Victoria decisivă de marţi a fostului preşedinte Trump va determina mijloacele de informare în masă – în special cele care se considerau nepartizane – să îşi regândească strategiile, scrie The Hollywood Reporter. O undă de şoc s-a simţit în redacţiile din Washington şi New York.
Toată lumea ştia că sondajele erau strânse şi că o victorie a lui Trump era o posibilitate puternică, desigur, dar amploarea victoriei lui Trump a uimit un producător senior de la o reţea de difuzare: „Ne punem la îndoială relevanţa în acest moment”, a declarat acesta miercuri. A fost un sentiment împărtăşit de fostul senator Claire McCaskill, care a deplâns la „Morning Joe” de la MSNBC: „Cred că trebuie să recunoaştem că Donald Trump ne cunoaşte ţara mai bine decât noi”.
Ratingurile canalelor de ştiri prin cablu şi radiodifuziune au înregistrat scăderi abrupte din partea Nielsen (finalele au arătat o medie de 42,3 milioane de persoane, în scădere de la aproape 57 de milioane în urmă cu patru ani), cu cele mai scăzute ratinguri din ultimele decenii.
Cea mai abruptă scădere a fost resimţită la CNN, care a înregistrat cifre mai mici decât MSNBC pentru prima seară electorală de la lansarea acestui canal, în urmă cu aproape trei decenii (reprezentanţii de PR ai reţelelor remarcă faptul că audienţa cititorilor şi a telespectatorilor online a crescut în ziua alegerilor, ceea ce corespunde mai mult modelelor moderne de consum.
Platformele emergente şi programele din afara mass-mediei tradiţionale au prosperat, unele pentru Harris (interviul ei la emisiunea „Call Her Daddy” a lui Alex Cooper a generat milioane de vizualizări şi ascultări), dar a fost o strategie pe care Trump a mers all-in, iar în timpul discursului său de victorie, prietenul său şi directorul executiv al UFC, Dana White, a folosit ocazia de a face apel la unele dintre aceste personalităţi. „Vreau să mulţumesc foarte repede unor oameni. Vreau să le mulţumesc lui Nelk Boys, Adin Ross, Theo Von, Bussin’ With the Boys, şi nu în ultimul rând puternicului Joe Rogan”, a spus White.
Marţi seară, Sean Hannity, gazda Fox News, a declarat că „presa tradiţională” este „moartă”, odată ce a devenit clar că Trump era pe cale să câştige. „Declinul influenţei sale a fost evident de ani. Aceasta este dovada ei”, a adăugat analistul Fox Brit Hume.
Fox, desigur, nu este imună la provocările cu care se confruntă restul ştirilor TV, astfel încât problemele cu care se confruntă mulţi dintre concurenţii săi cu opinii sau abordări diferite vor trebui în continuare să fie negociate de postul controlat de Murdoch. Dar nu există nicio îndoială că o strategie care a implicat efectiv ignorarea mass-mediei tradiţionale pare să fi funcţionat. Şi nici susţinerile celebrităţilor nu par să fi avut vreun impact.
„Faptul că un preşedinte ales ar putea câştiga atât de covârşitor prin votul popular + colegiul electoral, ignorând în acelaşi timp The New York Times, Washington Post, NPR, CBS News, NBC News şi CNN (în timp ce petrece ore întregi cu Joe Rogan) ar trebui să fie un moment de auto-reflecţie pentru mass-media „mainstream””, a scris Michael Socolow, un fost jurnalist de televiziune care predă acum la Universitatea din Maine.
Directorii, editorii, realizatorii de emisiuni şi producătorii se întreabă deja ce vor aduce următorii patru ani. În timp ce Trump a fost mult timp un fan înfocat al mass-mediei tradiţionale – The New York Post al lui Rupert Murdoch, care l-a susţinut, a fost o instituţie de bază – campania sa s-a îndepărtat din ce în ce mai mult chiar şi de mediile tradiţionale prietenoase, în favoarea asocierii mogulului cu influenceri.
The Washington Post, care trece prin propria reglare de conturi internă după ce Jeff Bezos a respins o susţinere a lui Harris şi a sugerat că ziarul trebuie să devină mai nepartizan, nu îl va angaja pe Joe Rogan, dar ar putea exista alte personalităţi care îl pot ajuta să-şi construiască credibilitatea în faţa unui public care fie l-a abandonat, fie nu s-a implicat niciodată.
Şi poate cel mai important, companiile media vor adopta probabil o strategie perfecţionată de The New York Times, care îşi asociază jurnalismul dur cu un produs de jocuri şi reţete care poate atrage o gamă largă de consumatori.
„Există un mare semn de întrebare în mintea mea dacă o mulţime de organizaţii media cred că cel mai bun lucru de făcut este să dubleze şi să tripleze acoperirea politică ca fiind lucrul care va conduce la cel mai mare angajament şi la cea mai mare acoperire”, spune David Clinch, consultant pentru Media Growth Partners.