Gigantul alimentar Kraft Heinz analizează posibilitatea separării unei mari părţi din portofoliul său de produse de supermarket, într-un efort riscant de a revigora brandurile tradiţionale precum brânza Velveeta, printr-o inversare a fuziunii eşuate din 2015, transmite Reuters.
Potrivit unor surse apropiate companiei, Kraft Heinz ar putea înfiinţa o entitate separată, formată în principal din branduri mai lente în creştere, printre care multe produse clasice Kraft. Această entitate ar putea fi evaluată la până la 20 de miliarde de dolari, ceea ce ar transforma-o în cea mai mare tranzacţie din industria bunurilor de larg consum în 2025. Compania nu a comentat oficial informaţia.
Fuziunea Kraft–Heinz, evaluată la aproximativ 45 de miliarde de dolari şi susţinută de Berkshire Hathaway (Warren Buffett), urmărea iniţial reducerea costurilor şi extinderea globală a brandurilor. Totuşi, în ultimii ani, consumatorii americani au redus cheltuielile pentru alimente procesate, în contextul inflaţiei şi al campaniilor de sănătate precum mişcarea ”Make America Healthy Again”, condusă de Robert F. Kennedy Jr.
În mai, Kraft Heinz a admis că ”analizează tranzacţii strategice pentru a debloca valoarea pentru acţionari”, după ce reprezentanţii Berkshire Hathaway s-au retras din consiliul de administraţie, semnalând pierderea încrederii.
Divizarea companiei ar împărţi cele circa 200 de branduri între două entităţi, dar detaliile privind împărţirea activelor nu sunt clare. Divizia de condimente – condusă de Heinz şi Philadelphia – a generat 11,4 miliarde de dolari în 2023 şi ar putea atrage evaluări mai ridicate, având potenţial internaţional.
În schimb, brandurile tradiţionale precum Oscar Mayer, care au avut vânzări de 14,5 miliarde de dolari, se confruntă cu o concurenţă acerbă din partea produselor ”no-name”, mai ieftine. În prezent, compania este evaluată la sub nouă ori câştigurile sale anuale, reflectând scepticismul pieţei.
Totuşi, strategia este riscantă, avertizează analiştii. Beneficiile pentru investitori ar putea fi modeste dacă nu apar cumpărători dispuşi să plătească o primă pentru una dintre cele două entităţi.
”Totul depinde de o eventuală achiziţie viitoare”, a spus Peter Galbo, analist la Bank of America.
Kraft Heinz pare să urmeze exemplul Kellogg, care s-a divizat cu succes. Recent, Ferrero a achiziţionat divizia de cereale WK Kellogg pentru 3,1 miliarde de dolari, iar Mars a cumpărat divizia Pringles (Kellanova), pentru circa 36 de miliarde de dolari.
Printre potenţialii cumpărători ai diviziei de condimente se numără McCormick, Unilever sau Nestlé, potrivit unor bancheri de investiţii. Niciuna dintre aceste companii nu a comentat deocamdată.
Divizia Kraft, mai lentă, ar putea atrage interesul unor companii interesate de influenţă în relaţia cu retaileri precum Walmart sau Kroger.
Totuşi, perspectivele nu sunt promiţătoare: vânzările Kraft Heinz au scăzut cu 3% în 2024, iar compania şi-a redus prognozele pentru restul anului.
”Fie că rămâne unită, fie că se divide, Kraft Heinz va purta o pată la imagine. Probabil nu va deveni o ţintă de achiziţie de rangul întâi”, a concluzionat Dave Wagner, manager de portofoliu la Aptus Capital.