Cushman & Wakefield Echinox: Livrările de noi proiecte de retail ar putea depăşi şi în acest an pragul de 200.000 metri pătraţi

Livrările de noi proiecte de retail ar putea depăşi şi în acest an pragul de 200.000 metri pătraţi, în condiţiile în care în primele trei trimestre au fost finalizaţi 140.000 metri pătraţi de centre comerciale şi parcuri de retail la nivel naţional, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

”Livrările de noi proiecte de retail ar putea depăşi şi în acest an pragul de 200.000 metri pătraţi, în condiţiile în care în primele trei trimestre au fost finalizaţi 140.000 metri pătraţi de centre comerciale şi parcuri de retail la nivel naţional”, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În 2023, dezvoltatorii au construit 213.000 metri pătraţi spaţii de retail noi, un record al ultimilor şapte ani.

În T3 2024, au fost finalizate patru proiecte, dintre care două parcuri de retail noi – Annabella Retail Park, dezvoltat de proprietarul local de reţele de magazine Annabella în Râmnicu Vâlcea şi Sinaia Plaza, investiţie realizată de către Imo Invest Total, plus două extensii ale unor parcuri existente – Ploieşti Shopping City, proiect deţinut de NEPI Rockcastle şi Prahova Value Centre, aflat în proprietatea Prime Kapital – MAS REI, cu o suprafaţă cumulată de aproximativ 22.000 metri pătraţi.

Ca urmare a acestor livrări, stocul modern de retail din România a ajuns la 4,59 milioane de metri pătraţi, reprezentând o densitate medie de 241 metri pătraţi/1.000 de locuitori. Stocul cuprinde atât centre comerciale (55% din spaţii), cât şi parcuri de retail şi galerii comerciale (45%).

”Activitatea de dezvoltare pe piaţa de retail îşi păstrează dinamismul şi în perioada următoare, dacă luăm în considerare planurile consistente anunţate de principalii dezvoltatori pe termen scurt şi lung”, precizează compania.

Astfel, proiecte de peste 800.000 metri pătraţi închiriabili se află în construcţie sau în diferite etape de autorizare, a căror livrare este programată în următorii 5 ani, inclusiv mai multe centre comerciale super-regionale de peste 100.000 metri pătraţi fiecare.

“Piaţa de retail trece printr-un moment foarte favorabil, după ce a trecut cu brio peste perioadele dificile din ultimii ani. Creşterea impresionantă a vânzărilor cu amănuntul din acest an s-a menţinut cu mult peste media înregistrată la nivelul UE, ceea ce încurajează dezvoltarea de noi proiecte, dar şi extinderea reţelelor de retail, fie că vorbim de hipermarketuri sau supermarketuri, ori că ne referim la fashion, DYI sau alte segmente de produse. Interesul pentru noi scheme de retail rămâne ridicat, un indicator important în acest sens fiind rata de ocupare a proiectelor livrate în ultimii ani, ce se situează peste pragul de 90%”, spune Dana Radoveneanu, head of retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Chiriile de referinţă din Bucureşti au înregistrat uşoare creşteri în al treilea trimestru al anului, ajungând până la 90 euro/mp/lună pentru spaţiile din centre comerciale şi respectiv la 60 euro/mp/lună pentru cele stradale. Valorile respective corespund unor suprafeţe de 100 – 200 metri pătraţi situate la parterul centrelor comerciale dominante sau pe Calea Victoriei. În oraşele secundare, precum Cluj – Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa, chiriile s-au menţinut la 50 – 65 euro/mp/lună.

Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesionişti ce oferă servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor şi chiriaşilor.

Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajaţi în aproape 400 de birouri şi peste 60 de ţări şi venituri de 9,5 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.

 

 

Poliţia Română, DNSC şi Asociaţia Română a Băncilor, sfaturi şi soluţii pentru prevenirea fraudelor online de Black Friday / Metode preferate de atacatori / Recomandări

VIDEO După Paris, Marcel Ciolacu pleacă la Londra, în plină campanie electorală