Unul dintre cele mai așteptate proiecte rutiere din România se apropie, în sfârșit, de un moment istoric: tunelurile de pe autostrada A1, pe segmentul Margina–Holdea, sunt aproape de a fi străpunse complet din ambele direcții. Cu peste 800 de muncitori și 200 de utilaje mobilizate 24/7, „luminițele de la capătul tunelului” sunt tot mai aproape – la propriu și la figurat. Astfel, ceea ce a fost ani la rând „autostrada rușinii naționale” și un coșmar pentru șoferi are, în sfârșit, o șansă reală de finalizare. Tronsonul lipsă de doar 9 kilometri, care blochează de aproape un deceniu completarea autostrăzii Lugoj–Deva, devine tot mai aproape de trecut.
„Autostrada Lugoj-Deva, parte din A1, are 100 km și trebuia să fie demult gata . Dar îi lipsește un ciot de 9 km între Margina și Holdea, poreclit „Autostrada rușinii naționale” sau „Autostrada urșilor”, care trebuia finalizat încă din 2016.
Inclusiv fostul premier Marcel Ciolacu a catalogat drept ”una dintre cele mai mari ruşini ale României” bucata de autostradă dintre Margina (judeţul Timiş) şi Holdea (judeţul Hunedoara) şi a precizat că acest tronson a creat un calvar pentru şoferi. Acum însă, UMB se străduiește să spele ‘rușinea națională’, cu o mobilizare exemplară.
Această realizare nu este doar o reușită inginerească, ci și un pas esențial pentru conectivitatea economică a regiunii. Tunelurile – cu o lungime totală de peste 2 kilometri – vor închide, în sfârșit, „gaura neagră” a rețelei de autostrăzi, acel segment lipsă care ani la rând a blocat eficiența unui coridor strategic de transport.
O mobilizare-record pentru un proiect cu miză uriașă
Antreprenorul general – un consorțiu format din patru companii de construcții – a anunțat o mobilizare fără precedent: șantierul funcționează în trei schimburi, 24/7, pentru a respecta termenele și a evita riscul pierderii fondurilor din PNRR.
Valoarea totală a proiectului depășește 430 de milioane de euro (TVA inclus), iar lucrările includ: două tuneluri forate prin dealuri (lungime totală: 2,13 km), un viaduct spectaculos de peste 1 km, pasaje, terasamente, structuri complexe și finalizarea unei secțiuni de autostrada care lipsea complet de pe hartă.
Este un proiect „cu greutate”, tehnic și financiar, dar și cu o puternică miză socială, în condițiile în care zona a fost izolată ani întregi de rețeaua modernă de transport.
„La galeria din stânga a primului tunel, urmează în curând momentul străpungerii din ambele capete – moment simbolic, în care se va vedea „luminița de la capătul tunelului” din ambele direcții.
Lucrările avansează la aceste tuneluri. Echipele sunt pe șantier în continuare în trei schimburi atingând parcurgerea tuturor etapelor de execuție. La tunelul al doilea, au fost finalizate lucrările premergătoare portalului de intrare și au început lucrările de săpătură.
În paralel, continuă lucrările și la structuri, la cele două pasaje de pe traseu, la cele două viaducte și lucrările de drum (terasament).
Antreprenorul a transmis că pe șantier sunt mobilizați 800 de oameni și 200 de utilaje’, transmite DRDP Timișoara.
Calendarul: Livrare până la finalul lui 2026
Deși termenul de execuție este strâns, lucrările sunt în grafic. Contractul prevede: 11 luni pentru proiectare (deja finalizată), 34 de luni pentru execuție (în curs), 10 ani garanție tehnică a lucrărilor.
Finalizarea este estimată pentru a doua jumătate a anului 2026, dată critică în contextul finanțării europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Această verigă lipsă din A1 – una dintre cele mai circulate autostrăzi din țară – va conecta zone industriale, logistice și turistice cu impact direct asupra economiei regionale. Odată finalizat, proiectul: va reduce timpii de transport pentru marfă, va elimina blocajele de pe drumurile naționale și va atrage noi investiții în logistică și producție.