Declin accentuat al acţiunilor Stellantis şi Aston Martin, în urma avertismentelor legate de profitabilitate, pe fondul problemelor din China

Acţiunile producătorilor de automobile europeni au evoluat în pierdere luni, în urma avertismentelor legate de profitabilitate date de uriaşul grup auto Stellantis şi marca britanică de lux Aston Martin, care au invocat provocările ample din industrie şi dificultăţi pe cea mai mare piaţă auto din lume, China, relatează CNBC.

Stellantis şi-a redus luni previziunile anuale pentru 2024, pe fondul deteriorării ”dinamicii industriei globale” şi al concurenţei din China, provocâns un declin al acţiunilor grupului cu aproape 15% la Milano.

Conglomeratul franco-italian, cunoscut pentru mărci precum Chrysler, Dodge, Jeep şi Maserati, a avertizat cu privire la vânzări mai mici decât cele aşteptate ”în majoritatea regiunilor”, în a doua jumătate a anului.

Acum se încadrează într-o marjă a venitului operaţional ajustat (AOI) între 5,5% şi 7,0% pentru perioada întregului an 2024, în scădere faţă de o perspectivă cu două cifre.

”Deteriorarea contextului industriei globale reflectă o prognoză de piaţă mai scăzută pentru 2024 decât la începutul perioadei, în timp ce dinamica concurenţială s-a intensificat atât din cauza creşterii ofertei industriei, cât şi a concurenţei sporite din China”, a spus producătorul auto.

De asemenea, grupul a redus previziunile pentru fluxul său de numerar liber industrial la un interval cuprins între minus 5 miliarde de euro (5,58 miliarde de dolari) şi minus 10 miliarde de euro, de la o previziune ”pozitivă” anterioară, ca urmare a unei marje anticipate de AOI mai mică şi a capitalului de lucru temporar mai mare în a doua jumătate a acestui an.

Producătorul auto a atribuit în continuare revizuirile îndrumărilor sale ”deciziilor de a extinde semnificativ măsurile de remediere a problemelor de performanţă din America de Nord”, dar nu a furnizat detalii suplimentare.

La începutul acestui an, Stellantis a fost dat în judecată de acţionari din SUA, care au susţinut că producătorul de automobile i-a înşelat ascunzând stocurile în creştere şi alte articole, a relatat Reuters.

Luna aceasta, reţeaua de dealeri a Stellantis din SUA l-a criticat pe CEO-ul Carlos Tavares pentru recentele scăderi ale vânzărilor companiei, scăderile de producţie din fabrici, printre alte decizii pe care le-au evaluat ca fiind dăunătoare pentru afacerile producătorului auto.

Producătorul britanic de maşini de lux Aston Martin, ale cărui modele iconice au câştigat notorietate prin apariţiile în franciza de film James Bond, a semnalat, de asemenea, reduceri ale marjei de profit şi ale obiectivului de producţie pentru anul curent.

Compania a anunţat o reducere a producţiei de aproximativ 1.000 de unităţi ca răspuns la ”întreruperea lanţului său de aprovizionare şi a slăbiciunii macroeconomice continue în China”, anticipând că profitul său înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) pentru 2024 va fi acum sub nivelul anului precedent.

Compania a spus că nu se mai aşteaptă să obţină un flux de numerar liber pozitiv în a doua jumătate a acestui an şi a remarcat că marja sa brută pe întregul an este estimată să scadă sub 40%, comparativ cu o ţintă anterioară de aproximativ acel prag.

Aston Martin a spus că ”abordează provocările lanţului de aprovizionare şi continuă să recunoască oportunitatea semnificativă de piaţă pe care o reprezintă China, pe măsură ce mediul său macroeconomic se îmbunătăţeşte”.

Acţiunile companiei au încheiat luni în declin cu 24,5%, cea mai gravă scădere de o zi din martie 2020, conform datelor LSEG.

Avertismentele privind profiturile Stellantis şi Aston Martin vin la câteva zile după ce producătorul german de automobile Volkswagen şi-a redus din nou propriile perspective anuale, vineri, anticipând acum un randament operaţional al vânzărilor de 5,6% în 2024, de la un interval de 6,5-7,0% anterior.

Producătorii de automobile europeni au dificultăţi să-şi menţină locul în China, ai cărei producători auto vizează acum o extindere a vânzărilor de vehicule electrice în Europa.

Trecerea mai amplă către vehiculele electrice ”pune din ce în ce mai mult producătorii de automobile europeni sub presiune, în timp ce vânzările totale de maşini noi nu reuşesc să revină la nivelurile de dinainte de pandemie pe pieţele lor de origine”, au avertizat analiştii ING la începutul acestei luni. Acţiunile Volkswagen au scăzut luni cu aproximativ 2%, la închiderea burselor.

 

Parlamentul se reuneşte în şedinţă pentru numirea membrilor în consiliile de administraţie ale BNR, ASF şi CNA / Mugur Isărescu îşi păstrează mandatul în fruntea BNR, consilierul prezidenţial Cosmin Marinescu, propus de PNL, Aura Socol, de către PSD

Google va investi 1 miliard de dolari în Thailanda, pentru a construi un centru de date şi pentru a accelera creşterea AI