Marile universități din România pregătesc o măsură de mare impact: Eliminarea lucrărilor de licență

<div class=""

Deja, Facultatea de Drept a Universității din București a adoptat această schimbare încă din 2017, iar acum alte două facultăți din Craiova și Sibiu se pregătesc să implementeze măsuri similare. În schimb, Facultățile de Drept din Timișoara și Iași au decis să păstreze actuala formulă, care include susținerea lucrării de licență alături de un examen scris, romania.europalibera.org.

Decanul Facultății de Drept din Cluj-Napoca, Șerban Diaconescu, explică faptul că decizia de a elimina lucrarea de licență a fost luată pentru a reduce încărcătura academică a studenților și pentru a alinia programul la standardele internaționale. „Programul de pregătire al studenților era prea încărcat în anii trei și patru, iar lucrarea de licență era echivalentă cu lucrarea de dizertație de la master”, spune Diaconescu. El subliniază că majoritatea studenților continuă să urmeze și un program de masterat, unde vor susține lucrarea de dizertație.

Fenomenul la nivel european

Tendința de eliminare a lucrărilor de licență nu este un fenomen izolat. La nivel european, practica variază semnificativ. De exemplu, la Queen Mary University din Londra, studenții nu susțin o lucrare de licență, ci sunt evaluați prin examene de modul și simulări de scenarii reale. În Olanda, la Universitatea din Maastricht, absolvenții trebuie să redacteze un eseu argumentativ ca parte a examenului de absolvire.

Argumentele criticilor

Criticii acestei schimbări argumentează că lucrările de licență sunt esențiale pentru dezvoltarea abilităților de cercetare și scriere ale studenților. Decanul Facultății de Drept din Iași, Nicolae Horia-Țiț, afirmă că redactarea unei lucrări ajută studenții să-și dezvolte competențe importante pentru profesia juridică. „E un exercițiu util pentru student, întrucât își dezvoltă o metodologie de elaborare a unui text”, explică Țiț.

De cealaltă parte, secretarul de stat în Ministerul Educației, Gigel Paraschiv, subliniază că decizia de a renunța la lucrarea de licență aparține facultăților și trebuie să asigure că absolvenții dispun de aceleași competențe ca cei din alte instituții care mențin această probă. Ministerul nu a impus renunțarea la lucrările de licență, dar permite flexibilitate în structura examenelor de absolvire.

Astfel, schimbările din sistemul de învățământ superior reflectă o adaptare la noile standarde internaționale și la evoluțiile tehnologice, dar stârnesc în continuare dezbateri privind relevanța și eficiența lucrărilor de licență în evaluarea competențelor studenților.

Alexandru Rafila: Invităm lumea să se prezinte la cabinetele medicilor de familie pentru prescripţia vaccinului gripal

Bacteriile care vor decima omenirea: Au devenit rezistente la antibiotice și reprezintă o problemă colosală