Sindicatul Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim a transmis, joi seară, că estimează că 7.000 de navigatori români îşi petrec sărbătorile pe mare anul acesta. Organizaţia prezintă un bilanţ al probleme,or înregistrate în 2025, dar şi reuşitele în negocierile pentru 2026, una dintre acestea fiind creşterea salariilor.
”Anul acesta a fost un an interesant, plecând de la armonizarea relaţiilor dintre autorităţi şi instituţiile de formare profesională a navigatorilor şi ajungând la problemele pe care le-au întâmpinat navigatorii români pe mare. Anul 2025 este şi anul statisticilor privind navigatorii în general, problematicile întâlnite de aceştia în decursul anului dar şi lucrurile bune întâmplate în industrie”, au scris, joi seară, pe Facebook, reprezentanţii Sindicatului Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim.
Aceştia transmit că în lume sunt aprox. 1.850.000 de navigatori, iar România are un număr de aprox. 16.000 de navigatori activi, în scădere faţă de anul 2020 cu aprox 2. 000 şi aprox. 4.400 de personal auxiliar.
”Estimăm un număr de 7.000 de navigatorii români care îşi petrec sărbătorile pe mare anul acesta. Negocierile internationale între ITF şi Armatori privind salariile navigatorilor s-au concluzionat cu o creştere de 3.5% net pentru anul 2026. Pentru anul 2027, la suma netă din 2026 se va aplica un procent de 1,5%. Compensaţiile acordate navigatorilor pentru accidente soldate cu invaliditate permanentă şi deces pentru urmaşii direciţ şi copiilor minori au crescut şi ele substanţial”, au mai transmis sindicaliştii.
Potrivit acestora, anul 2025 a fost un an foarte complicat pentru comerţul maritim şi economia mondială.
”Războiul în desfăşurare din ţara vecină, Ucraina şi conflictul din zona de est a Mării Mediterane care a afectat Marea Roşie precum şi ţările şi porturile din zonă, drumurile maritime deviate, toate acestea au dus la o întârziere în aprovizionarea globală, nave comerciale atacate de forţe armate sau de fracţiuni care s-au poziţionat de partea atacatorilor, avânt drept scop îngreunarea relaţiilor comerciale globale. Toate aceste încercări au pus presiune pe munca navigatorilor, dar ne-au facut pe noi, responsabilii de la uscat, să lucrăm cu şi mai multă abnegaţie în slujba acestor oameni care sunt mereu în prima linie a pericolelor”, au mai scris sindicaliştii.
Potrivit acestora, în 2025:
• nodul Mării Neagre, Marea Roşie au rămas desemnate ca zone cu risc ridicat, ba chiar izolat şi pentru intervale de timp limitate, au fost înregistrate în anumite zone şi ridicări ale nivelului de securitate la 3 (nivel cu cel mai ridicat risc de insecuritate)
• liniile de aprovizionare mondială au rămas deviate de la rutele cele mai scurte
• preţurile cu transportul au rămas pe creştere constantă
• timpul cu aprovizionarea pe mare este şi el crescut (aproximativ 90 % din tot ceea ce ne înconjoară are o componentă maritimă)
• valoarea asigurării produselor transportate pe mare sunt la cel mai ridicat nivel din ultimii ani
• cererea privind aprovizionarea şi transportul pe mare au crescut şi ele
• problemele întampinate de navigatori au vizat cu precădere repatrierea, plata salariilor dar şi un număr crescut de accidente la bord datorate reducerilor de personal*, a oboselii şi a stresului,
• acest cadru a dus la o acutizare a lipsei de personal specializat în transportul maritim care este o realitate de necontestat
Sindicaliştii precizează că, pentru eficientizarea veniturilor şi a ponderării creşterii cheltuielilor, armatorii reduc deseori numărul navigatorilor de la bord.
”Pe plan mondial, în shipping persistă o lipsă de ofiţeri (aproximativ 60.000 pentru anul 2025 şi se preconizează o lipsă de peste 90.000 până în anul 2030) pe fondul unei cereri sporite de noi capacităţi de transport”, au mai transmis sindicaliştii.
Aceştia anunţă că problemele raportate către SLN au fost mai puţine în procente reale (-10%) dar se menţin la un nivel destul de ridicat
– neplata salariilor la timp – 124 de cazuri
– repatrierea la timp – 201 cazuri
– accidente şi îmbolnăviri – 12 cazuri
– neacordarea concediilor medicale, a compensaţiilor pentru accidente şi decese-25 cazuri
– alte probleme – 106 cazuri
– s-au recuperat peste 250.000 usd pentru navigatorii care au întâmpinat probleme cu neplata salariilor sau a unor compensaţii


