Anunţul a fost făcut în cadrul unei conferinţe cu investitorii de la sfârşitul săptămânii trecute, după ce Nike a raportat rezultate financiare peste aşteptări pentru trimestrul patru, fapt care a determinat o creştere de 11% a acţiunilor în tranzacţiile extinse de vineri. Conducerea companiei a declarat că noile tarife ar putea adăuga până la 1 miliard de dolari în costuri suplimentare pentru Nike.
În prezent, aproximativ 16% din încălţămintea Nike vândută în SUA este fabricată în China, însă directorul financiar Matthew Friend a precizat că acest procent va fi redus la o valoare de o singură cifră, ”ridicată”, până la finalul lunii mai 2026, prin redistribuirea capacităţilor de producţie către alte ţări.
”Vom optimiza mixul de aprovizionare şi vom aloca producţia în mod diferit la nivel global pentru a atenua presiunea noilor costuri în SUA”, a spus Friend. În paralel, Nike va evalua şi posibilitatea unor reduceri de costuri la nivel corporativ şi a introdus deja creşteri de preţuri pentru anumite produse în Statele Unite.
Sectorul bunurilor de larg consum este printre cele mai afectate de conflictul comercial dintre SUA şi China, însă analiştii estimează că Nike nu va pierde semnificativ din cota de piaţă, deoarece şi alţi competitori vor fi nevoiţi să ajusteze preţurile.
”Tarifele impuse sunt semnificative, dar este probabil ca şi alte mărci sportive să scumpească produsele, ceea ce va limita pierderile Nike”, a comentat David Swartz, analist Morningstar.
În ceea ce priveşte strategia comercială, CEO-ul Elliott Hill a evidenţiat revenirea categoriei de alergare, care a înregistrat din nou creştere în trimestrul patru, după o perioadă de stagnare. Nike a mizat pe lansări de noi modele performante precum Pegasus şi Vomero, reducând în acelaşi timp producţia de sneakerşi clasici, precum Air Force 1.
Cheltuielile de marketing ale companiei au crescut cu 15% faţă de anul anterior, culminând cu un eveniment special desfăşurat joi la Paris, unde atleta sponsorizată Faith Kipyegon a încercat să alerge o milă în sub patru minute. Deşi nu a atins obiectivul, a stabilit un nou record neoficial.
Nike estimează o scădere a veniturilor în primul trimestru fiscal în ”zona de mijloc a unei singure cifre procentuale”, mai bine decât aşteptările analiştilor care prognozau o contracţie de 7,3%, potrivit datelor LSEG.
În trimestrul patru, vânzările companiei au scăzut cu 12%, la 11,10 miliarde dolari, dar au depăşit prognoza pieţei de 10,72 miliarde dolari.
Totuşi, China rămâne o provocare majoră pentru Nike, iar oficialii au admis că redresarea pe această piaţă va necesita timp, în condiţiile unei economii în scădere şi a unei concurenţe intense din partea brandurilor locale. La finalul lunii mai, stocurile Nike s-au menţinut stabile, la 7,5 miliarde dolari.