Sporurile nu sunt favoruri, ele sunt obligaţii ale angajatorului de a plăti pentru sacrificiul salariaţilor de a munci în condiţiile speciale de muncă din metrou, consideră Uniunea Sindicatul Liber Metrou (USLM) într-un comunicat transmis, luni, AGERPRES.
“Au apărut afirmaţii cum că la metroul bucureştean salariaţii ar trăi în ‘raiul’ sporurilor, fiind prezentată o listă de ‘favoruri’. Aceste sporuri nu sunt favoruri, ele sunt obligaţii ale angajatorului de a plăti pentru sacrificiul salariaţilor de a munci în condiţiile speciale de muncă din metrou”, se arată în comunicatul USLM.
Potrivit sindicaliştilor, sporul de vechime în muncă, sporul pentru conducerea unei formaţii de lucru, sporul pentru orele prestate în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, sporul pentru executarea unei funcţii suplimentare, sporul pentru titlul ştiinţific de doctor se acordă la nivelul tuturor societăţilor de stat conform prevederilor Codului Muncii.
În ceea ce priveşte sporul de noapte, reprezentanţii USLM spun că extensia de 3% peste norma naţională de 25% se acordă tuturor salariaţilor care lucrează noapte de noapte. “Categoria de personal, care îşi desfăşoară activitatea numai noaptea, se regăseşte doar în metrou la liniori şi tunelişti. Aceştia sunt cei care se bucură dacă ajung la pensie şi dacă prind 5 ani de pensie şi viaţă”, precizează USLM.
Mai mult, din cele opt ore considerate “de noapte” conform legii, trenurile circulă trei ore. În restul de cinci ore, se efectuează revizii şi verificări ale instalaţiei de cale, de energoalimentare, de automatizări, de semnalizări etc.
Liderii sindicali susţin, de asemenea, că sporul de metrou nu este un spor de subteran, fiind compus în baza atribuţiilor şi responsabilităţilor de serviciu şi a condiţiilor de muncă. “Cu cât lucrezi mai adânc în pământ, cu atât ai un spor de metrou mai mare, dar nu este doar pentru subteran”, arată USLM.
Totodată, liderii sindicali mai susţin că Metrorex nu are datorii faţă de bugetul de stat. “Din contră, statul, prin faptul că nu îşi achita obligaţiile ce îi revin din Contractul de Servicii Publice de Transport, are obligaţii faţă de Metrorex, neacordând compensaţii la timp şi în cuantumul convenit”, pretind sindicaliştii.