Adrian Voican (ANAT): Creșterea TVA la 19% lovește direct în turismul de incoming

#image_title

“E clar că acest guvern trebuie să facă ceva, toţi ştim, dar am vrea să nu ne afecteze pe noi direct, dacă se poate. Ori, măsurile care, de exemplu, sunt preconizate – uniformizarea turismului la cota maximă standard de 19%, adică o creştere de la 9% la 19%, este o măsură proastă din punctul nostru de vedere, pentru că am studiat ce s-a întâmplat în Europa. Au aplicat-o şi nemţii şi nu au mai ştiut cum să facă să revină la început de 2026 la 7%, după ce au crescut de la 12%, la 19%”, a arătat Voican.

El a atras atenţia că o astfel de măsură, de majorare a TVA, nu poate fi aplicată într-un domeniu cu risc mare de evaziune fiscală, cum este cel al restaurantelor şi pensiunilor, întrucât multe dintre acestea ar putea să se refugieze în zona gri sau chiar neagră.

“Nu merge într-un domeniu cu mare risc de evaziune fiscală, cum este zona restaurantelor, să zicem, sau a pensiunilor sau aşa ceva. Nu poţi decât să colectezi punând nişte taxe mici şi sperând că oamenii se conformează, pentru că, dacă riscul de a da faliment e atât de mare, mulţi se vor refugia în economia neagră sau gri, fără discuţie. Decât să moară business-uri întregi, investiţii, oameni şi angajaţi, ne pare rău să o spunem, nu ne dorim asta, dar ăsta e primul subterfugiu – să se ducă în zona gri – şi ar fi păcat de toată evoluţia asta. Am fost în multe ţări învecinate şi să ştiţi că România e mult mai fiscalizată acum decât era în trecut chiar în comparaţie cu multe ţări”, a susţinut vicepreşedintele ANAT.

De asemenea, Adrian Voican a atenţionat că modificarea TVA la mijlocul sezonului va crea “o bulibăşeală completă”, iar cel mai afectat va fi incoming-ul românesc.

“Guvernul are o regulă: să nu aplice măsuri fiscale mai devreme de şase luni. Tarifele în acest moment sunt date, vândute. Să schimbi TVA-ul în mijlocul sezonului va crea o bulibăşeală completă. De asemenea, cel mai şi cel mai grav este pentru incoming-ul românesc. Acolo nu e că mâine se duce turistul la recepţie şi e mai scump cu 10% şi nu mai are bani să cumpere. Acolo preţurile sunt date, pachetele sunt vândute, iar a schimba regula jocului din mers presupune că cineva va pierde banii ăştia. Şi anume bietul operator de incoming dintre cei foarte puţini care există – poate sunt 50 de firme care fac incoming în România din 3.000 de agenţii de turism – şi care şi-a pus pielea la saramură riscând şi dând nişte tarife partenerilor străini. Sunt contractuale, nu poţi să-i spui ‘Hei, ştii, la noi s-a schimbat TVA-ul, aşa că vă mărim preţul.’ Îţi râde în nas, nu există aşa ceva, îţi asumi. Şi ce înseamnă îţi asumi? Pierzi. Adică în loc să stimulăm incoming-ul, îl omorâm. Eu nu vreau să spun aici nişte vorbe care să pară foarte bombastice, dar aşa e”, a explicat acesta.

Oficialul ANAT a subliniat că operatorii de incoming “sunt disperaţi mult mai rău”, întrucât sunt în tipar cataloagele cu oferte de turism pentru anul viitor.

“Oamenii sunt disperaţi mult mai rău în incoming, unde în momentul acesta sunt în tipar cataloagele pentru 2026. Nemţii cumpără la Early Booking pachetele 2026 începând cu august. Deci, alea-s tipărite. Nu există că le tipărim, dar le mai schimbăm pe parcurs. Nu merge în Germania joaca asta. Te scoate din catalog 10 ani. Zice ‘Mai venim când vă puneţi la punct’. Deci, miza e foarte mare, dar sigur că noi suntem nişte amendabili şi nişte plătitori de taxe care avem o voce care se aude, dar se merge mai departe. Turismul este la ‘şi altele’ şi sunt lucruri mult mai grave şi importante în acest moment care trebuie echilibrate probabil decât turismul, dar turismul este şi o mare şansă pentru România, pentru că e greu să faci acum o fabrică de pantofi profitabilă în România, dar să consumi în România banii făcuţi în alte economii nu e mult mai simplu? Să zâmbeşti şi să faci o promovare şi să-i aduci pe oameni în hotelurile care la momentul ăsta au un grad de ocupare mediu de 30% pe an? Am putea să facem ceva, avem infrastructura, am putea doar să ne vindem mai bine şi chiar poate puţin mai scump, nu ca o ţară foarte ieftină pentru că nu e atât de cunoscută şi dorită. Deci, primul sacrificat pare să fie turismul de incoming, dacă apar aceste măsuri, pentru că nu există o alternativă pentru ei de a mări preţurile de mâine. Nu ştiu dacă guvernanţii gândesc că mărirea TVA-ului de la 1 iulie, august, septembrie, octombrie – nu contează – nu se poate transfera turistului final şi cineva îşi va rupe gâtul aplicând noile reglementări”, a transmis Adrian Voican.

Vicepreşedintele ANAT, Adrian Voican, a participat, joi, la un eveniment în care FlixBus, compania travel-tech care operează cea mai extinsă reţea de autocare interurbane din Europa, şi-a anunţat extinderea pe piaţa naţională prin lansarea primelor rute în România. Noile rute vor fi operate în parteneriat cu transportatori locali şi vor conecta treptat marile oraşe şi destinaţiile turistice din ţară, oferind o alternativă accesibilă, confortabilă şi cu un impact mai redus asupra mediului înconjurător.

Practic, FlixBus va opera rute de transport cu autocarul şi între judeţele din România. Începând cu vara aceasta, FlixBus lansează 10 linii interne care vor conecta peste 50 de oraşe din România. Pasagerii vor putea călători cu autocarul din Constanţa către Timişoara, din Bucureşti către Iaşi sau Satu Mare, dar şi pe multe alte rute care vor traversa ţara dintr-o parte în alta, oferind o nouă opţiune de mobilitate naţională.

Inteligența artificială ajută BCE să anticipeze mai bine creșterea economică

Cine a protejat șefii incompatibili din Energie? Pîslaru: S-a mimat că-i dăm afară. Acum facem lege ca să nu mai scape