Prima replică a autobuzului fabricat la Arad în urmă cu un secol va circula cu turişti de anul viitor

Prima replică a autobuzului etajat „Marta”, fabricat la Arad în urmă cu un secol, va circula cu turişti de anul viitor, licitaţia pentru realizarea şasiului fiind câştigată de o companie din Lipova, iar autovehiculul va fi unul electric.

Viceprimarul Aradului Ilie Cheşa a anunţat, miercuri, printr-o postare pe contul său de Facebook, că şasiul autobuzului electric va fi construit până la finalul acestui an.

„Dorim să realizăm o replică a autobuzului supraetajat Westinghouse-MARTA, fabricat în Arad, la începutul secolului XX. Autobuzul va circula în Arad pe trasee turistice şi va fi mândria arădenilor, dar şi bucuria celor care ne vor vizita oraşul! Consiliul Local Municipal Arad a aprobat proiectul propus de noi, iar săptămâna trecută s-a reuşit definitivarea procedurii de achiziţie publică pentru şasiul pe care va fi construit autobuzul şi pentru serviciile de cercetare şi proiectare. Firma câştigătoare este ROBAC INDUSTRIES din Lipova. Practic, s-a început reconstrucţia autobuzului. În acest proiect, HUB mARTA, împreună cu Primăria Arad îi are ca parteneri pe Universitatea Aurel Vlaicu, prin Facultăţile de Inginerie şi de Design, firma LEONI, ONG-ul investitorilor germani din Arad – Asociaţia Germano-Română DRW, precum şi alţi investitori din Arad”, a transmis viceprimarul.

El a adăugat, pentru AGERPRES, că vor fi construite două autobuze electrice replici ale modelului ce se fabrica la Arad în urmă cu un secol, iar primul autovehicul va circula cu turişti din 2025.

În 30 ianuarie, managerul HUB Cultural „mARTA” Arad, Ovidiu Balint, declarase pentru AGERPRES că modelul de autobuz supraetajat era produs la prima fabrică de automobile şi motoare de pe actualul teritoriu al României, respectiv Westinghouse – MARTA. El spunea că o replică va fi construită cu ajutorul industriei automotive din judeţ.

MARTA este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, înfiinţată în Regatul Ungar ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre.

Clădirea în care a funcţionat fabrica MARTA este monument istoric şi a intrat în proprietatea municipiului Arad la finalul anului 2021, fiind donată de compania Astra Rail. Pentru a fi reabilitată şi folosită ca un centru cultural, în 2022 a fost înfiinţat HUB Cultural „mARTA”, care a primit imobilul în administrare la finalul anului 2023.

În prezent, clădirea în stil Art Nouveau, construită între 1900 şi 1910, se află într-o stare avansată de degradare, atât la interior, cât şi la exterior, deoarece în ultimele două decenii nu a fost folosită. Totuşi, există câteva proiecte, cu o valoare totală de 11 milioane de euro, prin care clădirea va fi reabilitată şi pusă în valoare.

Pro Urbe Arad, asociaţie pentru protecţia patrimoniului urban, scrie pe site-ul său că fabrica MARTA exporta automobile în mai multe ţări europene, inclusiv în Anglia. În 1913, fabrica avea 280 de angajaţi, iar aici se produceau autoturisme, autobuze, camioane sau motoare pentru tracţiune feroviară. Din 1915, în timpul Primului Război Mondial, la Arad s-au fabricat doar motoare de avion, iar după destrămarea Imperiului Austro-Ungar şi unirea Transilvaniei cu Regatul României, a luat fiinţă societatea Astra – prima fabrică română de vagoane şi motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica MARTA. În anul 1926, fabricarea automobilelor la Arad a încetat, iar utilajele au fost mutate la Braşov, unde s-a înfiinţat Întreprinderea Aeronautică Română (IAR). AGERPRES / (AS – autor: Marian Buga, editor: Marius Frăţilă, editor online: Anda Badea)

 

Sursa foto: Ilie Cheșa/Facebook

Sursa: www.agerpres.ro

Strategia de dezvoltare a turismului, aprobată de Guvern: obiective – atragerea turiştilor cu buget peste medie şi creşterea sejururilor

ICI Bucureşti dezvoltă un parteneriat strategic cu Nigeria în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor