Pe fondul intensificării conflictului militar dintre Israel şi Iran, tot mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, una dintre cele mai importante rute strategice pentru comerţul mondial cu petrol şi mărfuri containerizate, transmite CNBC.
Potrivit Asociaţiei Internaţionale a Armatorilor (BIMCO), unele vase ocolesc deja această zonă-cheie, semnalând o îngrijorare crescândă în industrie privind securitatea navigaţiei.
Atacurile-surpriză lansate de Israel vineri asupra infrastructurii militare şi nucleare iraniene au fost urmate de patru zile de confruntări intense. Această escaladare a determinat armatorii să adopte măsuri sporite de precauţie, nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci şi în Marea Roşie, două puncte esenţiale pentru logistica maritimă globală.
Jakob Larsen, şeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a declarat pentru CNBC că, deşi majoritatea vaselor continuă să navigheze prin zonă, există un “declin modest” în traficul maritim, pe măsură ce unii operatori preferă să evite riscurile. Deşi organizaţia nu recomandă evitarea unor rute, situaţia actuală introduce o incertitudine semnificativă.
Totodată, în perioade cu ameninţări ridicate, salariile echipajelor şi tarifele de transport cresc, ceea ce poate stimula unele companii să accepte riscul.
Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei şi este considerată una dintre cele mai critice “gâturi de sticlă” pentru comerţul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, adică 20% din consumul global de lichide petroliere, conform datelor EIA (Agenţia pentru Informaţii Energetice a SUA).
În paralel, zona are o importanţă vitală pentru traficul global de containere, mai ales datorită porturilor Jebel Ali şi Khor Fakkan, care funcţionează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud şi Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate cauza întârzieri majore în lanţurile de aprovizionare şi creşteri de costuri.
Peter Tirschwell, vicepreşedinte la S&P Global Market Intelligence, a declarat că doar ameninţarea unui conflict în zona Hormuz este suficientă pentru a perturba serios logistica globală, amintind de impactul rebelilor Houthi asupra traficului prin Marea Roşie, care a forţat multe linii maritime să ocolească Africa de Sud.
Datele furnizate de firma de analiză Kpler arată că tarifele de transport ale petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut vineri cu 24%, ajungând la 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025. Deşi prima de risc de război nu a fost încă majorată, asigurătorii avertizează că o eventuală escaladare ar putea duce la o creştere bruscă a costurilor de asigurare.
Compania germană de transport Hapag-Lloyd a confirmat că nivelul de ameninţare în Strâmtoarea Ormuz este “semnificativ”, dar nu consideră că există în prezent un risc imediat care să justifice suspendarea tranzitului. Cu toate acestea, compania menţionează că situaţia se poate schimba “într-un interval foarte scurt”.
Deşi nu s-au înregistrat încă atacuri directe asupra navelor comerciale în zonă, climatul de nesiguranţă apasă asupra pieţelor. Impactul direct se vede deja în creşterea tarifelor, rerutări costisitoare şi încordarea lanţurilor de aprovizionare, iar orice deteriorare suplimentară a situaţiei ar putea avea efecte globale semnificative asupra preţurilor la energie şi bunuri.