Revenim asupra unui subiect care pare că va ține prima pagină o vreme. Este vorba de CMID Roești, adică Centrul de Management Integrat al Deșeurilor din localitatea Roești Vâlcea. Așa cum relatam într-un articol precedent, jurnaliștii au analizat îndeaproape acest proiect și eșecul pare unul anunțat, la pachet cu un mare scandal european, deoarece în joc este o sumă de 30 de milioane de EURO.
Acum este rândul celor de la ecopolitic.ro să pună lupa pe această afacere care pare foarte sulfuroasă. Cine sunt însă cei care conduc această afacere care are toate șansele să ducă proiectul în gard. Iată ce au găsit ei:
Deșeuri cu miros de DNA și DIICOT în Prahova și Vâlcea
”La Prahova și Vâlcea reorganizarea administrativ- teritorială pare că a avut loc deja, sub bagheta unui ,,milionar de carton,, pe numele său Cătălin Ioniță, care a reușit să unească apetența infracțională a grupurilor de interese transpartinice din cele două județe.
Printr-o metodă netransparentă contractul de delegare a gestiunii serviciului de salubritate din Ploiești a fost atribuit fără licitație către o asociere între firma austriacă Brantner Servicii Ecologice SRL și o mică firmă numită RO Eco SRL (RoEco), un SRL de bloc, acționar majoritar fiind Honorius Prigoană, și Alecsandru Cimpoieru, șoferul lui Honorius Prigoană.
Administrator, Cătălin Ioniță.
Conform datelor de pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, Roeco SRL avut în 2023 o cifră de afaceri de 22.000 lei și un singur angajat.
Aceasta este formula de succes cu care Cătălin Ioniță, anchetat pentru fapte de corupție, a primit fără licitație serviciile de salubritate din Ploiești.
Pasul următor a fost extinderea. Terenul fertil a fost găsit în județul Vâlcea, sub înaltul patronaj al primarului municipiului Râmnicu Vâlcea, Mircea Gutău alias ,,Vecinul,, , unde, pe 17 februarie 2025, ADI Salubrizare Vâlcea a semnat un contract în valoare de peste 3 milioane de euro atât în municipiul Rm. Vâlcea cât și în județ, aceleiași asocieri dintre Brantner și Honorius Prigoană. Toate acestea au fost făcute fără licitație deschisă, folosind o procedură numită „negociere fără publicare prealabilă”. Cu alte cuvinte, instituția a decis cui să ofere banii, în spatele ușilor închise, după criterii numai de ei știute.
Mai exact, firmei de salubritate ENVIRONMENT CARE WASTE MANAGEMENT SRL, din București unde administrator este tot Cătălin Ioniță .Acționar majoritar, Prigoană Honorius iar conform datelor fiscale publicate pe platforma Termene.ro, firma a trecut brusc de la o cifră de afaceri 0 (zero) în anul 2023, la datorii în aloare de 696.564 lei în anul 2024, niciun angajat, nicio cifră de afaceri. Pentru că societatea nu avea nici utilajele necesare în vederea onorării vreunui contract, s-a asociat cu BRANTNER ENVIRONMENT S.R.L..
Cu o decizie definitivă a Curții de Apel Pitești din martie 2025, Secția a II-a civilă, care anulează procedura de atribuire – procedura de negociere fără publicare prealabilă în vederea atribuirii și constatarea nelegalității procedurii.
Dacă în Prahova președintele Consiliului Județean, Virgiliu Nanu, a criticat în termeni duri atât administraţia Ploiestiului dar si conducerea ADI Deseuri, căreia i-a solicitat demisia, nu regăsim aceeași revoltă și la Vâlcea.
În nenumărate rânduri, presa locală a tras semnale de alarma asupra contractelor atribuite de către ADI Salubrizare Județul Vâlcea către ENVIRONMENT CARE WASTE MANAGEMENT SRL- Brantner Environment SRL, presiunilor și amenințărilor ăla adresa primarilor din județ, dar mai ales asupra apropierii reprezentanților asocierii cu primarul Mircia Gutău și sfidarea unei decizii judecătorești.
Crizele generate în județele Prahova și Vâlcea sunt patronate și întreținute de liantul celor două asocieri, administratorul Cătălin Ioniță, conform Newsweek, finul fostului primar al Ploieștiului, Iulian Bădescu, condamnat definitiv în 2017 la închisoare cu suspendare pentru luare de mită și abuz în serviciu.
Ioniță este, la rândul său, cercetat pentru un contract de 50.000 de euro care ar fi fost atribuit cu dedicație, de la CSM Ploiești.
Pe numele său au mai curs acuze legate de faptul că a emis facturi de 2 milioane de euro pe numai patru luni pentru salubritatea Ploieștiului, în condițiile în care Ploieștiul era sufocat de gunoaie.
Acum sfidează orice chiar și sentințele judecătorești. ”.
Plângeri penale la DNA și DIICOT
Afacerea a mers acum și mai departe. Au fost făcute plângeri la procurorii anti-mafia și anti-corupție pentru a lămuri toate aspectele.
La DNA:
” DOMNULE PROCUROR SEF,
Subscrisa ……., cu sediul in……………., reprezentata de ……..,
Prin prezenta va aducem la cunostinta fapte de natura penala, a caror cercetare revine competentelor Directiei Nationale Anticoruptie, avand in vedere ca acestea au fost savarsite de persoanele din conducerea Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea, cu sediul social in Ramnicu Valcea, Sector 1, str. General Praporgescu nr. 1, jud. Valcea, reprezentata de Presedinte Adrian Cosac, solicitandu-va inceperea urmaririi penale impotriva persoanelor care in urma anchetei penale vor fi gasite vinovate de infractiuni de coruptie.
Astfel, respectivele fapte se refera la modul de derulare a procedurilor de negociere fara publicarea unui anunt de participare si incheierea contractelor de delegare prin concesiune a serviciilor de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano — biologica si operarea depozit Roesti, precum si a serviciilor de colectare deseuri pe raza judetului Valcea.
De asemenea, faptele de natura penala au ca obiect si emiterea deciziilor de transfer aferente autorizatiilor de mediu si a autorizatiei integrate de mediu pentru prestarea serviciilor in temeiul celor doua contracte.
- I. Referitor la situatia celor doua contracte care s-au incheiat ca urmare a unor proceduri de negociere fara publicarea unui anunt de participare, va prezentam succint urmatoarele date:
- Contractul de delegare prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano — biologica si operarea depozit Roesti – Contractul nr.82/2025
Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a publicat la data de 17.09.2024, in SEAP, Anuntul de concesionare nr. PC1002814/17.09.2024, aferent procedurii de concesiune cu denumirea „Delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano — biologica si operarea depozit Roesti”, cod CPV 90500000-2 Servicii privind deseurile menajere si deseurile (Rev. 2).
Conform dispozitiilor cap. 11.1.5. din Fisa de Date si, respectiv, din Anuntul de concesionare: ”Valoarea estimata a contractului de delegare este de 113.509.518 lei fara TVA.” Procedura aleasa a fost licitatia deschisa, iar durata Contractului de concesiune a fost de 96 luni (8 ani).
Prin Decizia nr. 3311/C1/3350,3351 din 21.11.2024 pronuntata de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, au fost admise contestatiile conexate, formulate de doi operatori economici, fiind dispuse masuri corelative de remediere a documentatiei de atribuire pentru procedura de licitatie deschisa privind delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano-biologica si operarea depozit Roesti.
Prin Decizia civila nr. 325/18.12.2024, pronuntata in dosarul nr. 807/46/2024 al Curtii de Apel Pitesti, a fost respinsa plangerea formulata de catre Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea, impotriva Deciziei CNSC, fiind astfel mentinuta in totalitate solutia de dispunere a unor masuri de remediere a documentatiei de atribuire pentru procedura de licitatie deschisa.
Prin Anuntul de atribuire la concesionari [PCA1002904 / 20 ian. 2025], Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a decis anularea procedurii de atribuire, menționand ca data a anularii -17.01.2025, iar ca motiv al anularii- Decizie a unei autoritati insarcinate cu solutionarea cailor de atac sau a unei alte autoritati judiciare.
Ulterior, prin Anuntul de atribuire publicat în SEAP – CAN 1142198/21.02.2025, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a anuntat incheierea Contractului nr. 82/17.02.2025 privind Delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano-biologica si operarea depozit Roesti intre ADI Vâlcea și Asocierea Brantner Environment S.R.L., pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii, valoarea totala a contractului fiind de 15.222.790,04 lei fără TVA.
Prin urmare, ADI Valcea, dupa pronuntarea Deciziei CNSC, ramasa definitiva ca urmare a respingerii plangerii formulate de catre Curtea de Apel Pitesti, in loc sa adopte masurile de remediere necesare si sa se conformeze obligatiilor stabilite in sarcina sa de catre instanta, a ales sa isi anuleze propria procedura de atribuire a contractului prin licitatie publica si a continuat cu atribuirea directa a Contractului nr.82/2025, printr-o procedura fara publicarea unui anunt de participare la care a fost invitat un singur participant- Asocierea Brantner.
- Contractul de delegare prin concesiune a serviciului de salubrizare contand in colectarea separata si transportul separat al deseurilor, precum si operarea statiilor de transfer si sortare din jud.Valcea (nr.118/2025)
La data de 17.09.2024, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a publicat in SEAP Anuntul de concesionare nr. PC1002815/17.09.2024, aferent procedurii de concesiune cu denumirea „Delegarea prin concesiune a serv. de salubrizare constand in colectarea separata si transp. separat al deseurilor menajere si al deseurilor similare; operarea CAV-urilor; transf. deseurilor municipale si operarea statiilor de transfer, sortarea deseurilor de hsrtie, carton, metal, plastic si sticla in statiile de sortare de la Brezoi, Raureni, Roesti si tratarea biodeseurilor in instalatia Raureni”, Cod CPV 90511000-2 Servicii de colectare a deseurilor menajere (Rev.2).
Conform dispozițiilor cap. II.1.5. din Fisa de Date si, respectiv, din Anuntul de concesionare: ”Valoarea estimata a contractului este de 346.146.894 lei fara TVA.” Procedura aleasa a fost licitatia deschisa, iar durata Contractului de concesiune a fost de 96 luni (8 ani).
Prin Decizia nr. 3135/C1/3348,3349 din 06.11.2024 pronuntata de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, au fost admise contestatiile conexate, formulate de catre doi operatori economici, fiind anulata procedura de atribuire.
Prin Decizia civila nr. 314/09.12.2024, pronuntata in dosarul nr. 778/46/2024 al Curtii de Apel Pitesti, a fost respinsa plangerea formulata de Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea, cu consecinta mentinerii in integralitate a solutiei de anulare a procedurii.
Prin Anunțul de atribuire publicat în SEAP – CAN1143093/10.03.2025, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a anuntat incheierea Contractului nr. 118/06.03.2025 privind Colectarea separata si transportul separat al deseurilor menajere si al deseurilor similare; operare a centrelor de colectare prin aport voluntar a deseurilor de la persoanele fizice intre ADI Valcea si Asocierea Environment Care Waste Management SRL, pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii, valoarea totala a contractului fiind de 83.516.253,02 lei fara TVA.
In aceste conditii, prin flagranta nesocotire a Deciziei CNSC si a Sentintei nr. 314/2024 a Curtii de Apel Pitesti, ADI Valcea a inteles, in mod profund nelegal, sa initieze o procedura de Negociere fara publicare prealabila, pe motiv de pretinsa urgenta (de altfel, preconstituita), in baza documentatiei de atribuire aferente procedurii deja anulate de catre CNSC si Curtea de Apel Pitesti, fara sa invite la aceasta negociere operatorii economici din zona.
In plus, la data publicarii Anunțului de atribuire CAN1143093/10.03.2025 cu privire la Contractul nr.118/2025, licitatia deschisa publicata in SEAP sub nr. PC1002815/17.09.2024 fusese deja anulata prin efectul Sentintei civile nr.314/2024, Curtea de Apel Pitesti retinand profunda nelegalitate a documentatiei de atribuire, in conditiile in care delegarea activitatilor de operare a depozitelor de deseuri, a instalatiilor de tratare, valorificare, sortare etc. trebuie sa constituie o etapa premergatoare celei de delegare a activitatii de colectare si transport a deseurilor.
Prin urmare, desi Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea cunostea imprejurarea ca licitatia deschisa, publicata în SEAP sub nr. PC1002815/17.09.2024 fusese deja anulata prin efectul Sentintei civile nr.314/2024, inca din data de 9 decembrie 2024, a ales sa organizeze o noua procedura, pe considerente de pretinsa urgenta, sub pretextul ca Contractul nr.118/2025, atribuit la data de 6 martie 2025, ar urma sa inceteze la data finalizării procedurii de atribuire anulata cu aproape 3 luni anterior de catre Curtea de Apel Pitesti.
Respectiva procedura de negociere fara publicarea unui anunt de participare, in urma careia a fost incheiat Contractul nr.118/2025 a fost atacata la CNSC, prin Decizia nr. 270/C3/4434 din 05.02.2025, CNSC respingand ca nefondate exceptiile privind lipsa de interes si lipsa calitatii procesuale active a operatorului economic care a contestat procedura si admitand exceptia tardivitatii cu privire la contestatia formulata.
Impotriva acestei decizii s-a formulat plangere, instanta de judecata – Curtea de Apel Pitesti desfiinand Decizia CNSC270/C3/4434 din 05.02.2025 prin Sentinta nr. 86/13.03.2025, cu consecinta retinerii cauzei spre rejudecare un fond.
Prin Sentinta nr. 110/27.03.2025, Curtea de Apel Pitesti a admis contestatia formulata de catre operatorul economic si a anulat procedura de atribuire – procedura de negociere fara publicare prealabila.
Prin Adresele nr. 129/14.03.2025, respectiv nr.209/22.04.2025, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a transmis o informare catre UAT-urile arondate cu privire la finalizarea procedurilor de atribuire prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, prin care admite conduita sa ilicita:
”În sprijinul acțiunilor deja demarate în scopul operaționalizării serviciilor de salubrizare în localitățile județului Vâlcea Comitetul pentru Situații de Urgență Vâlcea a emis Hotărârea nr. 16/11.10.2024 prin care s-a constatat caracterul de extremă urgență al activităților din sfera serviciilor de salubrizare de pe raza unităților administrativ – teritoriale din județul Vâlcea.
În data de 13.11.2024 ADI Salubrizare a demarat procedurile de achiziție publică prin negociere fără publicare prealabilă, în conformitate cu prevederile art. 104 alin.(1) lit. (c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.
– Contractul nr. 82/17.02.2025 privind delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constând în sortare în stația de sortare Roești, tratare mecano – biologică și operarea depozit Roești cu Asocierea Brantner Environment SRL – Environment Care Waste Management SRL, cu lider Brantner Environment SRL;
– Contractul nr. 118/06.03.2025 privind delegarea gestiunii activităților de colectarea separată și transportul separat al deșeurilor menajere și al deșeurilor similare; operare a centrelor de colectare prin aport voluntar a deșeurilor de la persoanele fizice; transfer al deșeurilor municipale în stațiile de transfer și operarea stațiilor de transfer, sortarea deșeurilor de hârtie, carton, metal, plastic și sticlă colectate separat din deșeurile municipale în stații de sortare de la Brezoi, Râureni și tratare aerobă a biodeșeurilor colectate separat în instalația de compostare de la Râureni cu Asocierea Environment Care Waste Management SRL – Brantner Environment SRL, cu lider Environment Care Waste Management SRL.”
Mai exact, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a incercat sa eludeze considerentele din Sentinta civila nr.314/2025 a Curții de Apel Pitești, prin organizarea procedurii de negociere fara publicare prealabila, aspect sanctionat de Curtea de Apel Pitesti in cuprinsul Sentinței 110/2025.
Totodata, in Contractul nr.118/2025 au fost introduse, prin art.31, urmatoarele clauze: „(1)In situatia in care se va pronunta o hotarare judecatoreasca un dosarul nr.105/46/2025 aflat pe rolul Curtii de Apel Pitesti care va avea efecte asupra procedurii de negociere fara publicarea prealabila in vederea atribuirii contractului de servicii avand ca obiect „serviciul de salubrizare constand in colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor menajere şi al deşeurilor similare; operarea centrelor de colectare prin aport voluntar a deşeurilor de la persoanele fizice; transferul deşeurilor municipale în staţiile de transfer şi operarea staţiilor de transfer, sortarea deşeurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale în staţii de sortare de la Brezoi, Râureni, Roeşti şi tratarea aerobă a biodeşeurilor colectate separat în instalaţia de compostare de la Râureni”, aceste efecte se vor restrange direct asupra prezentului contract, prin incetare si/sau suspendarea acestuia, fara interventia instantelor de judecata.
(2)Concesionarul/Prestatorul isi asuma riscurile privind incheierea prezentului contract sub conditie rezolutorie si/sau suspensiva, adica efectele acestuia, executarea si indeplinirea obiectului contractului, se vor realiza in conformitate cu hotararea judecatoreasca definitiva care se va pronunta in dosarul nr.105/46/2025 aflat pe rolul Curtii de Apel Pitesti.
(3)Prezentul contract se desfiinteaza si/sau suspenda fara efecte retroactive, de drept, de la data comunicarii de catre Concedent/Beneficiar a notificarii in care se comunica dispozitivul hotararii judecatoresti mentionate la alin.(1), cu toate consecintele ce degurg din acestea, notificare transmisa prin orice mijloc de comunicare la datele de identificare ale societatii din preambulul contractului.
(4)In situatia prevazuta la alin.(3), Concesionarul/Prestatorul nu are posibilitatea de a solicita nicio dauna sau despagubire”
Desi ADI Valcea a admis implicit nulitatea Contractului nr.118/2025 in cazul anularii procedurii de negociere fara publicare a unii anunt de participare, prin mecanismul de incetare statornicit contractual prin dispozitiile art. 31, tocmai pentru a evita perpetuarea unei stari de nelegalitate in ipoteza anularii procedurii de atribuire, aceeasi autoritate contractanta a ales sa perpetueze conduita ilicita, prin emiterea ordinelor de incepere a serviciului aferent unui contract nul absolut.
Astfel:
-La data de 14 aprilie 2025, ADI Valcea a emis ordinul de incepere a serviciului aferent Contractului nr.118/2025 in Municipiul Rm. Valcea;
-La data de 24 aprilie 2025, ADI Valcea a emis ordinul de incepere a serviciului aferent Contractului nr.118/2025 in localitatile din judetul Valcea.
Prin urmare, este evident ca prin emiterea ordinelor de incepere a serviciului ADI Valcea a pus in executare un contract nul absolut, incheiat cu incalcarea normelor legale si a hotararilor judecatoresti pronuntate in cauzele purtate intre parti.
II. Referitor la emiterea deciziilor de transfer aferente autorizatiilor de mediu si a autorizatiei integrate de mediu, aratam urmatoarele:
In vederea executarii Contractului nr.82/2025 si Contractului nr.118/2025, au fost emise urmatoarele decizii de transfer a autorizatiilor de mediu si autorizatia integrata de mediu, astfel:
-Decizia de transfer a autorizatiei de mediu nr. 161/03.04.2025 cu privire la Autorizatia de Mediu nr. 175/22.11.2024, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru Consiliul Județean Valcea – Statia de sortare a deseurilor Brezoi, judetul Valcea;
-Decizia de transfer a autorizatei de mediu nr. 162/03.04.2025 cu privire la Autorizatia de mediu nr. 176/22.11.2024, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru Consiliul Judetean Valcea – Statia de sortare a deseurilor Rsureni, judetul Valcea ;
-Decizia de transfer a autorizatei de mediu nr. 163/03.04.2025 cu privire la Autorizatia de Mediu nr. 58 /04.05.2020, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru SC Gospodarire Locala Fartatesti SRL;
-Autorizatia Integrata de Mediu nr. 3/26.03.2025, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru Consiliul Judetean Valcea -Centrul Integrat de Management al Deseurilor Roesti Judetul Vâlcea, precum si decizia de transfer a Autorizatiei Integrate de Mediu aferenta.
Din informatiile publice referitoare la modul de emitere a acestor decizii rezulta urmatoarele imprejurari:
-Environment Care Waste Management SRL a formulat solicitarea nr. 30/01.04.2025, inregistrata la APM Valcea (DJMV) sub nr.5431/02.04.2025 pentru transferul autorizatiei de mediu nr. 58/04.05.2020, emisa pentru Gospodarire Locala Fartatesti SRL. In urma acestei solicitari, a fost emisa Decizia de transfer nr 163/03.04.2025 de către ANPM Vâlcea;
-Environment Care Waste Management SRL a formulat cererea de revizuire a autorizatiei de mediu nr 58/04.05.2020 (nu se precizeaza numarul si data), inregistrata sub nr. 5926/11.04.2025, care a fost revizuita la data de 15.04.2025;
Din cronologia acestor imprejurari, rezulta faptul că Environment Care Waste Management SRL a solicitat transferul autorizației de mediu la data de 1 aprilie 2025, iar decizia de transfer aferenta a fost emisa la data de 3 aprilie 2025.
In egala masura, Environment Care Waste Management SRL a solicitat revizuirea autorizatiei de mediu in data de 11.04.2025, iar cererea a fost aprobata prin eliberarea autorizatiei revizuite la data de 15.04.2025.
Procedura de transfer a autorizatiei de mediu presupune analizarea cererii în cadrul Comisiei interne de analiza a Agentiei pentru Protectia Mediului. Este puțin probabil ca sedinta Comisiei interne de analiza a Agentiei pentru Protectia Mediului sa fi avut loc in intervalul scurt dintre 2 aprilie 2025 – 3 aprilie 2025, fiind necesara deopotriva vizita in amplasament de catre reprezentantii Agentiei pentru Protectia Mediului.
In plus, Deciziile de transfer au vizat autorizatii emise pentru o raza teritoriala mai mica, urmand ca revizuirea sa vizeze cu extinderea ariei si utilajele, iar in momentul transferului, Environment Care Waste Management SRL era obligat sa presteze serviciul in aceleasi conditii autorizate (cu acelasi numar de utilaje, angajati, pe aceiasi arie teritoriala, si anume com. Fartatesti).
Environment Care Waste Management SRL a solicitat transferul avand reprezentarea deplina a faptului ca nu va presta in aceleasi conditii, fapt ce contravine flagrant anexei 2 – declaratia pe proprie raspundere.
Referitor la Autorizatia de mediu nr. 50 din 04.05.2020, din cuprinsul acesteia rezulta faptul ca valabilitatea sa este conditionata de obtinerea vizei anuale de catre beneficiar, conform art. 16 din OUG nr.195/2005. Prin urmare, in masura in care nu s-a solicitat de catre SC Gospodărire Locală Fartatesti SRL viza anuala in perioada 04.02.2025 – 04.03.2025, autorizatia de transfer aferenta Autorizatiei de mediu nr.50/04.05.2020 este emisa nelegal.
- Autorizatia ISU pentru Centrul Integrat de Management al Deseurilor Roesti Judetul Vâlcea
Desi nu detinem informatii concrete despre modul de emitere al acestei autorizatii, solicitam a fi verificate faptele si imprejurarile in care a fost emisa o asemenea autorizatie, fiind cert ca in termenul foarte scurt, cuprins intre momentul incheierii contractului nr.82/17.02.2025 si data inceperii prestarii serviciului in Centrul Integrat de Management al Deseurilor Roesti, emiterea unei asemenea autorizatii era imposibil de realizat.
Avand in vedere aceste aspecte, pe care le-am obtinut din informatiile publice si mediul on-line, apreciem ca exista indicii clare in legatura cu savarsirea unor fapte penale, astfel incat solicitam inceperea urmaririi penale si tragerea la raspundere a persoanelor care au savarsit infractiuni.”
………………………..
La DIICOT
DOMNULE PROCUROR SEF,
Subscrisa ……., cu sediul in……………., reprezentata de ……..,
Prin prezenta va aducem la cunostinta fapte de natura penala, a caror cercetare revine competentelor Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, avand in vedere ca acestea au fost savarsite de persoanele din conducerea Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea, cu sediul social in Ramnicu Valcea, Sector 1, str. General Praporgescu nr. 1, jud. Valcea, reprezentata de Presedinte Adrian Cosac, cu aportul si complicitatea a altor persoane din institutii publice, solicitandu-va inceperea urmaririi penale impotriva persoanelor care in urma anchetei penale vor fi gasite vinovate de infractiuni de criminalitate organizata.
Astfel, respectivele fapte se refera la modul de derulare a procedurilor de negociere fara publicarea unui anunt de participare si incheierea contractelor de delegare prin concesiune a serviciilor de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano — biologica si operarea depozit Roesti, precum si a serviciilor de colectare deseuri pe raza judetului Valcea.
De asemenea, faptele de natura penala au ca obiect si emiterea deciziilor de transfer aferente autorizatiilor de mediu si a autorizatiei integrate de mediu pentru prestarea serviciilor in temeiul celor doua contracte.
- III. Referitor la situatia celor doua contracte care s-au incheiat ca urmare a unor proceduri de negociere fara publicarea unui anunt de participare, va prezentam succint urmatoarele date:
Contractul de delegare prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano — biologica si operarea depozit Roesti – Contractul nr.82/2025
Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a publicat la data de 17.09.2024, in SEAP, Anuntul de concesionare nr. PC1002814/17.09.2024, aferent procedurii de concesiune cu denumirea „Delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano — biologica si operarea depozit Roesti”, cod CPV 90500000-2 Servicii privind deseurile menajere si deseurile (Rev. 2).
Conform dispozitiilor cap. 11.1.5. din Fisa de Date si, respectiv, din Anuntul de concesionare: ”Valoarea estimata a contractului de delegare este de 113.509.518 lei fara TVA.” Procedura aleasa a fost licitatia deschisa, iar durata Contractului de concesiune a fost de 96 luni (8 ani).
Prin Decizia nr. 3311/C1/3350,3351 din 21.11.2024 pronuntata de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, au fost admise contestatiile conexate, formulate de doi operatori economici, fiind dispuse masuri corelative de remediere a documentatiei de atribuire pentru procedura de licitatie deschisa privind delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano-biologica si operarea depozit Roesti.
Prin Decizia civila nr. 325/18.12.2024, pronuntata in dosarul nr. 807/46/2024 al Curtii de Apel Pitesti, a fost respinsa plangerea formulata de catre Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea, impotriva Deciziei CNSC, fiind astfel mentinuta in totalitate solutia de dispunere a unor masuri de remediere a documentatiei de atribuire pentru procedura de licitatie deschisa.
Prin Anuntul de atribuire la concesionari [PCA1002904 / 20 ian. 2025], Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a decis anularea procedurii de atribuire, menționand ca data a anularii -17.01.2025, iar ca motiv al anularii- Decizie a unei autoritati insarcinate cu solutionarea cailor de atac sau a unei alte autoritati judiciare.
Ulterior, prin Anuntul de atribuire publicat în SEAP – CAN 1142198/21.02.2025, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a anuntat incheierea Contractului nr. 82/17.02.2025 privind Delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constand in sortare in statia de sortare Roesti, tratare mecano-biologica si operarea depozit Roesti intre ADI Vâlcea și Asocierea Brantner Environment S.R.L., pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii, valoarea totala a contractului fiind de 15.222.790,04 lei fără TVA.
Prin urmare, ADI Valcea, dupa pronuntarea Deciziei CNSC, ramasa definitiva ca urmare a respingerii plangerii formulate de catre Curtea de Apel Pitesti, in loc sa adopte masurile de remediere necesare si sa se conformeze obligatiilor stabilite in sarcina sa de catre instanta, a ales sa isi anuleze propria procedura de atribuire a contractului prin licitatie publica si a continuat cu atribuirea directa a Contractului nr.82/2025, printr-o procedura fara publicarea unui anunt de participare la care a fost invitat un singur participant- Asocierea Brantner.
Contractul de delegare prin concesiune a serviciului de salubrizare contand in colectarea separata si transportul separat al deseurilor, precum si operarea statiilor de transfer si sortare din jud.Valcea (nr.118/2025)
La data de 17.09.2024, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a publicat in SEAP Anuntul de concesionare nr. PC1002815/17.09.2024, aferent procedurii de concesiune cu denumirea „Delegarea prin concesiune a serv. de salubrizare constand in colectarea separata si transp. separat al deseurilor menajere si al deseurilor similare; operarea CAV-urilor; transf. deseurilor municipale si operarea statiilor de transfer, sortarea deseurilor de hsrtie, carton, metal, plastic si sticla in statiile de sortare de la Brezoi, Raureni, Roesti si tratarea biodeseurilor in instalatia Raureni”, Cod CPV 90511000-2 Servicii de colectare a deseurilor menajere (Rev.2).
Conform dispozițiilor cap. II.1.5. din Fisa de Date si, respectiv, din Anuntul de concesionare: ”Valoarea estimata a contractului este de 346.146.894 lei fara TVA.” Procedura aleasa a fost licitatia deschisa, iar durata Contractului de concesiune a fost de 96 luni (8 ani).
Prin Decizia nr. 3135/C1/3348,3349 din 06.11.2024 pronuntata de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, au fost admise contestatiile conexate, formulate de catre doi operatori economici, fiind anulata procedura de atribuire.
Prin Decizia civila nr. 314/09.12.2024, pronuntata in dosarul nr. 778/46/2024 al Curtii de Apel Pitesti, a fost respinsa plangerea formulata de Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea, cu consecinta mentinerii in integralitate a solutiei de anulare a procedurii.
Prin Anunțul de atribuire publicat în SEAP – CAN1143093/10.03.2025, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a anuntat incheierea Contractului nr. 118/06.03.2025 privind Colectarea separata si transportul separat al deseurilor menajere si al deseurilor similare; operare a centrelor de colectare prin aport voluntar a deseurilor de la persoanele fizice intre ADI Valcea si Asocierea Environment Care Waste Management SRL, pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii, valoarea totala a contractului fiind de 83.516.253,02 lei fara TVA.
In aceste conditii, prin flagranta nesocotire a Deciziei CNSC si a Sentintei nr. 314/2024 a Curtii de Apel Pitesti, ADI Valcea a inteles, in mod profund nelegal, sa initieze o procedura de Negociere fara publicare prealabila, pe motiv de pretinsa urgenta (de altfel, preconstituita), in baza documentatiei de atribuire aferente procedurii deja anulate de catre CNSC si Curtea de Apel Pitesti, fara sa invite la aceasta negociere operatorii economici din zona.
In plus, la data publicarii Anunțului de atribuire CAN1143093/10.03.2025 cu privire la Contractul nr.118/2025, licitatia deschisa publicata in SEAP sub nr. PC1002815/17.09.2024 fusese deja anulata prin efectul Sentintei civile nr.314/2024, Curtea de Apel Pitesti retinand profunda nelegalitate a documentatiei de atribuire, in conditiile in care delegarea activitatilor de operare a depozitelor de deseuri, a instalatiilor de tratare, valorificare, sortare etc. trebuie sa constituie o etapa premergatoare celei de delegare a activitatii de colectare si transport a deseurilor.
Prin urmare, desi Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea cunostea imprejurarea ca licitatia deschisa, publicata în SEAP sub nr. PC1002815/17.09.2024 fusese deja anulata prin efectul Sentintei civile nr.314/2024, inca din data de 9 decembrie 2024, a ales sa organizeze o noua procedura, pe considerente de pretinsa urgenta, sub pretextul ca Contractul nr.118/2025, atribuit la data de 6 martie 2025, ar urma sa inceteze la data finalizării procedurii de atribuire anulata cu aproape 3 luni anterior de catre Curtea de Apel Pitesti.
Respectiva procedura de negociere fara publicarea unui anunt de participare, in urma careia a fost incheiat Contractul nr.118/2025 a fost atacata la CNSC, prin Decizia nr. 270/C3/4434 din 05.02.2025, CNSC respingand ca nefondate exceptiile privind lipsa de interes si lipsa calitatii procesuale active a operatorului economic care a contestat procedura si admitand exceptia tardivitatii cu privire la contestatia formulata.
Impotriva acestei decizii s-a formulat plangere, instanta de judecata – Curtea de Apel Pitesti desfiinand Decizia CNSC270/C3/4434 din 05.02.2025 prin Sentinta nr. 86/13.03.2025, cu consecinta retinerii cauzei spre rejudecare un fond.
Prin Sentinta nr. 110/27.03.2025, Curtea de Apel Pitesti a admis contestatia formulata de catre operatorul economic si a anulat procedura de atribuire – procedura de negociere fara publicare prealabila.
Prin Adresele nr. 129/14.03.2025, respectiv nr.209/22.04.2025, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a transmis o informare catre UAT-urile arondate cu privire la finalizarea procedurilor de atribuire prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, prin care admite conduita sa ilicita:
”În sprijinul acțiunilor deja demarate în scopul operaționalizării serviciilor de salubrizare în localitățile județului Vâlcea Comitetul pentru Situații de Urgență Vâlcea a emis Hotărârea nr. 16/11.10.2024 prin care s-a constatat caracterul de extremă urgență al activităților din sfera serviciilor de salubrizare de pe raza unităților administrativ – teritoriale din județul Vâlcea.
În data de 13.11.2024 ADI Salubrizare a demarat procedurile de achiziție publică prin negociere fără publicare prealabilă, în conformitate cu prevederile art. 104 alin.(1) lit. (c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.
– Contractul nr. 82/17.02.2025 privind delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constând în sortare în stația de sortare Roești, tratare mecano – biologică și operarea depozit Roești cu Asocierea Brantner Environment SRL – Environment Care Waste Management SRL, cu lider Brantner Environment SRL;
– Contractul nr. 118/06.03.2025 privind delegarea gestiunii activităților de colectarea separată și transportul separat al deșeurilor menajere și al deșeurilor similare; operare a centrelor de colectare prin aport voluntar a deșeurilor de la persoanele fizice; transfer al deșeurilor municipale în stațiile de transfer și operarea stațiilor de transfer, sortarea deșeurilor de hârtie, carton, metal, plastic și sticlă colectate separat din deșeurile municipale în stații de sortare de la Brezoi, Râureni și tratare aerobă a biodeșeurilor colectate separat în instalația de compostare de la Râureni cu Asocierea Environment Care Waste Management SRL – Brantner Environment SRL, cu lider Environment Care Waste Management SRL.”
Mai exact, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Serviciul de Salubrizare a Localitatilor din Judetul Valcea a incercat sa eludeze considerentele din Sentinta civila nr.314/2025 a Curții de Apel Pitești, prin organizarea procedurii de negociere fara publicare prealabila, aspect sanctionat de Curtea de Apel Pitesti in cuprinsul Sentinței 110/2025.
Totodata, in Contractul nr.118/2025 au fost introduse, prin art.31, urmatoarele clauze: „(1)In situatia in care se va pronunta o hotarare judecatoreasca un dosarul nr.105/46/2025 aflat pe rolul Curtii de Apel Pitesti care va avea efecte asupra procedurii de negociere fara publicarea prealabila in vederea atribuirii contractului de servicii avand ca obiect „serviciul de salubrizare constand in colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor menajere şi al deşeurilor similare; operarea centrelor de colectare prin aport voluntar a deşeurilor de la persoanele fizice; transferul deşeurilor municipale în staţiile de transfer şi operarea staţiilor de transfer, sortarea deşeurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale în staţii de sortare de la Brezoi, Râureni, Roeşti şi tratarea aerobă a biodeşeurilor colectate separat în instalaţia de compostare de la Râureni”, aceste efecte se vor restrange direct asupra prezentului contract, prin incetare si/sau suspendarea acestuia, fara interventia instantelor de judecata.
(2)Concesionarul/Prestatorul isi asuma riscurile privind incheierea prezentului contract sub conditie rezolutorie si/sau suspensiva, adica efectele acestuia, executarea si indeplinirea obiectului contractului, se vor realiza in conformitate cu hotararea judecatoreasca definitiva care se va pronunta in dosarul nr.105/46/2025 aflat pe rolul Curtii de Apel Pitesti.
(3)Prezentul contract se desfiinteaza si/sau suspenda fara efecte retroactive, de drept, de la data comunicarii de catre Concedent/Beneficiar a notificarii in care se comunica dispozitivul hotararii judecatoresti mentionate la alin.(1), cu toate consecintele ce degurg din acestea, notificare transmisa prin orice mijloc de comunicare la datele de identificare ale societatii din preambulul contractului.
(4)In situatia prevazuta la alin.(3), Concesionarul/Prestatorul nu are posibilitatea de a solicita nicio dauna sau despagubire”
Desi ADI Valcea a admis implicit nulitatea Contractului nr.118/2025 in cazul anularii procedurii de negociere fara publicare a unii anunt de participare, prin mecanismul de incetare statornicit contractual prin dispozitiile art. 31, tocmai pentru a evita perpetuarea unei stari de nelegalitate in ipoteza anularii procedurii de atribuire, aceeasi autoritate contractanta a ales sa perpetueze conduita ilicita, prin emiterea ordinelor de incepere a serviciului aferent unui contract nul absolut.
Astfel:
-La data de 14 aprilie 2025, ADI Valcea a emis ordinul de incepere a serviciului aferent Contractului nr.118/2025 in Municipiul Rm. Valcea;
-La data de 24 aprilie 2025, ADI Valcea a emis ordinul de incepere a serviciului aferent Contractului nr.118/2025 in localitatile din judetul Valcea.
Prin urmare, este evident ca prin emiterea ordinelor de incepere a serviciului ADI Valcea a pus in executare un contract nul absolut, incheiat cu incalcarea normelor legale si a hotararilor judecatoresti pronuntate in cauzele purtate intre parti.
- IV. Referitor la emiterea deciziilor de transfer aferente autorizatiilor de mediu si a autorizatiei integrate de mediu, aratam urmatoarele:
In vederea executarii Contractului nr.82/2025 si Contractului nr.118/2025, au fost emise urmatoarele decizii de transfer a autorizatiilor de mediu si autorizatia integrata de mediu, astfel:
-Decizia de transfer a autorizatiei de mediu nr. 161/03.04.2025 cu privire la Autorizatia de Mediu nr. 175/22.11.2024, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru Consiliul Județean Valcea – Statia de sortare a deseurilor Brezoi, judetul Valcea;
-Decizia de transfer a autorizatei de mediu nr. 162/03.04.2025 cu privire la Autorizatia de mediu nr. 176/22.11.2024, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru Consiliul Judetean Valcea – Statia de sortare a deseurilor Rsureni, judetul Valcea ;
-Decizia de transfer a autorizatei de mediu nr. 163/03.04.2025 cu privire la Autorizatia de Mediu nr. 58 /04.05.2020, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru SC Gospodarire Locala Fartatesti SRL;
-Autorizatia Integrata de Mediu nr. 3/26.03.2025, emisa de Agentia pentru Protectia Mediului Valcea, pentru Consiliul Judetean Valcea -Centrul Integrat de Management al Deseurilor Roesti Judetul Vâlcea, precum si decizia de transfer a Autorizatiei Integrate de Mediu aferenta.
Din informatiile publice referitoare la modul de emitere a acestor decizii rezulta urmatoarele imprejurari:
-Environment Care Waste Management SRL a formulat solicitarea nr. 30/01.04.2025, inregistrata la APM Valcea (DJMV) sub nr.5431/02.04.2025 pentru transferul autorizatiei de mediu nr. 58/04.05.2020, emisa pentru Gospodarire Locala Fartatesti SRL. In urma acestei solicitari, a fost emisa Decizia de transfer nr 163/03.04.2025 de către ANPM Vâlcea;
-Environment Care Waste Management SRL a formulat cererea de revizuire a autorizatiei de mediu nr 58/04.05.2020 (nu se precizeaza numarul si data), inregistrata sub nr. 5926/11.04.2025, care a fost revizuita la data de 15.04.2025;
Din cronologia acestor imprejurari, rezulta faptul că Environment Care Waste Management SRL a solicitat transferul autorizației de mediu la data de 1 aprilie 2025, iar decizia de transfer aferenta a fost emisa la data de 3 aprilie 2025.
In egala masura, Environment Care Waste Management SRL a solicitat revizuirea autorizatiei de mediu in data de 11.04.2025, iar cererea a fost aprobata prin eliberarea autorizatiei revizuite la data de 15.04.2025.
Procedura de transfer a autorizatiei de mediu presupune analizarea cererii în cadrul Comisiei interne de analiza a Agentiei pentru Protectia Mediului. Este puțin probabil ca sedinta Comisiei interne de analiza a Agentiei pentru Protectia Mediului sa fi avut loc in intervalul scurt dintre 2 aprilie 2025 – 3 aprilie 2025, fiind necesara deopotriva vizita in amplasament de catre reprezentantii Agentiei pentru Protectia Mediului.
In plus, Deciziile de transfer au vizat autorizatii emise pentru o raza teritoriala mai mica, urmand ca revizuirea sa vizeze cu extinderea ariei si utilajele, iar in momentul transferului, Environment Care Waste Management SRL era obligat sa presteze serviciul in aceleasi conditii autorizate (cu acelasi numar de utilaje, angajati, pe aceiasi arie teritoriala, si anume com. Fartatesti).
Environment Care Waste Management SRL a solicitat transferul avand reprezentarea deplina a faptului ca nu va presta in aceleasi conditii, fapt ce contravine flagrant anexei 2 – declaratia pe proprie raspundere.
Referitor la Autorizatia de mediu nr. 50 din 04.05.2020, din cuprinsul acesteia rezulta faptul ca valabilitatea sa este conditionata de obtinerea vizei anuale de catre beneficiar, conform art. 16 din OUG nr.195/2005. Prin urmare, in masura in care nu s-a solicitat de catre SC Gospodărire Locală Fartatesti SRL viza anuala in perioada 04.02.2025 – 04.03.2025, autorizatia de transfer aferenta Autorizatiei de mediu nr.50/04.05.2020 este emisa nelegal.
Autorizatia ISU pentru Centrul Integrat de Management al Deseurilor Roesti Judetul Vâlcea
Desi nu detinem informatii concrete despre modul de emitere al acestei autorizatii, solicitam a fi verificate faptele si imprejurarile in care a fost emisa o asemenea autorizatie, fiind cert ca in termenul foarte scurt, cuprins intre momentul incheierii contractului nr.82/17.02.2025 si data inceperii prestarii serviciului in Centrul Integrat de Management al Deseurilor Roesti, emiterea unei asemenea autorizatii era imposibil de realizat.
Avand in vedere aceste aspecte, pe care le-am obtinut din informatiile publice si mediul on-line, apreciem ca exista indicii clare in legatura cu savarsirea unor fapte penale, astfel incat solicitam inceperea urmaririi penale si tragerea la raspundere a persoanelor care au savarsit infractiuni.”
Rămâne așadar ca procurorii și justiția să facă lumină în această afacere tenebroasă.