Creșterea TVA în România de la 1 august 2025 reduce puterea de cumpărare a consumatorilor, dar oferă și o oportunitate strategică pentru retaileri

Știri de azi | Creșterea TVA în România de la 1 august 2025 reduce puterea de cumpărare a consumatorilor, dar oferă și o oportunitate strategică pentru retaileri - Știri de azi |
#image_title

Începând cu 1 august 2025, cota standard de TVA din România a crescut de la 19% la 21%, iar cotele reduse de 5% și 9% au fost consolidate într-o cotă unică de 11%. Măsura, parte a unui pachet fiscal mai amplu adoptat pe 25 iulie, urmărește reducerea deficitului bugetar al țării—care a ajuns la 9,3% din PIB în 2024, cel mai ridicat din UE.

Creșterea TVA s-a resimțit imediat în puterea de cumpărare a românilor. După anunțarea măsurii, presa a relatat despre un val de tranzacții imobiliare realizate pe ultima sută de metri, cumpărătorii încercând să profite de cotele mici de TVA. În retail, companiile au fost nevoite să actualizeze rapid prețurile, sistemele de vânzare, platformele de e-commerce și instrumentele contabile pentru a se conforma noilor cote. Chiar dacă a fost o muncă complicată din punct de vedere tehnic, actualizarea la noile prețuri s-a efectuat fără probleme.

Însă acum vedem prețuri mai mari pentru consumatori nu doar la bunurile de zi cu zi, ci și la alimente, medicamente, servicii de ospitalitate, cărți și activități culturale, unele dintre acestea fiind anterior taxate cu cote reduse de 5 sau 9%. Acest lucru a făcut ca bugetele familiale să fie mai strânse și a dus la reducerea cheltuielilor pentru anumite produse care erau considerate un capriciu și a determinat o sensibilitate sporită față de promoții și fluctuațiile de preț.

”Românii sunt unii dintre cei mai atenți europeni când vine vorba de cumpărături. Se documentează foarte bine, verifică lista de prețuri și caută cele mai bune oferte. Ne așteptăm ca în perioada următoare, promoțiile să fie cele care vor genera vânzări, dar și campaniile de fildelizare care vor oferi reduceri.

Conform analizelor noastre, creșterea TVA ar putea reduce cu până la 5 – 7% bugetul lunar disponibil pentru achiziții neesențiale, ceea ce va accentua atenția consumatorilor asupra promoțiilor și ofertelor personalizate. Rolul Shopfully este de a pune la dispoziția retailerilor insighturi și instrumente digitale care să transforme această schimbare într-o oportunitate de fidelizare și optimizare a vânzărilor.” a declarat Cătălin Pațachia, country manager Shopfully.

Cum afectează creșterea TVA retailerii și consumatorii

Retailerii resimt presiunea costurilor operaționale crescute odată cu actualizarea sistemelor și recalibrarea marjelor. Pentru unii, absorbirea parțială a creșterii TVA ar putea fi necesară pentru a rămâne competitivi, vedem deja asta în câteva rețele de retail. Dar acest lucru ar reduce și mai mult profiturile. În același timp, consumatorii vor deveni mai atenți, comparând mai mult ofertele și orientându-se doar către achiziții esențiale.

Oportunitate strategică: Poate creșterea TVA să stimuleze retailul inteligent?

Deși pe termen scurt efectul este unul de presiune, schimbarea de TVA creează și o oportunitate pentru retaileri să se adapteze și să devină mai rezilienți:

1. Prețuri inteligente și pachete de valoare

Retailerii pot crea oferte tip pachet sau programe de loialitate care să diminueze impactul perceput al creșterii TVA și să crească atractivitatea brandului.

2. Eficiență operațională

Necesitatea de a actualiza sistemele poate fi folosită pentru a îmbunătăți procesele interne, gestiunea stocurilor și prognoza cererii prin soluții analitice.

3. Comunicare transparentă

Explicarea clară a modului în care se modifică prețurile și ce valoare se păstrează, poate consolida încrederea consumatorilor.

4. Adoptarea platformelor digitale

Marjele mai mici pot încuraja retailerii să se orienteze spre soluții digitale, promoții hiperlocalizate și marketing bazat pe date, pentru a crește eficiența investițiilor.

5. Educarea consumatorilor

Retailerii pot ajuta clienții să înțeleagă modificarea TVA și impactul asupra achizițiilor din magazine, reducând șocul inițial al prețurilor.

Știri de azi | Autospecială de Poliție, aflată în misiune, accident în București: O polițistă a fost dusă la spital - Știri de azi |

Autospecială de Poliție, aflată în misiune, accident în București: O polițistă a fost dusă la spital

Știri de azi | Magistrala 4 de metrou se extinde: TECNIC va superviza lucrările pentru 215 milioane lei - Știri de azi |

Magistrala 4 de metrou se extinde: TECNIC va superviza lucrările pentru 215 milioane lei