Noul cadru stabilit prin acest acord îşi propune să stabilească reguli „mai simple şi mai clare” pentru pasageri, păstrând în acelaşi timp concurenţa între companiile aeriene în cadrul pieţei interne, potrivit unui comunicat al Consiliului UE, organismul care reprezintă cele 27 de state membre.
Textul, aprobat de miniştrii transporturilor din statele membre, urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Noile drepturi ale pasagerilor
Companiile aeriene trebuie să ofere pasagerilor o redirecționare cât mai curând posibil, inclusiv posibilitatea de a fi redirecționați prin zboruri operate de alți transportatori sau prin mijloace de transport alternative, după caz.
În plus, în cazul în care o companie aeriană nu oferă o redirecționare adecvată în termen de trei ore de la perturbare, pasagerii pot organiza propria redirecționare și pot solicita rambursarea a până la 400% din costul inițial al biletului.
În plus, dreptul la asistență (băuturi răcoritoare, hrană, cazare) este acum clar definit. În cazul în care o companie aeriană nu asigură acest lucru, pasagerii își pot face singuri aranjamentele și pot fi rambursați ulterior. În caz de întârziere pe pistă, pasagerii ar avea dreptul la asistență minimă și ar trebui să fie debarcați după 3 ore.
Ținând seama în special de evaluarea impactului realizată de Comisia Europeană, Consiliul propune praguri actualizate pentru despăgubirile datorate întârzierilor prelungite.
Companiile aeriene nu sunt autorizate să refuze acordarea de compensații din cauza unor „circumstanțe extraordinare”, cu excepția cazului în care dovedesc că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni perturbările.
– Călătorii sub 3 500 km și călătorii în interiorul UE: se aplică compensații pentru întârzieri de peste 4 ore (300 EUR)
– Călătorii peste 3 500 km: se aplică compensații pentru întârzieri de peste 6 ore (500 EUR)
Poziția Consiliului introduce, de asemenea, mai multe modificări în ceea ce privește normele privind anulările pentru care pasagerii pot solicita compensații. Pasagerii care sunt informați cu privire la anularea zborului lor cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare au dreptul la o compensație. În caz de anulare, compania aeriană trebuie să pună la dispoziția pasagerilor formulare precompletate pentru ca aceștia să poată solicita despăgubiri.
Consiliul dorește, de asemenea, să descurajeze politica „no-show”, utilizată pe scară largă în prezent. În acest sens, pasagerii cărora li se refuză îmbarcarea pe un zbor de întoarcere, deoarece nu au luat zborul de plecare, ar avea dreptul la despăgubiri.
Pasagerii aerieni din UE ar trebui să fie mai bine informați cu privire la drepturile lor. Companiile aeriene ar trebui să respecte obligații de informare mai stricte, inclusiv informații în timpul rezervării și informații privind gestionarea plângerilor și a cererilor.
Noile dispoziții introduc termene stricte în care companiile aeriene trebuie să răspundă la reclamațiile pasagerilor. Pasagerii ar avea la dispoziție până la 6 luni de la perturbare pentru a depune o cerere sau o plângere la compania aeriană. Se introduce un termen de 14 zile de la depunerea cererii pentru ca companiile aeriene să plătească despăgubiri sau să ofere un răspuns clar și motivat pasagerului.
Ministrul francez al transporturilor, Philippe Tabarot, a declarat într-un mesaj pe reţeaua X că este „mulţumit de compromisul” la care s-a ajuns de Uniunea Europeană.
El a citat mai multe progrese concrete, în special drepturi sporite pentru pasagerii cu dizabilităţi sau mobilitate redusă, un mecanism automat de compensare în cazul anulării zborului şi criterii de compensare pe care companiile aeriene vor fi obligate să le respecte în caz de întârziere.
„Acest text ar fi putut fi mai ambiţios, dar este o etapă importantă pentru a continua îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite utilizatorilor transportului aerian”, a adăugat Tabarot.
Asociaţia Airlines for Europe (A4E), care include printre altele Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair şi easyJet, şi-a exprimat dezamăgirea faţă de acord.
Aceasta a reproşat textului că introduce „şi mai multă complexitate” în comparaţie cu propunerea iniţială a Comisiei Europene din 2013.
În timpul acestor negocieri, a fost ridicată ideea – apărată de companiile aeriene – de a creşte pragul de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere. Această idee a fost respinsă de Germania.