Bulgarii se uită uluiți către România: Au ales o strategie diferită și se dezvoltă mult mai rapid

Bulgaria a achiziționat noi avioane de luptă F-16 Block 70, din care doar unul a fost livrat până în prezent, în timp ce România a preferat să investească în avioane de luptă F-16 second-hand mult mai ieftine.

Astfel, România a pregătit tranziția către achiziționarea de avioane de luptă F-35, în timp ce Bulgaria nu are o astfel de oportunitate și se va baza pe avioane F-16 cel puțin în următorii 30 de ani.

Există diferențe semnificative în dimensiunile financiare ale celor două programe, dar tranzacțiile pentru înarmare sunt foarte diferite, iar comparațiile nu sunt foarte potrivite.

România nu mai folosește avioane de luptă sovietice, în timp ce Bulgaria va continua să se bazeze pe MiG-29 în anii următori.

Cu toate acestea, provocările urmează, iar Bulgaria se confruntă deja cu unele dintre ele – instruirea piloților, infrastructura și costurile semnificativ crescute. România are deja mult mai multă experiență, una de care Bulgaria poate beneficia. Un centru de instruire a piloților funcționează deja în România, ceea ce deschide oportunități și pentru Forțele Aeriene Bulgare. Cele două țări fac parte din Flancul Estic al NATO, iar consolidarea acestuia se realizează prin cooperarea activă dintre ele. În acest sens, mai sunt multe de făcut.

Primele șase avioane F-16 românești (achiziționate din Portugalia) au aterizat la Baza Aeriană 86 Fetești (Borcea) în septembrie 2016. Au fost achiziționate în total 12+5 aparate din Portugalia în baza a două contracte separate. Aceste prime 17 unități formează Escadrila 53 de la Baza Aeriană Fetești, sud-estul României. Avioanele F-16 românești au început să fie folosite integral și în misiuni de protecție a spațiului aerian în primăvara anului 2019. Acest lucru este relevant și pentru viitorul Forțelor Aeriene Bulgare.

Până la sfârșitul anului, acestea ar trebui să primească un total de 8 avioane F-16 din cele 16 achiziționate. Totuși, asta nu înseamnă că Bulgaria va renunța imediat la vechile MiG-29. Conform estimărilor experților, va dura cel puțin doi ani pentru ca și Bulgaria să stăpânească complet F-16.

Cea mai mare provocare în România este instruirea piloților. Țara va avea în total 49 de avioane F-16 până la sfârșitul anului, dar nu și suficienți piloți pentru a le pilota pe toate. Un număr mare se instruiesc în Statele Unite, alții au început antrenamente în țară, la Centrul European de Instruire al avioanelor F-16, care a fost înființat în 2023 la Baza Aeriană Fetești.

Centrul European de Instruire F-16 de la Baza Aeriană 86, condus de Ministerul Apărării din România împreună cu Olanda și Lockheed Martin, este deschis oricărei țări din regiune, deși scopul său principal a fost să instruiască piloți ucraineni de F-16. Până în prezent, din informațiile disponibile publicului larg, majoritatea piloților instruiți acolo au fost români. Primii piloți ucraineni care s-au antrenat acolo au sosit în septembrie 2024.

Ministerul Apărării din Bulgaria susține că vor fi suficienți piloți instruiți pentru F-16, dar experții se îndoiesc de acest lucru. Conform informațiilor neoficiale, au existat piloți bulgari care nu și-au finalizat instruirea și au fost trimiși înapoi din Statele Unite. Se așteaptă ca până la sfârșitul anului viitor, Bulgaria să aibă 14 piloți instruiți pentru F-16.

Instruirea piloților va continua și ulterior. Contractele cu Statele Unite includ instruirea echipajului de zbor cu o sumă de peste 150 de milioane de dolari. În cadrul celor două acorduri, trebuie să fie instruiți în total 32 de piloți – 14 în cadrul primului contract și 18 în cadrul celui de-al doilea.

Președintele bulgar Rumen Radev, fost comandant al Forțelor Aeriene, a ridicat deja întrebarea dacă nu este posibil ca piloții să fie instruiți și în Bulgaria, și în alte țări din regiune, dar nu a existat nicio reacție din partea Statelor Unite și a Lockheed Martin.

Bulgaria are de asemenea o problemă foarte serioasă cu infrastructura pentru utilizarea aeronavelor. Acestea sunt adăpostite în a Treia Bază Aeriană, cunoscută sub numele de Graf Ignatievo, dar reparațiile și modernizarea acesteia au încetinit mult și încă nu este gata.

Reparațiile bazei aeriene trebuiau să coste 150 de milioane de euro, dar prețul a crescut semnificativ și nimeni nu mai poate calcula cât va costa în total. Conform diverselor surse, prețul total a ajuns deja la 350 de milioane de euro.

România își modernizează de asemenea bazele aeriene. Cel mai ambițios este proiectul pentru baza aeriană de la Mihail Kogălniceanu (MK), aproape de Marea Neagră.

Aceasta va servi nu doar ca bază aeriană, ci și ca bază militară NATO cu forțe terestre și efective suplimentare. SUA menține de asemenea o prezență permanentă la baza MK, cu 1.000-2.000 de soldați în rotație, cu tancuri, vehicule blindate și elicoptere. Planul este să se cheltuiască peste 500 de milioane de euro pentru dezvoltare și extindere până la jumătatea anilor 30 ai secolului XXI.

România a achiziționat primele 17 avioane de vânătoare F-16 (MLU) din Portugalia prin două contracte separate în perioada 2014 – 2019. Întreaga achiziție a costat 630 de milioane de euro și a inclus modernizarea aeronavei, sprijin logistic, precum și instruirea personalului și a piloților.

În 2022, România a semnat un acord în valoare de 400 de milioane de euro cu guvernul norvegian pentru a achiziționa 32 de avioane de vânătoare F-16 pe care țara scandinavă le scotea din uz pentru a înlocui avioanele F-35 recent puse în funcțiune.

Avioanele, deși mai vechi decât cele portugheze, au încă aproximativ 2.000-3.000 de ore de zbor, ceea ce le va permite să rămână în folosință în timp ce România trece treptat la F-35. Așadar, în total, pentru 49 de avioane F-16 uzate, dar modernizate, care vor fi utilizate încă 10-15 ani, precum și pentru piese de schimb și programe de modernizare, România plătește aproximativ 1,3 miliarde de euro – aproape jumătate din suma pe care Bulgaria o plătește pentru 16 avioane F-16 noi. Un element cheie al întregului program F-16 românesc este faptul că mentenanța aeronavei și o mare parte din modernizare au fost și vor fi efectuate la instalația Aerostar Bacău din partea de est a țării.

România a semnat contractul pentru F-35 la sfârșitul anului trecut: 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de aeronave F-35, piese de schimb, motoare de rezervă, suport logistic, personal și instruire pentru piloți, precum și muniție. Cele 32 de aeronave sunt așteptate să intre în folosință după anul 2030 și să formeze două escadrile care vor începe să înlocuiască cele mai vechi dintre avioanele F-16 actuale. Într-o a doua etapă, România intenționează să cumpere încă 12 avioane F-35, dar acest lucru nu a fost încă specificat în niciun fel. Se așteaptă ca, până la începutul anilor 2040 ai secolului XXI, România să aibă 48 de avioane de vânătoare F-35 (trei escadrile).

Spre comparație, Bulgaria a achiziționat un total de 16 avioane de vânătoare în două tranșe, pentru o sumă totală de 2,5 miliarde de dolari. Parametrii contractului sunt clasificați, dar surse oficiale au comentat că armamentul nu va fi suficient.

În Bulgaria, programul de avioane de vânătoare F-16 a devenit o țintă principală a cercurilor și partidelor pro-ruse, în jurul fiecărei probleme având loc o campanie puternică.

În România nu au existat astfel de scandaluri. Înainte de alegerea F-16, a existat o dezbatere publică despre care ar fi cea mai bună opțiune – Eurofighter sau Gripen -, dar după încheierea acordului, nu a existat nicio discuție. Mai ales că discursul public al Ministerului Apărării a fost întotdeauna că avioanele F-16 folosite sunt doar o măsură temporară, în timp ce România poate achiziționa și primi F-35.

În Bulgaria, însă continuă să se dezbată motivul pentru care Bulgaria nu a achiziționat un alt tip de avion de vânătoare.

Sursa: Mediapool.bg, în traducerea Rador Radio România

Sursa: www.stiripesurse.ro

Aprilie aduce o scădere a numărului de turiști cazați, comparativ cu 2024

Tarifele impuse de Donald Trump au un efect neașteptat: Lovește puternic industria vacanțelor din această vară