Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) continuă să desfăşoare acţiuni de control tematic asupra dezvoltatorilor imobiliari şi, în context, solicită Grupului Nordis să pună la dispoziţie documentele solicitate pentru finalizarea controalelor.
Într-un comunicat transmis luni AGERPRES, reprezentanţii ANPC precizează că, până în prezent, nu au fost informaţi de către instanţe despre existenţa unor eventuale clauze abuzive în contractele încheiate de consumatori persoane fizice cu una dintre societăţile din Grupul de firme Nordis.
Din datele centralizate de ANPC rezultă faptul că, în 2023, Autoritatea a înregistrat patru reclamaţii (trei iniţiale şi o revenire) împotriva S.C. Nordis Management SRL, dintre care două au fost întemeiate (s-au soldat cu sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 5.000 lei), iar una nu a putut fi soluţionată, deoarece reclamantul a iniţiat acţiune pe cale judecătorească, prin care a solicitat rezoluţiunea promisiunii bilaterale.
De asemenea, în acest an, instituţia de control a primit alte patru reclamaţii, respectiv două împotriva S.C. Nordis Management SRL şi două împotriva S.C. Nordis Mamaia SRL. Dintre acestea, două reclamaţii au fost clasate ca nesoluţionabile, fiind deja pe rolul instanţelor, în timp ce alte două sunt în curs de cercetare, fiind în termenul legal de soluţionare pe rolul instanţelor judecătoreşti.
În cadrul acţiunilor de control au fost solicitate dezvoltatorului imobiliar S.C. Nordis Management SRL şi altor societăţi din Grupul Nordis informaţii şi documente, precum: lista cu creditele ipotecare acordate consumatorilor; materiale publicitare; autorizaţii de construire; întreaga documentaţie cadastrală; schiţe/planuri unităţi locative; procese verbale de recepţie la terminarea lucrărilor; documente din care să reiasă motivele pentru care s-a realizat prelungirea termenelor de livrare a unităţilor locative; modele de promisiuni de vânzare-cumpărare folosite în relaţia cu consumatorii; contracte de vânzare şi convenţii încheiate cu firme din Grupul Nordis şi diferite liste care pot fi generate/extrase din propriile evidenţe (lista cu unităţile locative pentru care au fost încheiate promisiuni cu consumatorii, lista cu unităţile locative din care să reiasă disponibilitatea etc).
La rândul lor, S.C. Nordis Management SRL şi S.C. Nordis Mamaia SRL au solicitat prelungiri ale termenelor pentru transmiterea documentelor, dar nici până la data stabilită (12 noiembrie 2024) nu au furnizat informaţiile necesare.
Reprezentanţii ANPC susţin că netransmiterea documentelor constituie contravenţie, sancţionabilă cu amenzi între 10.000 şi 30.000 lei, iar în cazuri grave poate fi propusă sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii.
Totodată, în cazul refuzului de a coopera, odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale poate fi propusă şi sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii în cazul contravenţiei de împiedicare a controlului.
În acest context, ANPC solicită public Grupului Nordis să pună la dispoziţie cu celeritate documentele necesare pentru finalizarea controalelor.
Reprezentanţii Autorităţii menţionează că, în situaţia existenţei unor suspiciuni privind clauze abuzive, consumatorul persoană fizică se poate adresa fie direct instanţelor judecătoreşti competente, fie prin depunerea unei reclamaţii la ANPC.
În cazul acestor suspiciuni privind existenţa de clauze abuzive, Autoritatea trimite către instanţele judecătoreşti competente procesul verbal de constatare a contravenţiei, iar acestea se pronunţă asupra caracterului abuziv al acestor clauze, informând autoritatea despre acest aspect. AGERPRES/(AS – autor: Daniel Badea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ada Vîlceanu)