Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, grupurile de lucru au fost aprobate pornindu-se de la selecția realizată prin apel public în anul 2021, la care au fost avute în vedere următoarele criterii: pregătire profesională, experiență în domeniul proiectării curriculare, experiență în domeniul analizei și proiectării curriculare, realizarea unui proiect inovativ de programă școlară și activitate efectivă la catedră. Acestea au fost actualizate cu propunerile venite din partea Academiei Române și din mediul universitar/academic, membri ai grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial și a planurilor-cadru pentru învățământul liceal, propunerile venite din partea partenerilor (ex.: organizații științifice și profesionale) cu care Ministerul Educației și Cercetării are protocoale de colaborare, potrivit mediafax.
Conform sursei citate, specialiștii trebuie să țină cont de mai multe linii directoare:
Programele trebuie să fie mai puțin încărcate și relevante, fiecare grup de lucru raportându-se la cel puțin 3 modele europene.
Programele trebuie să aibă o legătură logică explicită cu nivelul anterior (gimnaziu) și potențial universitar. În acest sens, grupurile de lucru includ specialiști din învățământul preuniversitar (inclusiv specialiști care au lucrat la programele pentru învățământul gimnazial), alături de specialiști din universități/mediul academic și din Academia Română.
Un procent de 25% din timpul dedicat unei discipline trebuie să implice activități de consolidare-fixare (inclusiv pentru performanță), remediale, utilizare a competențelor dobândite la viața cotidiană.
„După elaborarea planurilor-cadru, stabilirea unui conținut adecvat și relevant este un factor decisiv pentru însemnătatea studiilor liceale, inclusiv în prevenția analfabetismului funcțional. Noile linii directoare, derivate din Raportul QX, vor contribui la relevanța acestui demers. Ulterior, ne vom focaliza pe metode eficiente de predare a acestor conținuturi și pe elaborarea de manuale atractive. Așteptarea este ca, în 4-5 ani, să începem să vedem efecte în creșterea relevanței sociale a studiilor liceale și în reducerea analfabetismului funcțional”, a declarat ministrul Daniel David.