O analiză fără precedent a Giulgiului din Torino scoate la iveală detalii care uimesc și produc controverse

Marcat cu o impresie slabă a unui corp și a unei fețe, artefactul este considerat de mulți ca fiind țesătura reală folosită pentru a înfășura cadavrul lui Hristos după crucificare. Dar istoria sa documentată începe abia la mijlocul secolului al XIV-lea și a fost o sursă de scepticism aproape tot atâta timp, mulți respingându-l ca fiind un fals medieval.

Acum, un nou studiu a descoperit că amprenta de pe giulgiu nu ar fi putut fi făcută de un corp uman tridimensional, ci probabil de un basorelief – o sculptură superficială. Pentru a ajunge la această concluzie, Cicero Moraes, autorul noului studiu, a creat o simulare virtuală în care o țesătură a fost plasată peste un corp în încercarea de a reproduce faimosul giulgiu.

Însă țesătura virtuală, atunci când era așezată, prezenta „o imagine distorsionată și semnificativ mai robustă” decât cea de pe giulgiu, ca urmare a trecerii de la 3D la 2D. Studiul a constatat că numai prin repetarea procesului cu un basorelief în loc de corp se putea obține o impresie similară cu cea de pe artefact.

Moraes, expert brazilian în criminalistică și ilustrator 3D, a declarat: „Explicația diferențelor este foarte simplă. Când învelești un obiect 3D cu o țesătură, iar acel obiect lasă un model precum petele de sânge, aceste pete generează o structură mai robustă și mai deformată în raport cu sursa. Deci, în linii mari, ceea ce vedem ca urmare a imprimării unor pete de pe un corp uman ar fi o versiune mai umflată și mai deformată a acestuia, nu o imagine care arată ca o fotocopie. Un basorelief, însă, nu ar provoca deformarea imaginii, rezultând o figură care să semene cu o fotocopie a corpului’.

content-image

O imagine a amprentei lăsate de un corp 3D arată diferența izbitoare cu giulgiul.

content-image

Scalpul și degetele de la picioare se extind în mod ciudat în afară, în timp ce părți mari din zona trunchiului, a inghinală și a gâtului nu au fost captate deloc, iar asemănarea în general este foarte largă.

Între timp, imaginea amprentei lăsate de un basorelief puțin adânc oferă o bună reconstituire a imaginii din giulgiu. Ca o explicație, Moraes a oferit exemplul măștii lui Agamemnon, o mască mortuară din aur care se presupune că a fost turnată din chipul vechiului rege micenian.

Pare prea largă pentru un chip uman, dar dl Moraes a afirmat că aceasta este de fapt o distorsiune normală.

El a spus: „Orice adult atent poate testa acest lucru acasă. De exemplu, vopsindu-vă fața cu un lichid pigmentat, folosind un șervețel mare sau un prosop de hârtie sau chiar o țesătură, și înfășurându-l în jurul feței. Apoi scoateți țesătura, întindeți-o pe o suprafață plană și vedeți imaginea rezultată. Această deformare este cunoscută sub numele de efectul ‘măștii lui Agamemnon’, deoarece seamănă cu acest artefact antic’.

Moraes este bine cunoscut pentru reconstituirea criminalistică a chipurilor unor figuri istorice din craniile lor. El se îndoiește că giulgiul a atins vreodată trupul lui Iisus. „Cred că posibilitatea ca acest lucru să se fi întâmplat este foarte redusă”, a spus el.

Deși este reticent în a considera artefactul drept un fals, el crede că calitățile sale sunt mai mult artistice decât istorice.

El a spus: „În general, oamenii se împart în două tabere în cadrul dezbaterilor. Pe de o parte sunt cei care cred că este un giulgiu autentic al lui Iisus Hristos, pe de altă parte, cei care cred că este un fals. Dar eu înclin spre o altă abordare: că este, de fapt, o operă de artă creștină, care a reușit să transmită foarte bine mesajul dorit. Mi se pare mai degrabă o lucrare iconografică non-verbală, care a servit cu mare succes scopului mesajului religios pe care îl conține”.

Timp de secole, catolicii au venit în număr mare în orașul italian Torino pentru a fi în prezența faimosului giulgiu. Piesa venerată de pânză, care măsoară 1,5 m pe 1,7 m, poartă o imagine slabă a părții din față și din spate a unui bărbat – interpretat de mulți drept Iisus Hristos. Credincioșii spun că a fost folosit pentru a înfășura trupul lui Hristos după crucificare, lăsând amprenta sângeroasă a acestuia, ca un instantaneu fotografic.

În anii 1970, microscopistul Walter McCrone a analizat giulgiul ca parte a Proiectului de Cercetare a Giulgiului din Torino (STURP). El a constatat că a fost pictat cu pigmenți de roșu și vermilion în gelatină și că nu exista sânge în probe, deși unii dintre colegii săi din STURP i-au contestat concluziile.

content-image

Testele cu radiocarbon efectuate în anii 1980 au datat, de asemenea, giulgiul în secolele al XIII-lea sau al XIV-lea. Dar și acest lucru a fost pus sub semnul întrebării, unii susținând că proba ar fi putut proveni de la o reparație ulterioară sau că ar fi putut fi contaminată în vreun fel.

Profesorul Liberato De Caro, profesor universitar și catolic cu sediul în Bari, Italia, a descoperit recent că obiectul datează de acum 2 000 de ani, din timpul lui Hristos, discreditând astfel cercetările anterioare din anii 1980.

Vaticanul însuși, între timp, a avut poziții diferite cu privire la giulgiu în momente diferite. În 1390, Papa Clement al VII-lea a declarat că nu era autentic, ci că era „o pictură sau un panou făcut pentru a reprezenta sau imita giulgiul”, dar, în 1506, Papa Iulius al II-lea a revenit asupra deciziei și a declarat că era autentic până la urmă.

Papii moderni au vorbit despre el cu venerație, dar, în general, s-au abținut să îl declare autentic.

 

Sursa: www.stiripesurse.ro

Biletele pentru meciul naționalei U20 a României au fost puse în vânzare

Alertă: Mesaj RO-Alert într-o localitate din judeţul Dâmboviţa, unde a fost semnalată prezenţa unui urs