„Copiii din zilele noastre sunt mai stresați și sunt mai anxioși și mai fricoși, fac mai multe atacuri de panică pentru că lumea lor este mult mai complicată„, a declarat Maria Coman. Ea a subliniat că tinerii se confruntă cu o avalanșă de informații care se bat cap în cap, venind din toate direcțiile, de la vârste foarte fragede. „Au armate de informații care se bat în capul lor de la vârste foarte mici, ceea ce nicio altă generație n-a mai avut până în momentul de față”, a adăugat ea.
În era digitală, copiii au acces nelimitat la tehnologie și informație. Deși acest lucru poate fi benefic în multe privințe, poate fi și copleșitor. Maria Coman a evidențiat că „nu știu nici ei să gestioneze, nu știm nici noi să facem lucrul ăsta pentru ei”. Suprasolicitarea digitală poate duce la confuzie, stres și anxietate, mai ales când informațiile sunt contradictorii sau greu de procesat.
Un alt aspect important este lipsa interacțiunii față în față. „Nu mai știu să socializeze în persoană… asta îi face să devină anxioși social”, a observat Maria Coman. Cu totul la îndemână în mediul online, copiii petrec mai puțin timp în activități sociale directe, ceea ce le afectează abilitățile de comunicare și încrederea în sine.
Cum putem ajuta copiii să gestioneze stresul și anxietatea?
Maria Coman propune introducerea educației emoționale în școli. Ea a menționat un exemplu din Marea Britanie, unde au fost luate măsuri pentru a aborda sănătatea mintală a copiilor. „Au introdus ca obligativitate educația emoțională și consilierea… au făcut un fel de formare rapidă, un curs de un an, un an și ceva de recalificare pentru profesorii care nu mai aveau neapărat materii de predat”, a explicat ea.
„Rolul nostru cred că e necesar să fie și acesta, să le aducem acest tip de informații, să le aducem acest tip de încredere, să le arătăm că se poate, că pot să meargă mai departe, că nu e atât de periculos afară pe cât li se pare lor„, a subliniat Maria Coman.
Intervenția Mariei Coman la Conferința Webdidactica a Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a adus în lumină o problemă esențială: copiii sunt mai stresați și mai anxioși ca oricând, iar sistemul educațional trebuie să se adapteze pentru a-i ajuta. Prin introducerea educației emoționale și prin sprijinul oferit de profesori recalificați, putem crea un mediu în care copiii să se simtă în siguranță și pregătiți pentru provocările viitorului.
Este important ca noi, ca societate, să fim conștienți de aceste probleme și să luăm măsuri. Doar așa vom putea asigura bunăstarea generațiilor viitoare și le vom oferi instrumentele necesare pentru a naviga cu succes într-o lume tot mai complexă.