Eforie Colorat, festival al artelor contemporane la Marea Neargă – Nouă artişti redefinesc identitatea vizuală a oraşului Eforie Sud

#image_title

Patru expoziţii de artă contemporană deschid sezonul de vară în hub-ul cultural Eforie Colorat în perioada 1 iulie – 24 august. Grădina Cinemascop din Eforie Sud va găzdui un festival al artelor, cu peste 200 de evenimente programate, de la vernisaje, lansări de carte şi proiecţii de film, la muzică experimentală, sesiuni live performance, întâlniri comunitare sau ateliere pentru copii, potrivit organizatorilor.

Potrivit unei programări extinse pe o perioada de un an, până la 30 aprilie 2026, centrul va găzdui şi în extrasezon o suită de evenimente gândite să inspire comunitatea locală şi să contribuie în efortul mai larg de creştere regională prin cultură. Grădina Cinemascop din Eforie Sud îşi deschide porţile marţi, 1 iulie, începând de la ora 18.00, pentru patru zile warm-up, cu întâlniri, muzică şi proiecţii de film, înaintea lansării oficiale, programată în 5 iulie. 

O pledoarie pentru un oraş al artelor deschide, anul acesta, artist run space-ul din Eforie Sud. Constrâns, vreme de decenii, de identitatea sa de vacanţă, oraşul îşi explorează acum adevărata natură şi modul în care evoluţia sa prin epoci a schimbat viaţa oamenilor care îl locuiesc şi speranţele celor care îl vizitează. În deschiderea celei de-a 5-a ediţii a sezonului estival Eforie Colorat, patru reprezentanţi ai scenei contemporane naţionale, Alexa Lincu, Livia Fălcaru, Andrei Turenici şi Andrei Damian, au fost invitaţi să pună în discuţie identitatea localităţilor de la Marea Neagră, pornind de la staţiunea-grădină, situată între Techirghiol şi mare. Cei patru vor redefini prin artă identitatea oraşului Eforie Sud, inspiraţi de specificul real al locului şi de mirajul acestui spaţiu de poveste, un ideal al libertăţii, al verii şi al vacanţei eterne.

Expoziţia “Eforie Unframed” reinterpretează identitatea oraşului, pornind de la viaţa de zi cu zi de pe litoral, dintr-un trecut plin de poveşti, către un prezent de transformare şi, mai apoi, imaginând un viitor mai bun şi mai durabil. Vorbim despre simboluri de azi şi de ieri, amintind reperele dragi ale unui orăşel estival, de la „nămolul terapeutic” evocat de Andrei Damian, la nostalgia momentelor de relaxare cu valuri, soare şi vederi de la mare din veri în care visurile călătoreau cu BTT, iar aventura începea cu Radio Vacanţa! Ne prinde apusul pe plajele de altădată: vântul aruncă nisip pe un cearşaf alb, o sticlă cu nămol, o baie de soare şi o zi întreagă fără griji, ca într-o lucrare de Livia Fălcaru. Ţărmul din Eforie Sud rămâne un spaţiu în care realitatea alunecă uşor într-un imaginar cu tuşe magice: Alexa Lincu deschide un portal, ca în aventura lui Alice în Ţara Minunilor, spre lumi în care obiectele cresc şi se micşorează, odată cu entuziasmul unui copil care descoperă primele valuri. “Fără corpuri ‘pregătite de vară’ şi fără presiunea cadrului instagrambil, turiştii combinau cândva utilul cu plăcutul, lăsându-se purtaţi de bucuria întâlnirii cu natura şi cu sine. Sperăm sincer că mai sunt încă asemenea nostalgici şi în zilele noastre”, spune Ioana Marinescu, curatorul expoziţiei. Andrei Turenici adună toate aceste simboluri într-o declaraţie unică, imaginând, abstract, grădina dintre ghiol şi mare, visul dintre epoci, drumul dintre culturi, dintre societăţi, dintre oameni.

Tururi ghidate. Dincolo de semnificaţia socială şi politică pe care o poartă, arta contemporană coboară în stradă, pe alei şi pe faleze, pentru a adăuga culoare unui orăşel estival, oferindu-le trecătorilor un strop de inspiraţie şi o secundă de bucurie. Lucrări pline de umor, de culoare şi de căldură vin pe faleză să întâlnească oameni veseli, deschişi către dialogul simplu, cald şi onest, prilejuit de arta contemporană. Fiecare perete de la grădina Cinemascop spune o poveste şi fiecare alee evocă o istorie. Începând din acest an, Eforie Colorat organizează tururi ghidate participative, oferindu-le tuturor un cadru simplu şi informal de dialog cu multe dintre zonele actuale de artă.

Oraşul cu patru nume
O selecţie curatoriată de fotografii, cărţi poştale şi documente vizuale animă, anul acesta, falezele din Eforie Sud, urmărind istoria celei mai vechi staţiuni de pe litoralul românesc. Artistul Emil Cristian Ghiţă recompune povestea unui loc a cărui identitate tranzitează straturi de istorie, bine oglindite în succesiunea numelor sale: Băile Movilă, Carmen-Sylva, Vasile Roaită, Eforie Sud. Fiecare nume evocă o epocă distinctă, cu propriile ei repere ideologice, politice, estetice şi urbane. Fotografii cu domniţe vaporoase evocă şarmul de la 1889, când Băile Movilă atrăgeau elitele europene într-un refugiu balnear şic, cu vile elegante, cazinouri din lemn şi o plajă largă şi încă sălbatică. Umbreluţele devin eşarfe vaporoase fluturând în vânt pe la 1929, odată cu preluarea numelui Carmen-Sylva, pseudonimul literar al Reginei Elisabeta a României. Eforie Sud era, pe atunci, un loc poetic şi aristocratic, o perlă veritabilă a staţiunilor din România, rivalizând cu Balcik sau, la nivel local, cu Sinaia. Valuri de timp estompează şuierul trenurilor albastre: boema dispare într-o dâră de fum, iar oamenii muncii îşi revendică locul, veniţi la mare pentru cele 10 zile de concediu susţinut de sindicat. Marcând o ruptură profundă în identitatea localităţii, în anul 1950 oraşul este redenumit Vasile Roaită – un ecou al propagandei socialiste. Istoria curge, însă, mai departe, reînnodată prin epoci, până astăzi, când Eforie Sud, îşi croieşte drumul, purtând, prin timp, atâtea straturi identitare. Se revarsă pe străzile de azi toate aceste poveşti, ca o istorie alternativă a acestor locuri, prilej de a le evoca, de a le recontextualiza şi de a le pune în discuţie.

1-Q Sapro la Etaj on Wheels
E total mister în jurul lucrării cu care 1-Q Sapro va deschide, în vara asta, spaţiul itinerant Etaj-on-Wheels. “Lucrul cu diverse materiale mă motivează să creez noi suprafeţe, pe care să îmi desfăşor spaţiul plastic. Reutilizarea materialelor sau folosirea resturilor de hârtie, lemn, placaj, carton, plastic, sticlă, printre multe altele, mă aduce în faţa unor probleme de a căror rezolvare depinde următorul pas. Nu îmi imaginez reciclarea materialelor ca parte din trendurile ecologice actuale, nici nu simt că ar fi la modă să refoloseşti sau să mă înscriu în micările de artă sustenabilă. Reciclarea are pentru mine rădăcini mai degrabă în copilarie şi în modul în care am fost educat. De data aceasta mă voi folosi de plastic şi metal”, spune artistul 1-Q Sapro.

1MP Gallery

Patru artişti cu practici şi experienţe diferite expun, anul acesta, la 1MP Gallery. De la instalaţii sonore şi video, la sculptură, transcodificări în tufting, viziunile converg într-un efort comun de explorare a spaţiului intim al percepţiei şi al relaţiei dintre materialitate, imagine şi sunet. Artiştii examinează ideea de spaţiu capabil să te conţină, în care obiectul artistic devine o extensie a unor stări, ritmuri sau coduri subtile, invitând privitorul într-o experienţă imersivă, multisenzorială.
Lea Rasovszky explorează dinamica muzicii asupra relaţiei dintre minte şi corp, încercând să definească modul în care indivizii trec de la o stare solitară la o transă neghidată, care îi transformă în fiinţe influenţate de ritm şi sunet.
Andrei Popovici explorează memoria arborescentă şi legăturile dintre generaţii – o viziune fluidă asupra timpului, în care identitatea devine un rezultat al acumulării, selecţiei şi reinterpretării experienţelor care formează moştenirea personală.
Alexandra Dumitrescu transformă amintiri şi poveşti în secvenţe de culoare, fiecare literă având o nuanţă proprie. Visual Chromatic Transcodification: Memory Beyond Words ascunde un mesaj codat în culoare. Materialele textile adaugă amintirilor o dimensiune tactilă, vie. Publicul e invitat să decodeze şi să descopere sensuri personale în poveştile ţesute în culoare.
Emil Cristian Ghiţă vorbeşte despre migraţie, ca o căutare continuă a acelui loc, geografic sau psihologic, pe care îl numim „acasă”. Suntem întotdeauna acasă şi departe, asemănători şi, totuşi, unici. Lucrarea surprinde această tensiune între dezrădăcinare şi reconstrucţie, transformând memoria într-o punte de legătură.

Un hub cultural recunoscut pentru bune practici în dezvoltarea comunitară

Consecvent principiilor privind responsabilitatea socială a instituţiilor culturale, Eforie Colorat – Grădina Cinemascop este un hub interdisciplinar care valorifică patrimoniul cultural şi natural al oraşului Eforie, promovând regenerarea urbană şi dezvoltarea sustenabilă, prin artă, educaţie şi implicare comunitară. Programele derulate de hub-ul creativ Eforie Colorat ţin seama de identitatea oraşului Eforie Sud şi, mai ales, de specificul vieţii într-o zonă care se activează doar sezonier. Misiunea este clară, pornind de la particularităţi locale, cum a fi ritmicitatea flux-reflux a dinamicii vieţii, specifică staţiunilor locuite permanent de pe litoralul românesc. Aflat la intersecţia dintre gândire critică, ecologie aplicată şi expresie colectivă, acest spaţiu a devenit un atelier viu de regenerare – socială, urbană, naturală, contribuind la transformarea oraşului dintr-o destinaţie de consum rapid, într-un pol cultural şi educaţional. A fost lansat, în anul 2021, ca un program cultural complex, dedicat atât turiştilor şi membrilor comunităţii locale, cât şi comunităţii artistice sau grupurilor de ecologie la nivel naţional. Cu toţii au la dispoziţie, anual, o serie de rezidenţe creative şi educative la Eforie Sud. Organizat de Forumul Artelor Vizuale, în parteneriat cu Centrul Ceh, Primăria Oraşului Eforie şi Radef România Film, programul Eforie Colorat îşi propune revitalizarea spaţiilor culturale de la malul Mării Negre prin artă contemporană.

Camera Deputaţilor şi Senatul numesc doi judecători ai Curţii Constituţionale. Propunerile, Mihai Busuioc, din partea PSD şi Csaba Asztalos, din partea UDMR

‘Să auzi și să nu crezi’ – Premierul Ilie Bolojan, criticat imediat din interiorul PNL după ce a depus jurământul