Explozie devastatoare la granița cu România: Trei morți, mai mulți răniți pe Canalul Bîstroe. Ucraina închide temporar ruta maritimă

#image_title

O explozie puternică s-a produs miercuri seară, 23 iulie 2025, pe o navă ucraineană aflată în zona Canalului Bîstroe, extrem de aproape de granița cu România, în Delta Dunării. Tragedia s-a petrecut pe un vas de tip dragă, aparținând filialei „Delta-Lotsman” a Administrației Porturilor Maritime ale Ucrainei (АМПУ), care efectua lucrări tehnice programate în zona estuarului „Bîstroe”, un punct strategic pentru traficul naval din bazinul Dunării.

La bordul navei se aflau 11 membri ai echipajului. În urma deflagrației, trei angajați au murit pe loc, iar ceilalți au fost răniți și transportați de urgență la spital. În prezent, aceștia primesc îngrijiri medicale într-un spital din regiunea Odesa. Cauza exploziei nu a fost stabilită cu exactitate, dar autoritățile ucrainene au anunțat că au demarat o anchetă amplă, iar toate serviciile de urgență sunt implicate la fața locului.

„În seara zilei de 23 iulie, a avut loc un incident grav în zona gurii de vărsare „Bîstroe” a Dunării, implicând o navă dragă aparținând filialei „Delta-Lotzman” a întreprinderii de stat AMPU.

Nava se afla în misiune pentru efectuarea unor lucrări de dragare planificate, cu 11 membri ai echipajului la bord. În urma unei explozii produse la bord, trei angajați ai AMPU și-au pierdut viața. Celelalte persoane de pe navă au fost transportate la spital, unde li se acordă îngrijiri medicale de specialitate.

Echipele de intervenție sunt la fața locului, iar circumstanțele exacte ale tragediei sunt în curs de investigare. Vom reveni cu detalii suplimentare imediat ce acestea vor fi disponibile.

AMPU transmite condoleanțe familiilor celor decedați și își exprimă sprijinul deplin față de victimele acestui incident tragic. Autoritățile se angajează să ofere toată asistența necesară familiilor îndoliate și persoanelor rănite.

Totodată, în urma exploziei, canalul maritim „Bîstroe” a fost închis temporar pentru navigație. Până la redeschiderea acestuia, traficul naval de intrare și ieșire din porturile ucrainene de pe Dunăre se desfășoară prin canalul Sulina, pe teritoriul României“, a transmis într-o comunicare oficială Administrației Porturilor Maritime din Ucraina (AMPU/USPA).

Incidentul are implicații regionale majore, inclusiv pentru România. Ca urmare a exploziei, Canalul Bîstroe a fost închis temporar pentru navigație, iar traficul fluvial către și dinspre porturile ucrainene din zona Dunării a fost deviat prin Canalul Sulina, care aparține României.

Bîstroe, canal strategic disputat

Canalul Bîstroe, se află de ani buni în centrul unui conflict diplomatic între România și Ucraina. În timp ce autoritățile de la Kiev susțin că este o rută esențială pentru navigația maritimă ucraineană, Bucureștiul și organizațiile de mediu avertizează că lucrările de adâncire afectează grav ecosistemul Deltei Dunării, patrimoniu UNESCO. În acest context, explozia vine să reaprindă controversele legate de utilizarea și siguranța rutei navigabile de pe partea ucraineană a Deltei.

Administrația Porturilor Maritime ale Ucrainei a transmis un mesaj de condoleanțe familiilor victimelor și a promis sprijin total pentru rudele celor decedați și pentru răniți. Autoritățile române nu au transmis, până la această oră, o reacție oficială, însă surse din Ministerul Transporturilor confirmă că monitorizează situația îndeaproape, mai ales în contextul redirecționării navelor prin canalul Sulina.

Se iau în calcul mai multe ipoteze, inclusiv o posibilă explozie accidentală cauzată de acumulări de gaze sau materiale periculoase folosite în operațiunile de dragaj. De asemenea, având în vedere contextul războiului din Ucraina și proximitatea cu zona maritimă minată de-a lungul anilor 2022–2024, nu este exclusă nici ipoteza unui incident provocat de muniții neexplodate.

Incidentul ar putea avea și o dimensiune geopolitică importantă. Canalul Bîstroe, este utilizat și în cadrul unor rute logistice esențiale pentru exportul de cereale ucrainene, în special după blocarea temporară a porturilor de la Marea Neagră. Închiderea temporară a acestuia ar putea pune presiune suplimentară pe România, în contextul în care portul Constanța și infrastructura fluvială românească au preluat deja o mare parte din fluxurile comerciale ucrainene.

Este așteptată și o reacție oficială a Ministerului Afacerilor Externe din România, având în vedere gravitatea situației și posibilele efecte colaterale pentru navigația pe brațele Dunării românești.

Scandal internațional: Un român, considerat periculos, a evadat chiar de sub nasul polițiștilor din Germania; este căutat în toată Europa!

Vladimir Putin a anunțat construirea a şase noi submarine nucleare până în anul 2031