoiți să le înregistreze în cală, ceea ce cauzează întârzieri, conform Politico.
În sistemul actual, „companiile aeriene știu câte bagaje vor fi înregistrate și câte vor ajunge în cabină. Iar pasagerii au o alegere”, a spus Truxal. Totuși, susținătorii consumatorilor consideră că amenda din Spania demonstrează că au avut dreptate să lupte împotriva acestor taxe timp de ani de zile, iar acum sunt hotărâți să ducă lupta la nivel european.
„Datorită acțiunii din Spania, avem un precedent important pe care dorim să-l vedem aplicat în toate țările europene”, a declarat Agustín Reyna, director general al BEUC.
Această dezbatere coincide cu discuțiile dintre guvernele UE despre reformarea drepturilor pasagerilor aerieni, care ar putea include o prevedere prin care companiile low-cost să fie exceptate de la noile obligații – aspect care îngrijorează organizațiile de consumatori.
„Este evident că acum companiile aeriene fac lobby agresiv pentru a modifica legislația UE și pentru a legaliza, de exemplu, taxele pentru bagajele de mână”, a spus Bustinduy.
„Este absolut inacceptabil ca vreun stat membru al UE sau instituție europeană să-și abandoneze misiunea de a proteja drepturile consumatorilor pentru a lua partea intereselor companiilor aeriene”, a mai adăugat ministrul.
Comisarul pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că dorește ca liniile aeriene să stabilească singure „un standard comun ambițios pentru dimensiunile permise ale bagajelor de cabină”, potrivit discursului său la cea mai recentă reuniune a membrilor A4E.
„Este o problemă care afectează direct pasagerii, iar mie personal îmi pasă foarte mult de acest subiect”, a declarat politicianul grec.