REPORTAJ Raliul Prieteniei Brăila-Dobrich: Competiţie unică în Balcani, deschisă cu o premieră, un circuit stradal pe timp de noapte

Raliul Prieteniei Brăila – Dobrich, competiţie sportivă unică în Balcani, cu o vechime de aproximativ jumătate de secol, s-a deschis anul acesta cu o premieră, un circuit stradal de viteză pe timp de noapte, desfăşurat la lumina farurilor, în centrul istoric al Brăilei.

Raliul Prieteniei 2024 se desfăşoară în perioada 17-21 octombrie şi reuneşte la start pasionaţi de automobilism din Brăila şi Dobrich, care se vor întrece pe parcursul a patru zile, probele de concurs fiind programate să se desfăşoare două zile în România şi două zile în Bulgaria, potrivit organizatorului evenimentului, preşedintele Clubului Hobby Autosport Brăila, Valentin Nemţanu.

„Am emoţii, pentru că anul acesta avem probe inedite, două circuite de viteză stradale desfăşurate seara, pe întuneric, la lumina farurilor. Această competiţie este specială, pentru că este unică în Balcani. Este unică şi prin desfăşurarea ei pe parcursul a patru zile, cu 16 probe speciale. Am marea satisfacţie că am reuşit să pun în operă un vis de-al meu, să ajungem la două zile de concurs în România, două zile de concurs în Bulgaria, deci să avem aproape o balanţă echitabilă. Este unică şi pentru că ea funcţionează de 48 de ani cu un combustibil special şi anume prietenia dintre brăileni şi dobrich-eni (Dobrich). Sunt bucuros că anul acesta avem atâtea echipaje la start. Avem 24 de maşini, 12 cu români şi 12 cu bulgari şi în plus un vechi participant până la ediţia din 2008, stabilit în Austria. Piloţii pe care îi avem anul acesta la start sunt în mare parte foşti concurenţi în Raliul Prieteniei. De exemplu, Popa Răzvan Traian, care are numărul de concurs 5, este de cinci ori câştigător al Raliului înainte de 2000 şi figurează în palmaresul acestui concurs. Avem şi cinci-şase echipaje noi, din care patru sunt de studenţi, pentru că am căutat să vină aripa tânără la acest concurs, să reuşim să-i injectăm cu acest ‘microb’ şi îi determinăm să părăsească ecranul televizorului şi Facebook-ul. Îmi doresc ca unul dintre ei să se implice alături de noi, de mine şi să preia organizarea acestei tradiţionale întâlniri de 48 de ani”, a declarat Valentin Nemţanu, pentru AGERPRES.

Valentin Nemţanu a precizat că şi printre concurenţii bulgari se află echipaje de debutanţi, dar a ţinut să remarce şi prezenţa pilotului Nicolai Cortelov, multiplu campion al Bulgariei.

„Au venit şi din partea bulgară echipaje de debutanţi, dar remarc şi echipajul cu numărul 8, cu pilotul Nicolai Cortelov, multiplu campion al Bulgariei, împătimit să participe la acest raliu. Ei ridică puţin ştacheta concurenţilor”, a spus Nemţanu.

În ceea ce priveşte prezenţa pe podium, Valentin Nemţanu, la rândul lui pilot de curse şi multiplu campion, cu o experienţă de 50 de ani în domeniu, a dezvăluit că le vede printre câştigători pe Dana Covalski – Ramona Popa, care formează singurul echipaj feminin românesc din această competiţie. De asemenea, printre posibilii câştigători ai acestei ediţii, în opinia lui Nemţanu, s-ar mai afla echipajul Răzvan Traian Popa – Elis Chesaru, de cinci ori câştigător al acestei competiţii, şi echipajul familiei Bănică, aflat pe podium în ultimele două ediţii. Organizatorii s-au pregătit pentru clasamentele pe clase de cilindree, general, femina, veterani şi Drjba să ofere 48 de premii.

„Mizez pe podiumul final că vom avea un echipaj feminin, format din Dana Covalski – Ramona Popa. Dacă maşina ţine cu fetele, ele vor câştiga Cupa Femina, dar eu le văd şi în primele trei poziţii, ca un pronostic la general. Au o maşină foarte bună, iar Dana Covalski are o mare capacitate fizică, intelectuală, de mobilizare. Vorbeşte foarte puţin, nu întreabă foarte mult, dar observă şi reţine foarte multe amănunte. Este într-un fel o elevă de-a mea, m-a ascultat şi are o vitrină întreagă de cupe. Dacă maşina o ţine, va fi iar pe podium. Mai văd pe podium echipajul cu numărul 5, cu pilotul Popa Răzvan Traian şi echipajul familiei Bănică, care a fost pe podium în ultimele două ediţii, pe locul doi”, a dezvăluit Valentin Nemţanu.

Ramona Popa, copilot în singurul echipajul feminin românesc de la această ediţie, care o are ca pilot pe Dana Covalski, s-a arătat încrezătoare în şansele de a aduce acasă, la Brăila, cât mai multe trofee, aşa cum s-a întâmplat anul trecut.

 

Foto: (c) Ecaterina Ignat/AGERPRES


„Particip pentru a opta oară la Raliul Prieteniei Brăila – Dobrich. Suntem un echipaj feminin, Dana Covalski este un pilot foarte bun şi cu siguranţă avem mari şanse. Am participat împreună şi anul trecut şi am luat trofee şi la Clasă şi la Femina. Şi anul acesta sperăm să obţinem la fel. Şi echipajele bulgăreşti sunt foarte bune, dar noi ne dorim, ca şi români, să aducem cupele acasă. Pasiunea pentru condus o am de copil, îmi place viteza, îmi plac maşinile, mi-a plăcut întotdeauna să conduc. Am luat permisul la 18 ani, deşi mi l-aş fi dorit mult mai devreme, dacă ar fi fost posibil. Din păcate, suntem singurul echipaj românesc de femei, mai există un echipaj bulgăresc de femei cu care ne batem. Concurăm cu o maşina Audi A4 din 2001, care are un motor foarte mare şi care e super bună pentru raliu. Va fi frumos, an de an a fost ceva spectaculos, probele de anul acesta sunt extraordinar de frumoase şi destul de complicate şi de grele”, a declarat Ramona Popa, pentru AGERPRES.

Pilotul Răzvan Traian Popa, câştigător a cinci ediţii ale Raliului Prieteniei, a dezvăluit că reţeta succesului în ceea ce îl priveşte este experienţa.

 

Foto: (c) Ecaterina Ignat/AGERPRES


„Secretul succesului a fost, să vă spun sincer, experienţa. La acest raliu particip încă din 1994. Într-o astfel de competiţie, contează atât maşina, cât şi pilotul şi copilotul, care trebuie să se sincronizeze, să vorbească aceeaşi limbă. Copilotul cu care fac echipă se numeşte Elis Chesaru, iar maşina cu care particip anul aceste este un Ford Fiesta ST”, a spus Răzvan Traian Popa.

Familia Bănică, prezentă şi la această ediţie în formaţie completă – soţ, soţie şi cei doi copii, un băieţel de 8 ani şi o fetiţă de 3 ani – asociază ideea de Raliul Prieteniei cu „un fel de minivacanţă” şi sunt convinşi că se vor distra şi anul acesta, aşa cum s-a întâmplat în ultimii trei ani de când merg în această formulă.

 

Foto: (c) Ecaterina Ignat/AGERPRES


„Eu sunt originar din Brăila, dar momentan sunt mutat cu familia în Bucureşti. Sunt la a şaptea participare, prima dată am cochetat cu ideea de Raliul Prieteniei prin 2007, după care mult mai serios în ultimii şase ani. Am venit cu soţia, care este copilot, şi cu copiii, care sunt suporteri. Raliul Prieteniei este un fel de minivacanţă pentru noi, patru zile suntem plecaţi de acasă, două zile la bunici, două zile în Bulgaria. Sunt convins că va fi distractiv. În timpul probelor, copiii vor sta cu bunicii şi se vor uita la noi, iar apoi punem scaunele de copii înapoi în maşină şi plecăm la drum în Bulgaria. Asta e plăcerea cu copiii, întotdeauna eşti sub presiune, chiar dacă nu eşti pe probe, trebuie să dai jos bagajele, trebuie să dai jos scaunele pentru copii. Este al patrulea an consecutiv în care venim cu copiii. Pasiunea pentru condus cred că este moştenită de la tatăl meu, Bănică Petre, care în tinereţea lui a fost campion la cursele de îndemânare, se numeau curse tehnico-aplicative. Şi soţia mea a moştenit pasiunea de la tatăl ei”, spune pilotul Andrei Bănică. „Ne-am întâlnit total întâmplător şi ne-am dat seama că aveam aceleaşi pasiuni şi încercăm să le transmitem acest lucru şi copiilor”, îl completează soţia sa, copilotul Mihaela Bănică.

Tot pentru distracţie, socializare şi pentru atmosfera de raliu participă şi Bogdan Munteanu, aflat la cea de-a cincea prezenţă la această competiţie. În aceşti ani de când participă la Raliul Prieteniei, partenera care îi era copilot în curse i-a devenit soţie.

 

Foto: (c) Ecaterina Ignat/AGERPRES


„Sunt la a cincea participare, prima participare a fost în 2007. Am venit mai mult pentru distracţie, pentru că ştiu atmosfera din raliu, particip cu soţia. Pe vremea când am început să particip nu îmi era încă soţie, dar între timp a devenit. La început aveam emoţii foarte mari înainte de probe, acum a devenit o obişnuinţă, pentru că ştiu că suntem printre prieteni. Mi-au plăcut maşinile de mic, iar pasiunea pentru condus o am de pe la 18-19 ani. Pentru genul acesta de raliuri, care sunt destul de strânse, cred că mai mult contează pilotul, decât maşina, adică este destul de mică distanţa, e mai puţin importantă maşina. Particip cu un Mercedes SLK, o bătrânică din 1998, care se descurcă bine, nu i-am adus îmbunătăţiri, m-am ocupat mai mult de mentenanţă, un pic la suspensii, are amortizoare mai noi. Este maşina mea de zi cu zi, merg cu ea la serviciu, duc copilul la grădiniţă”, afirmă Bogdan Munteanu.

Raliul Prieteniei Brăila – Dobrich, aflat la cea de-a 38-a ediţie, este o tradiţională întâlnire sportivă între pasionaţii automobilişti din cele două oraşe, dar şi o omagiere a poetului bulgar Hristo Botev, care şi-a petrecut ultimii ani ai vieţii la Brăila. În urmă cu 48 de ani, un grup de automobilişti entuziaşti din cadrul filialei din Brăila a Automobil Club Român, în frunte cu ing. Valentin Nemţanu, a pus bazele unei colaborări sportive cu pasionaţii de automobilism din filiala din Dobrich a Uniunii Automobiliştilor Bulgari, colaborare care a devenit o tradiţie şi s-a menţinut până în prezent.

Competiţia este deschisă posesorilor de permise de conducere, care pot participa cu automobile normale sau cu mici modificări, capabile de performanţe în probele speciale, dar şi pe traseul comun dintre Brăila şi Dobrich, cu trecerea graniţei statale. AGERPRES / (A – autor: Ecaterina Ignat, editor: Marius Frăţilă, editor online: Irina Giurgiu)

Sursa: www.agerpres.ro

Ministerul Muncii anunţă un număr record de job-uri subvenţionate pentru integrarea şomerilor pe piaţa muncii / 70.000 de locuri de muncă în 2024, pentru 40.000 fiind deja încheiate convenţii cu angajatorii

Lichidarea liderului Hamas aruncă Orientul Mijlociu într-un abis: se profileză un război total în regiune, cu mai multe forțe implicate