Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România, despre modificările propuse: Proiectul de lege aflat în dezbatere este inspirat de cele mai bune practici în domeniu ale statelor dezvoltate din UE şi OECD / Aduce o serie de avantaje pentru român

#image_title

Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) anunţă, printr-un comunicat, că salută apariţia proiectului de lege de plată a pensiilor private şi precizează că proiectul de lege aflat acum în dezbatere publică este inspirat de cele mai bune practici în domeniu ale statelor dezvoltate din Uniunea Europeana şi OECD, cu principii clare şi rezonabile de organizare a sistemului de plată a pensiilor private.

”Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) salută apariţia proiectului de lege de plată a pensiilor private, precum şi interesul public uriaş manifestat cu această ocazie. Actul normativ a fost elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi agreat cu experţii Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), ca parte a procesului de aderare a României la această organizaţie a statelor dezvoltate. De asemenea, APAPR a formulat propuneri de amendamente în perioada de dezbatere publică a legii. Legea de plată a pensiilor private este ultima verigă dintr-o arhitectură legislativă a sistemului de pensii private, una care trebuia să apară încă de acum 16 ani, potrivit legii de înfiinţare a Pilonului 2 de pensii private obligatorii. Proiectul de lege aflat acum în dezbatere publică este inspirat de cele mai bune practici în domeniu ale statelor dezvoltate din Uniunea Europeana şi OECD, cu principii clare şi rezonabile de organizare a sistemului de plată a pensiilor private”, arată asociaţia.

Potrivit APAPR, obiectivul principal al noii legi este asigurarea unui venit suplimentar pe o perioada cât mai îndelungată pentru cei circa 9 milioane de români care contribuie azi la Pilonul 2 de pensii private obligatorii şi Pilonul 3 de pensii private facultative, în completarea pensiei publice (Pilonul 1).

”Noua lege de plată aduce o serie de avantaje pentru români, faţă de situaţia de provizorat din prezent:

1) Sumele acumulate vor continua să fie investite şi să producă randamente investitionale, atât în cazul fondurilor de retrageri programate, cât şi în cazul celor de anuităţi viagere. În prezent, retragerea programată pe maximum 5 ani, prevăzută de normele ASF, nu permite continuarea investirii sumelor după deschiderea plăţilor eşalonate;

2) Reducerea riscurilor investitionale şi a volatilităţii, întrucât fondurile de retrageri programate vor putea investi doar în instrumente cu venit fix şi risc scăzut;

3) Obţinerea unui venit suplimentar pe o perioada îndelungată, corespunzătoare rolului inerent al unui sistem de pensii, cu menţinerea unei flexibilităţi în linie cu practica altor state cu sisteme similare: atât retragerea la început a 25% din suma totală acumulată, cât şi posibilitatea suplimentării pensiei private cu sume din alte surse de economisire (ex: folosirea unor conturi de economii sau depozite bancare)”, menţionează APAPR.

Un alt avantaj, potrivit APAPR, este un tratament fiscal mai avantajos decât retragerea integrală a sumei sau retragerile pe perioade de până la 5 ani, întrucât suma implicită pentru fondurile de retragere programată este previzionată la nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari, sub pragul de 3.000 de lei de la care se aplica impozitul pe venit şi CASS.

”Echilibru între rolul social – asigurarea unui venit minim egal cu indemnizaţia socială pentru pensionari – şi flexibilitatea oferită participanţilor cu acumulări mai mari, care pot beneficia de pensii mai mari, cu acoperirea unei perioade minime de plată de 10 ani”, arată asociaţia.

Banii acumulaţi în Pilonul 2 şi 3 rămân ai participanţilor şi beneficiarilor, dreptul acestora de proprietate nefiind afectat de proiectul de lege în dezbatere, spun reprezentanţii APAPR.

”În final, APAPR doreşte să comunice public faptul că în luna august 2025 a fost depăşit pragul psihologic de 1 miliard de euro la nivelul plăţilor deja efectuate către beneficiarii din Pilonul 2 şi 3 de pensii private, astfel: – circa 4,2 miliarde lei plătiţi către circa 250.000 de beneficiari din Pilonul 2 obligatoriu; – circa 890 milioane lei plătiţi către circa 97.000 de beneficiari din Pilonul 3 facultativ. Cu atât mai mult, creşterea numărului de cazuri de plată în ultimii ani justifică adoptarea unei legislaţii moderne şi eficiente pentru faza de plată a pensiilor private, în conformitate cu cele mai bune practici ale statelor dezvoltate”, adaugă ei.

Guvernul pregăteşte modificări substanţiale în ceea ce priveşte administrarea pensiilor private şi plata acestora. Una dintre cele mai importante constă în faptul că, dacă până în prezent contribuabilii la pilonul de pensii administrate privat puteau solicita retragerea integrală a sumei cotizate de-a lungul anilor, propunerile discutate în Guvern sunt ca beneficiarul să poată solicita doar 25% din suma cotizată, urmând ca restul să fie plătit în tranşe lunare.

Guvernul a discutat, vineri, în primă lectură, un proiect de lege care modifică plata pensiilor private, documentul urmând a fi adoptat în contextul în care Organizaţia de Cooperare şi dezvoltare Economică (OCDE), la care România a făcut demersuri pentru a adera, a solicitat adoptarea unui cadru legislativ primar care să reglementeze faza de plată a pensiilor private. 

”Entităţile care vor putea deveni furnizori de pensii pot fi administrator actual de fonduri de pensii private, societăţi de asigurări de viaţă, societăţi de administrare a investiţiilor sau societăţile noi, special înfiinţate în acest scop, în baza legii. Mecanismul este construit în două direcţii principale, respectiv pe două forme de extracţie de valoare pensii private. Pensia de tip retragere programată, care se va plăti pe o perioadă determinată, cu garanţie a rambursării integrale a activului acumulat, şi pensia viageră, cu plată pe toată durata vieţii participantului. În completarea acestor două forme de plată este prevăzut şi dreptul pensionarului de a retrage o sumă forfetară, de până la 25% din activul acumulat, într-o formă similară celor aplicate în alte state europene. Prin acest proiect de lege, se stabilesc, o dată, reguli de autorizare, funcţionare şi supraveghere pentru fondurile de plată, şi aici ASF are rolul principal, se garantează separarea activelor fondului de plată de cele ale furnizorului, se asigură garanţia rambursării integrale a activului acumulat în cazul fondurilor de plată de tip retragere programată”, a explicat, vineri, la finalul şedinţei de Guvern, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Alexandru Petrescu. 

 

 

Doi străini care lipeau în Chişinău afişe cu imaginea Maiei Sandu şi a mitropolitului Basarabiei, reţinuţi / Ar fi fost instruiţi în tabere din Serbia, Bosnia şi Herţegovina / Autorităţile suspectează că ar urmări perturbarea procesului electoral

Handbal feminin: Rapid Bucureşti şi DVSC Debrecen, victorii în prima zi a Turneului Memorial ”Constantin Tită”