În urma unei solicitări făcute de redacția noastră în temeiul Legii nr. 544 / 2001, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a precizat că ”deplasările domnului ministru Dragoș Pîslaru la Bruxelles au vizat prioritățile aferente implementării politicii de coeziune în perioada 2021-2027, precum și elementele de interes strategic pentru România din perspectiva evoluției Politicii de Coeziune în contextul Noului Cadru Financiar Multianual (CFM) 2028-2034, dar și cea de-a doua revizuire a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în vederea optimizării absorbției fondurilor europene și îmbunătățirii eficienței implementării, precum și a finalizării rapide a negocierilor informale.”.
Pîslaru: Proiectele PNRR între 0 și 30% vor fi suspendate, cele avansate sunt prioritare
Ministrul Dezvoltării, Dragoș Pîslaru, a declarat joi că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va implementa un sistem de monitorizare transparentă a proiectelor PNRR, pentru a asigura vizibilitate clară asupra stadiului de implementare.
Potrivit acestuia, până în septembrie va fi disponibil un „tablou de bord” care va permite prioritizarea proiectelor și transformarea PNRR într-o „poveste de succes” până în august 2026.
Pîslaru a precizat că ordonanța de urgență aflată în primă lectură stabilește măsuri pentru proiectele care nu mai vor fi finanțate în PNRR, având în vedere că valoarea contractelor semnate depășește resursele disponibile: „Pe un PNRR de 28,5 miliarde de euro, s-au pus contracte de 47,4 miliarde de euro. Este ca și cum am pregăti zece feluri de mâncare în același timp și nu am termina niciunul”.
Ministrul a explicat că proiectele aflate între 0 și 30% progres fizic vor fi suspendate temporar, pentru a concentra resursele pe cele mai avansate, cu șantiere deschise și lucrări în derulare: „Pentru proiectele care sunt între 0 și 30% ca progres fizic, aceste proiecte sunt într-un stadiu incipient care aduce riscuri majore ca ele să mai poată fi finalizate și avem și problema aceasta de constrângeri bugetare. Aceste proiecte ar urma să fie suspendate. Deci asta înseamnă că nu se renunță la ele, dar se suspendă pentru că acum ne concentrăm pe cele care sunt la un stadiu mai avansat de implementare și pe care trebuie să vedem cum alocăm banii puțini pe care le avem în 2025 și 2026”.
Proiectele peste 30% progres vor fi prioritare și vor primi finanțare suplimentară pentru finalizare, Pîslaru subliniind că ordonanța urmărește „să pună ordine” și să genereze rezultate concrete, iar studiile și proiectele în stadiu incipient vor putea fi continuate ulterior prin alte surse europene.
DREPT LA REPLICĂ
Drept la replică pentru articolul „Dezvăluiri – Ministrul Dragoș Pîslaru s-a plimbat și cazat de mii de euro din bani publici, deși are casă la Bruxells”: articolul conține afirmații inexacte și interpretări eronate privind situația locuinței personale a ministrului și modul de decontare a cheltuielilor de cazare.
Vă solicităm respectuos publicarea prezentului drept la replică, pentru ca publicul să beneficieze de informații corecte și complete.
1.Locuința personală
Contrar afirmațiilor din articol, ministrul Dragoș Pîslaru nu deține o locuință în Bruxelles. Domnia sa a achiziționat recent o casă în Flandra, la care a avut acces efectiv începând cu data de 5 august 2025, odată cu finalizarea formalităților legale și predarea proprietății. Prin urmare, în perioada vizată de articol, ministrul nu avea în proprietate o locuință utilizabilă în Belgia.
2. Cheltuieli de cazare
Orice referire la decontarea cazării „în condițiile în care ministrul deține o locuință în Bruxelles” este eronată. Toate cheltuielile de cazare aferente vizitelor oficiale anterioare au fost realizate strict în baza legislației și a procedurilor aplicabile deplasărilor externe ale membrilor Guvernului României.
3.Cheltuieli de transport
Pentru reducerea costurilor suportate de bugetul public, ministrul Dragoș Pîslaru a ales, ori de câte ori a fost posibil, zboruri low-cost sau clasă economică. Toate deplasările oficiale s-au desfășurat în condiții de maximă prudență financiară, tocmai pentru a demonstra responsabilitate în utilizarea resurselor publice.
4.Obiectivele deplasărilor
Toate vizitele oficiale au avut un caracter exclusiv profesional, fiind dedicate unor teme strategice pentru România:
* renegocierea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), proces extrem de complex și esențial pentru protejarea investițiilor;
* discuțiile privind viitorul Politicii de Coeziune în contextul Cadrului Financiar Multianual 2028-2034;
* optimizarea absorbției fondurilor europene și îmbunătățirea eficienței mecanismelor de implementare.
Aceste subiecte de importanță majoră pentru România au necesitat prezența directă a ministrului în întâlniri cu reprezentanți ai Comisiei Europene și ai altor instituții europene relevante, precum și cu oficiali ai Reprezentanței Permanente a României la Bruxelles.
5.Deplasări în nume propriu
Separat de aceste vizite oficiale, ministrul Dragoș Pîslaru a efectuat și deplasări în nume propriu, pentru care nu a solicitat și nu a beneficiat de nicio decontare. Toate cheltuielile aferente acestor vizite private au fost suportate integral din resurse personale.
Reiterăm că toate costurile deplasărilor oficiale sunt documentate, comunicate public și respectă cadrul legal. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene rămâne angajat în transparență, responsabilitate și utilizarea corectă a banului public, în interesul exclusiv al cetățenilor români.