Vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Radu Raţiu, a transmis, marţi, că procesul de achiziţie a celor 34 de microbuze şcolare finanţate prin PNRR s-a realizat în mod transparent, în baza unui Ghid de finanţare cu aplicabilitate naţională, întocmit de Ministerul Educaţiei şi că judeţul Cluj este pe locul 5 al celor mai mici preţuri de achiziţie a acestor microbuze.
”Consiliul Judeţean Cluj a aplicat cu stricteţe cerinţele din acest ghid de finanţare şi a cerut, la solicitarea comunelor din judeţul Cluj, varianta de microbuz cu specificaţii maximale, respectiv de 16+1 locuri, cu cerinţe superioare de autonomie a bateriei electrice, lift pentru persoane cu dizabilităţi, tahograf, etc. Repet, acest ghid de finanţare, în baza căruia s-a realizat caietul de sarcini, nu a fost întocmit de Consiliu Judeţean! De altfel, dosarul achiziţiei a fost verificat şi reverificat de toate organismele naţionale şi europene, neconstatându-se niciun fel de eroare. Cred că nu este corect ca oamenii din CJ Cluj să fie acuzaţi că aceste microbuze au fost luate la suprapreţuri. Toată lumea trebuie să ştie adevărul. Aceste microbuze nu sunt normale, clasice. Aceste microbuze au dotări speciale, specificaţii pentru domeniul educaţional. Noi am făcut această achiziţie în urma unui ghid la care noi nu am luat parte. Acesta a fost făcut de către cei de la Ministerul Educaţiei”, a transmis Radu Raţiu.
Vcepreşedintele CJ Cluj a mai arătat că, în contextul derulării licitaţiei de achiziţie, au fost depuse oferte din partea a patru operatori economici diferiţi, apropiate ca valoare, câştigătorul fiind desemnat în baza aplicării criteriului „cel mai mic preţ”:
”În urma unei analize s-a constatat că judeţul Cluj se află pe locul al cincilea în topul naţional al celor mai mici preţuri plătite pentru cumpărarea acestor autovehicule extrem de importante pentru copiii din mediul rural. Ba mai mult decât atât, având în vedere că au existat diferenţe între ofertele estimative solicitate iniţial de Consiliul Judeţean şi preţul final al achiziţiei, am reuşit să facem economii însemnate, care ne-au permis să achiziţionăm alte 9 microbuze suplimentare, care vor fi livrate comunelor în toamna acestui an”, a completat Radu Raţiu.
Conform echipei de implementare a proiectului, costul final de achiziţie al unui microbuz prin PNRR a fost de circa 170.000 euro la care se adaugă TVA, fără vreun alt aport financiar din partea Consiliului Judeţean Cluj.
Publicaţia Reporter de Iaşi a scris, luni, că o firmă din Prahova a obţinut peste 50 la sută din contractele de livrare microbuze şcolare electrice la nivel naţional.
La secţiunea ”anunţuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP), Aveuro Internaţional figurează cu cel puţin 35 de contracte în valoare de peste 135 de milioane de euro, susţin jurnaliştii.
”Capacul este uriaş: Aveuro a luat microbuze, în special Ford, pe care le-a carosat, costul total fiind de sub 100.000 de euro/maşină. Şi apoi le-a dat în judeţe, unele preţuri fiind mai mult decât duble. Spre exemplu, la Iaşi a adus 26 de microbuze la un preţ per exemplar de 202.800 euro fără TVA. Recordul e la Olt: 262.000 euro/maşină. Acelaşi microbuz pe care Aveuro l-a adus la Iaşi cu 1.014.000 lei a costat la Braşov doar 743.000 lei. Cu preţul adjudecat la Braşov, judeţul Iaşi ar fi cumpărat 35 de microbuze şcolare electrice faţă de doar 26 cât a luat, în condiţiile în care furnizor a fost aceeaşi firmă, Aveuro Internaţional. Deci, Iaşiul e pe gaură cu nouă microbuze. În euro, asta înseamnă că fiecare microbuz de la Iaşi a fost cu 54.000 euro mai scump decât la Braşov”, se arată în ancheta Reporter de Iaşi.
Ministrul Investiţiilor şi Fondurilor Europene, Dragoş Pîslaru, a anunţat, marţi, că va trimite Corpul de Control al ministrului pentru a verifica modul în care s-a realizat achiziţia de microbuze şcolare electrice prin PNRR.