Kupka a spus că producătorii de maşini se vor confrunta cu probleme în îndeplinirea noilor ţinte din cauza scăderii cererii de vehicule electrice în Europa, adăugând că cele două ţări au convenit vineri să îşi prezinte poziţia comună săptămâna aceasta, când liderii UE se vor întâlni la Budapesta.
UE va reduce plafonul emisiilor pentru vehiculele noi
Începând din 2025, UE va reduce un plafon al emisiilor medii din vânzările de vehicule noi de la 116 g/km la 94 grame/km.
Depăşirea acestui plafon ar putea duce la amenzi de 95 de euro pe exces de CO2 g/km înmulţit cu numărul de vehicule vândute.
Producătorii de maşini se confruntă cu dificultăţi în a-şi ajusta intervalele pentru a atinge aceste obiective, a spus Kupka.
”Nu o pot face pentru că interesul pentru maşinile electrice scade în toată Europa”, a declarat Kupka într-o emisiune de dezbateri de duminică, la postul de televiziune CNN Prima News.
El a spus că producătorii de maşini ar avea lipsă de bani pentru a finanţa cercetarea şi dezvoltarea dacă ar fi obligaţi să plătească amenzi.
Republica Cehă face parte dintr-un grup de ţări ale UE care resping aşa-numitului Green Deal al blocului pentru a combate schimbările climatice şi a reduce poluarea.
Limitele mai dure de anul viitor reprezintă un pas către planurile de interzicere a vânzărilor de vehicule noi cu motor cu combustie în 2035.
Industria auto contribuie cu aproximativ 9% din PIB în Republica Cehă, o ţară cu 10,9 milioane de locuitori care a produs 1,4 milioane de maşini în 2023, făcându-o unul dintre cei mai mari producători auto pe cap de locuitor din Europa.
Trei producători auto operează în ţară –Skoda Auto, parte a grupului Volkswage, Hyundai Motor şi Toyota Motor.