Costuri care descurajează utilizarea mașinilor electrice
Un exemplu concret prezentat de autolatest.ro arată impactul acestor creșteri asupra portofelului șoferilor. Pentru o mașină electrică cu o baterie de 80 kWh, precum cele utilizate de majoritatea vehiculelor electrice moderne, o încărcare completă la prețurile din Germania costă aproximativ 350 lei. Aceasta oferă o autonomie de doar 250 km pe autostradă, ceea ce face ca o călătorie de 600 km, cum ar fi București-Arad, să necesite cel puțin 700 lei pentru energie electrică.
Prin comparație, o mașină premium diesel poate parcurge aceeași distanță cu doar 64 de litri de motorină, la un cost de aproximativ 460 lei, rămânând cu o autonomie suplimentară de 400 km.
Deși în România prețul mediu pentru 1 kWh la stațiile de încărcare este în prezent de aproximativ 3 lei, viitorul nu pare mai optimist. Odată cu eliminarea plafonării prețurilor la energie, programată pentru februarie 2025, este anticipată o creștere de 30-50% atât pentru încărcările publice, cât și pentru consumul de acasă. Acest lucru va lovi direct buzunarele utilizatorilor de EV, diminuând avantajul costurilor reduse de operare.
În Germania, unde există peste 154.000 de stații de încărcare, creșterea prețurilor pentru încărcarea rapidă penalizează semnificativ utilizarea mașinilor electrice, mai ales pe autostrăzile fără limită de viteză, unde consumul EV-urilor crește considerabil.
Dacă tendințele actuale continuă, tranziția către mobilitatea electrică ar putea deveni o provocare financiară majoră pentru consumatori. Soluții precum reducerea prețurilor la energie regenerabilă, subvenții guvernamentale sau tehnologii mai eficiente de stocare a energiei vor fi esențiale pentru a face față acestor probleme.