Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA (FAA) şi producătorul Boeing au emis notificări private prin care afirmă că întrerupătoarele de combustibil de pe avioanele Boeing sunt sigure, potrivit unui document consultat de Reuters şi a patru surse apropiate situaţiei.
Notificarea FAA privind ”menţinerea navigabilităţii continue”, emisă pe 11 iulie, a venit la scurt timp după publicarea raportului preliminar privind accidentul din luna trecută al unui Boeing 787-8 operat de Air India, care s-a soldat cu 260 de morţi. Accidentul a ridicat semne de întrebare în legătură cu întrerupătoarele de oprire a alimentării cu combustibil ale motoarelor.
Notificarea adresată autorităţilor de aviaţie civilă arată: ”Deşi designul întrerupătoarelor de control al combustibilului, inclusiv mecanismul de blocare, este similar la mai multe modele de avioane Boeing, FAA nu consideră că această problemă reprezintă o condiţie nesigură care să justifice emiterea unei Directive de Navigabilitate pentru vreun model Boeing, inclusiv 787.”
FAA a refuzat să comenteze suplimentar în afara conţinutului notificării. Boeing a transmis un mesaj similar companiilor aeriene, menţionând notificarea FAA într-un mesaj Multi-Operator trimis recent, potrivit a două surse directe.
Raportul preliminar al Biroului pentru Investigarea Accidentelor Aeriene din India (AAIB) face referire la un aviz emis de FAA în 2018, care recomanda – dar nu impunea – ca operatorii anumitor modele Boeing, inclusiv 787, să inspecteze mecanismul de blocare al întrerupătoarelor de combustibil pentru a se asigura că nu pot fi comutate accidental.
Air India a declarat că nu a efectuat aceste inspecţii, întrucât recomandarea FAA din 2018 nu era obligatorie. Raportul notează totuşi că ”toate directivele de navigabilitate şi buletinele de service aplicabile fuseseră respectate pentru aeronava şi motoarele respective.”
Asociaţia Piloţilor ALPA India, afiliată Federaţiei Internaţionale a Asociaţiilor Piloţilor de Linie cu sediul la Montreal, a respins sâmbătă ideea unei erori umane şi a cerut o anchetă echitabilă, bazată pe fapte. „Corpul piloţilor trebuie inclus în anchetă, cel puţin ca observatori”, a declarat preşedintele ALPA India, Sam Thomas, pentru Reuters.
Într-o scrisoare publicată pe platforma X, ALPA India a afirmat că raportul preliminar face trimitere la avizul FAA din 2018 ”referitor la întrerupătoarele de combustibil, ceea ce indică o posibilă defecţiune a echipamentului.”
În ultimele momente ale zborului, unul dintre piloţi a fost înregistrat întrebându-l pe celălalt de ce a oprit alimentarea cu combustibil. ”Celălalt pilot a răspuns că nu a făcut-o”, se arată în raport. Acesta precizează că întrerupătoarele au trecut aproape simultan din poziţia ”funcţionare” în ”oprit” imediat după decolare, fără a explica mecanismul exact al comutării.
Doi experţi americani în siguranţă aviatică au declarat sâmbătă că sprijină cererea ALPA India de a participa ca observatori la investigaţie, dar au subliniat că raportul nu sugerează o prejudecată în favoarea ideii de eroare umană. Pilotul John Cox, fost reprezentant ALPA, a apreciat că raportul AAIB este obiectiv şi echilibrat.