Mașina ta trece ITP-ul în 2025? Cât te costă, ce documente îți trebuie și ce riști dacă îl ratezi

Dacă se apropie termenul pentru reînnoirea inspecției tehnice periodice (ITP) sau vrei să fii pregătit pentru anul 2025, iată ce trebuie să știi despre documentele necesare, costuri, condiții tehnice și sancțiuni.

Dacă ai achiziționat un automobil nou, cu maximum 8 locuri, prima inspecție tehnică va fi necesară abia după 3 ani de la prima înmatriculare în România, conform legii nr. 260/2017. Ulterior, pentru autovehiculele sub 8 locuri, inspecția se face o dată la doi ani, iar pentru cele mai vechi de 12 ani, anual. În cazul vehiculelor destinate transportului de persoane (cu mai mult de 8 locuri), a taxiurilor sau a celor închiriate, ITP-ul trebuie făcut anual dacă sunt noi, iar dacă sunt deja în circulație, inspecția se face o dată la 6 luni. ITP-ul este valabil 1 an pentru autovehiculele destinate transportului de mărfuri a căror masă totala maximă nu depaşeşte 3.500 kg. Dacă utilizezi un autovehicul destinat transportului de mărfuri, a cărui masă totala maximă este de peste 3.500 kg, ITP-ul este valabil 1 an, scrie cumsa.ro.

Pe de altă parte, motocicletele, mopedele, vehiculele cu trei roți și cvadriciclurile au ITP valabil doi ani. Dacă nu mai știi când ai făcut ultima inspecție, poți verifica valabilitatea ITP-ului folosind seria CIV sau numărul VIN pe site-ul Registrului Auto Român: www.rarom.ro.

Pentru a face ITP-ul, ai nevoie de următoarele documente:

  • polita RCA valabila la data inspectiei
  • cartea de identitate a vehiculului (CIV), in original cu elementul de securizare de la R.A.R.
  • certificatul de inmatriculare al autovehiculului
  • cartea de identitate a conducatorului auto
  • autorizatia provizorie de circulatie, daca este cazul

Preţul unui ITP în 2025 este cuprins între 120 şi 200 de lei, în funcţie de service-ul pe care l-ai ales, dar şi în funcţie de tipul autovehiculului.

Prețul unei inspecții tehnice periodice variază în funcție de tipul vehiculului și de service-ul ales. În general, costurile sunt între 120 și 200 de lei.

  • pentru autoturisme pe benzină sau motorină: între 120 și 180 lei
  • pentru vehicule cu GPL: tariful poate fi mai ridicat
  • pentru autoutilitare sau microbuze: până la 200 lei
  • pentru motociclete și mopede: în jur de 100 lei

Chiar dacă ai toate documentele în regulă, anumite defecte tehnice îți pot face mașina să pice inspecția. Defecte minore: oglinzi laterale deteriorate, geamuri cu fisuri, plăcuțe de înmatriculare uzate, capac lipsă la rezervorul lichidului de frână, pedală de frână uzată. Defecte majore: probleme la sistemul de frânare, lămpi de frână lipsă sau nefuncționale, servofrană defectă, plăcuță de înmatriculare lipsă, reparații incorecte, elemente de siguranță lipsă la transmisie. Defecte periculoase: scurgeri de combustibil, joc excesiv la volan, uzură majoră la discuri sau plăcuțe de frână, probleme la rulmenții roților.

În plus, trebuie să te asiguri că anvelopele corespund cu dimensiunile din cartea de identitate, banda de rulare are o adâncime de cel puțin 2 mm, toate luminile (faruri, stopuri, semnalizatoare, avarii) funcționează, claxonul, centurile de siguranță și ștergătoarele sunt în stare bună, parbrizul nu are fisuri și caroseria nu prezintă rugină excesivă.

Conform legislației în vigoare, orice autovehicul trebuie să aibă ITP valabil pentru a circula legal pe drumurile publice din România. Dacă ești prins în trafic cu ITP-ul expirat, poți primi o amendă între 1.822 și 4.050 lei, la care se adaugă suspendarea înmatriculării. În cazuri grave, sancțiunea poate ajunge până la 8.100 de lei!

Sursa: www.stiripesurse.ro

Ardeiul gras, campionul din farfurie: Cum îți ajută sănătatea fără să știi

Donnarumma ezită: Rămâne sau pleacă de la PSG?