Un musical de gen despre un şef de cartel trans şi debutul în limba engleză al unui regizor spaniol veteran conduc în topul nominalizărilor pentru Premiile Academiei Europene de Film din acest an, cu „Emilia Peréz” de Jacques Audiard şi „The Room Next Door” de Pedro Almodóvar, ambele nominalizate la patru categorii. Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” concurează la categoria European Discovery 2024 – Prix FIPRESCI. „Trei kilometri până la capătul lumii” este selectat pentru European University Film Award.
Autorii francez şi spaniol au obţinut nominalizări pentru cel mai bun film, cel mai bun regizor şi cel mai bun scenarist, a anunţat marţi Academia Europeană de Film, înaintea ceremoniei din acest an, care va avea loc în oraşul elveţian Lucerna, pe malul lacului, la 7 decembrie.
Actriţa transsexuală Karla Sofía Gascón, care a câştigat un premiu comun pentru Cea mai bună actriţă la Cannes pentru rolul principal din filmul lui Audiard, cel al unei şefe de cartel mexican devenită campioană a drepturilor omului, este, de asemenea, nominalizată pentru Cea mai bună actriţă europeană.
Tilda Swinton este nominalizată în aceeaşi categorie pentru interpretarea unui corespondent de război care moare de cancer în filmul lui Almodóvar, producţie care a câştigat Leul de Aur la Veneţia în acest an.
Premiile urmăresc să recompenseze cele mai bune filme din ultimele 12 luni din Europa geografică, ceea ce înseamnă că sunt incluse producţii din statele membre şi din afara UE.
Regizoarea britanică Andrea Arnold candidează la premiul pentru Cel mai bun regizor european pentru drama „Bird”, iar actorul german Franz Rogowski este nominalizat la categoria de interpretare pentru rolul titular din acelaşi film.
Conform noilor reguli anunţate vara trecută, filmele nominalizate pentru Cel mai bun documentar european şi Cel mai bun film de animaţie sunt, de asemenea, eligibile la categoria Cel mai bun film european, ceea ce înseamnă că lista nominalizaţilor este mai lungă decât în anii anteriori.
Printre documentarele care concurează pentru premiul cel mare la Lucerna în acest an se numără scurtmetrajul „Dahomey” al regizorului franco-senegalez Mati Diop, premiat la Berlinale, despre restituirea artefactelor epocii coloniale în Benin-ul zilelor noastre, coproducţia palestiniano-norvegiană „No Other Land”, care prezintă eradicarea satelor palestiniene din Masafer Yatta, în Cisiordania, şi „Soundtrack to a Coup d’Etat” al artistului belgian Johan Grimonprez.
Decernate anual începând din 1988, Premiile Filmului European sunt adesea considerate un indicator pentru Premiile Oscar care au loc câteva luni mai târziu. În 2023, Anatomia unei căderi, de Justine Triet, a câştigat patru din cele cinci premii majore, înainte de a obţine un Oscar pentru cel mai bun scenariu original în luna martie a acestui an.
Evenimentul din acest an de la Lucerna va marca ultima dată când ceremonia va avea loc în decembrie, datele urmând să fie schimbate la mijlocul lunii ianuarie din 2026.
Lista nominalizărilor
Best European film
„Bye Bye Tiberias”
„Dahomey”
„Emilia Perez”
„Flow”
„In Limbo”
„Living Large”
„No Other Land”
„Savages”
„Soundtrack to a Coup d’Etat”
„Sultana’s Dream”
„The Room Next Door”
„The Seed of the Sacred Fig”
„The Substance”
„They Shot the Piano Player”
„Vermiglio”
Best European documentary
„Bye Bye Tiberias”
„Dahomey”
„In Limbo”
„No Other Land”
„Soundtrack to a Coup d’Etat”
Best European director
Andrea Arnold („Bird”)
Jacques Audiard („Emilia Peréz”)
Pedro Almodóvar („The Room Next Door”)
Mohammad Rasoulof („The Seed of the Sacred Fig”)
Maura Delpero („Vermiglio”)
Best European actress
Renate Reinsve („Armand”)
Karla Sofía Gascón („Emilia Peréz”)
Trine Dyrholm („The Girl with the Needle”)
Vic Carmen Sonne („The Girl with the Needle”)
Tilda Swinton („The Room Next Door”)
Best European actor
Franz Rogowski („Bird”)
Ralph Fiennes („Conclave”)
Lars Eidinger („Dying”)
Daniel Craig („Queer”)
Abou Sangare „(Souleymane’s Story”)
Best European screenwriter
Jacques Audiard („Emilia Pérez”)
Magnus von Horn and Line Langebek („The Girl With the Needle”)
Pedro Almodóvar („The Room Next Door”)
Mohammad Rasoulof („The Seed of the Sacred Fig”)
Coralie Fargeat („The Substance”)
European Discovery – Prix FIPRESCI
„Armand” (Norway, Netherlands, Germany, Sweden), directed by Halfdan Ullmann Tøndel, produced by Andrea Berentsen Ottmar
„Hoard” (UK), directed by Luna Carmoon, produced by Loran Dunn, Helen Simmons & Andrew Starke
„Kneecap” (Ireland, UK), directed by Rich Peppiatt, produced by Patrick O’Neill, Trevor Birney & Jack Tarling
„Santosh” (UK, France, Germany), directed by Sandhya Suri, produced by Mike Goodridge, James Bowsher, Roman Paul, Gerhard Meixner, Carole Scotta & Eliott Khayat
„The New Year That Never Came” (Anul Nou care n-a fost) (România, Serbia), directed and produced by Bogdan Mureşanu
„Toxic” (AKIPLĖŠA) (Lithuania) directed by Saulė Bliuvaitė, produced by Giedre Burokaite
European Young Audience Award
„Lars Is LOL” (Norway, Denmark), directed by Eirik Sæter Stordahl, produced by Caroline Hitland & Matilda Appelin
„The Remakable Life of Ibelin” (Norway), directed by Benjamin Ree, produced by Ingvil Giske
„WInners” (Germany), directed by Soleen Yusef, produced by Sonja Schmitt, Marc Schmidheiny & Christoph Daniel