În 2021, Elveția a ales F-35A de la Lockheed Martin pentru modernizarea forțelor sale aeriene, semnând un contract în valoare de aproximativ 6 miliarde de franci elvețieni pentru 36 de aparate. Deși decizia a fost contestată în contextul neutralității tradiționale a țării, contractul prevedea un preț fix.
Totuși, Biroul de Program Comun al SUA a transmis anul trecut că prețul ar putea crește. În februarie 2025, Agenția de Cooperare pentru Securitate și Apărare a SUA a informat Berna că înțelegerea privind un preț fix ar fi fost o „neînțelegere”. Costurile mai ridicate cu materiile prime, energia și inflația din SUA ar putea duce la o majorare între 650 de milioane și 1,3 miliarde de dolari.
„Un contract este un contract”, a declarat Urs Loher, șeful agenției de achiziții pentru apărare Armasuisse. „Ne confruntăm brusc cu o realitate diferită, în ciuda unui preț fix clar”.
Deoarece acordul bilateral exclude o soluționare juridică, guvernul elvețian caută o rezolvare pe cale diplomatică. Ministrul apărării, Martin Pfister, a subliniat că dialogul cu partea americană este în desfășurare: „Credem în continuare că vom găsi o soluție, deoarece și autoritățile SUA au interesul de a fi percepute ca parteneri de încredere”. El a avertizat, totuși, că Elveția își rezervă dreptul de a anula contractul.
Achiziția F-35A a fost criticată în Elveția, unde unii oponenți o consideră o alegere excesivă, comparând-o cu un „Ferrari” inutil pentru nevoile de apărare ale unei țări neutre. Un argument frecvent invocat este că un avion supersonic poate traversa spațiul aerian elvețian în doar 10 minute, punând sub semnul întrebării necesitatea unor aparate atât de avansate.