Ordinele privind reorganizarea învăţământului profesional/tehnologic au fost aprobate de ministrul Educaţiei, Daniel David. ”Mă aştept ca pe filiera tehnologică să avem programe atractive în relaţie strânsă cu mediul socioeconomic, până la varianta duală, vechiul model al «şcolilor profesionale» fiind astfel înlocuit cu acest nou model, care are toate avantajele celui vechi, dar aduce opţiuni în plus pentru elevi”, a declarat el.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a aprobat recent ordinele prin care învăţământul profesional/tehnologic se reorganizează în ţară, începând din anul şcolar 2026 – 2027, a anunţat, luni, Ministerul Educaţiei.
”Legea 198/2023 impunea anumite constrângeri, lăsând însă şi libertăţi importante, gândite cu scopul de a fi folosite diferit de actori diferiţi (ex.: şcoli profesionale, licee tehnologice, operatori economici etc.). Am analizat atent situaţia din ţară şi modele internaţionale – chiar în acest moment mă aflu într-o vizită în Elveţia, pentru a mă reasigura că facem bine ce facem -, iar în final am venit cu varianta în care am încredere că va transforma învăţământul profesional/tehnologic din ţară. Astfel, mă aştept ca pe filiera tehnologică să avem programe atractive în relaţie strânsă cu mediul socioeconomic, până la varianta duală, vechiul model al «şcolilor profesionale» fiind astfel înlocuit cu acest nou model, care are toate avantajele celui vechi, dar aduce opţiuni în plus pentru elevi. Prin intermediul acestuia elevii vor putea obţine calificarea de nivel 3 numai pe filiera tehnologică, după clasa a XI-a, cu sau fără cadrul dual. Unii dintre aceştia vor intra rapid pe piaţa muncii, considerându-li-se învăţământul obligatoriu parcurs. Alţii, în paralel sau fără a intra încă pe piaţa muncii, îşi vor continua studiile liceale, obţinând nivelul de calificare 4 sau 5 (în studii postliceale sau terţiare non-universitare), după bacalaureat fiind eligibili şi pentru studii universitare. Pentru un demers logic şi articulat, încurajăm şi susţinem şi învăţământul dual la nivel universitar”, a afirmat Daniel David.
Potrivit ministrului, modificările ar trebui să facă atractivă filiera tehnologică pentru elevi.
”Prin acest demers – dublat de introducerea noului curriculum, care va fi disponibil în curând, inclusiv pentru filiera tehnologică – sper ca elevii să caute cu încredere această modalitate educaţională, nu să o vadă, cum se mai întâmplă uneori acum, ca pe o variantă reziduală/periferică a filierelor teoretice sau vocaţionale, generând în unele zone şi cote crescute de analfabetism funcţional”, a transmis el.
Ordinele în varianta finală, după discuţiile din etapa de transparenţă, au fost trimise pentru publicare în Monitorul Oficial.


