Principalele provocări identificate includ erori în comunicarea cu autoritățile fiscale și necunoașterea drepturilor și obligațiilor în cadrul procedurilor de control fiscal, primind astfel sancțiuni mai mari, în lipsa unui avocat specializat care să îi reprezinte sau să-i asiste.
Printr-un comunicat recent al ANAF se menționează intenția de a introduce un nou document oficial intitulat „somație” care impune contribuabililor obligația de a se prezenta la sediul instituției în scopul verificărilor financiare. Conform comunicatului, „somația” ar urma să fie emisă în cazurile în care contribuabilul nu a dat curs invitației inspectorilor antifraudă pentru prezentarea documentelor legale și bunurilor din patrimoniu necesare pentru stabilirea situației fiscale reale, fiind considerată o încercare de a împiedica controlul în desfășurare.
Astfel, contribuabilii care nu se prezintă la sediul ANAF și nu oferă explicațiile relevante ar putea risca pedepse cu închisoarea de până la 6 ani. Această poziție indică o intensificare a măsurilor de control și sancționare din partea autorităților fiscale.
“Cei mai mulți contribuabili nu cunosc regulile de procedură în relația cu ANAF și nu sunt familiarizați cu drepturile lor, ajungând astfel în situația de a fi sancționați mai sever. Numărul controalelor ANAF s-a dublat în ultimii ani, fiind vizate atât persoane fizice, cât și firme. În absența asistenței juridice specializate, contribuabilii pot face erori involuntare, pot întâmpina dificultăți în înțelegerea terminologiei fiscale și în explicarea situației lor personale. Aceste aspecte pot avea consecințe drastice, determinând impozite mai mari și posibile amenzi”, explică Laurențiu Mihai, avocat specializat în Drept fiscal și partener fondator al casei de avocatură LMVD.
Exemple
Cu titlu de exemplu, veniturile din criptomonede reprezintă un subiect de interes major pentru autoritățile fiscale. ANAF monitorizează îndeaproape tranzacțiile cu active digitale și se așteaptă ca investitorii să declare și să plătească impozite pe orice câștiguri sau venituri obținute din aceste active.
Activitățile de videochat nefiscalizate sunt, de asemenea, în vizorul autorităților. În perioada 2022-2024, ANAF a identificat peste 270 de persoane fizice implicate în activități de videochat, care au obținut venituri de aproximativ 400 de milioane de lei. În același timp s-au intensificat controalele la firme pe diverse spețe, implicit e-Factura și RO e-Transport.
Cum greșesc românii în cazul unui controlul ANAF și ce trebuie să facă
Atunci când sunt vizați de un control ANAF, contribuabilii sunt de regulă informați printr-o notificare oficială prin care li se aduce în vedere să pună la dispoziția organului fiscal documente justificative și explicații, și chiar să se prezinte la sediul ANAF. Există și controale inopinate la sediul firmelor vizate sau chiar la domiciliul persoanelor fizice care realizează venituri din activități comerciale nedeclarate.
Greșeala principală pe care o fac românii este că refuză să pună la dispoziția ANAF documentele justificative și explicațiile solicitate sau ignoră acest lucru fără să fie conștienți de consecințe, arată avocatul. În plus, în interacțiunea cu organele fiscale, contribuabilii oferă răspunsuri în dezavantajul lor. Situația este cu atât mai îngrijorătoare pentru români cu cât, potrivit unui sondaj EY, ANAF nu a ținut cont de punctele de vedere ale contribuabililor față de concluziile din proiectul de raport de inspecție în 75% din cazuri. Astfel, devine primordial să consulte un specialist în domeniu, de exemplu un avocat care să îi reprezinte pe contribuabili, persoane fizice sau juridice, în relația cu ANAF.
„În contextul unui control fiscal, foarte mulți contribuabili adoptă o atitudine necooperantă față de ANAF, ceea ce poate agrava semnificativ situația lor. Este esențial să se înțeleagă că, în relația cu autoritățile fiscale, nu există un „drept la tăcere” similar celui din procedurile penale. Lipsa de colaborare cu organul fiscal poate avea consecințe serioase. Conform legislației în vigoare, ANAF are dreptul de a estima veniturile contribuabilului în cazul în care acesta nu furnizează informațiile necesare. Această estimare poate conduce la obligații fiscale mult mai mari decât cele reale, precum și la posibile amenzi sau chiar acuzații de natură penală. Colaborarea cu organul fiscal nu este doar o obligație legală, ci și un drept al contribuabilului. Aceasta oferă posibilitatea de a prezenta situația financiară reală și de a evita estimări nefavorabile. Asistența juridică specializată în drept fiscal poate fi crucială în aceste situații, prevenind erori care ar putea agrava situația contribuabilului. Este important de menționat că rolul avocatului nu este de a eluda obligațiile fiscale legale sau de a „scăpa” contribuabilul de consecințele nerespectării legii. În schimb, asistența juridică este menită să asigure o impozitare corectă, evitând interpretări și reîncadrări abuzive ale organului fiscal. Astfel, se asigură respectarea drepturilor contribuabilului în procesul de control fiscal”, explică Laurențiu Mihai, avocat specializat în Drept fiscal și partener al casei de avocatură LMVD.
Mulți români apelează la avocat când e prea târziu, deși puteau să prevină emiterea unei decizii de impunere nelegale
Cei mai mulți români apelează la un avocat când a fost emisă decizia de impunere, când deja sunt defavorizați. Totuși tendința este una pozitivă, tot mai mulți contribuabili apelează din timp, preventiv, la avocat, având astfel loc schimbări importante, favorabile românilor vizați de ANAF.
Având în vedere numărul mare de controale ANAF în acest an și nevoia de reducere a deficitului bugetar, casa de avocatură LMVD avertizează că acțiunile de control vor continua și se vor intensifica în viitor.
De asemenea, în ultima perioadă se observă o tendință îngrijorătoare din partea legiuitorului de a trata abaterile fiscale cu măsuri din ce în ce mai drastice, care se apropie de sfera dreptului penal. Astfel, comportamente fiscale corespunzătoare din partea contribuabililor par fi transformate din ce în ce mai des în infracțiuni. Un exemplu recent al acestei tendințe este propunerea de a înlocui „invitația” în „somație”. Această schimbare ar facilita posibilitatea ANAF de a sesiza organele penale în cazurile de presupusă evaziune fiscală. Prin această măsură, contribuabilii care nu se conformează solicitărilor de verificare fiscală în termen de 15 zile de la primirea somației ar putea fi expuși riscului unor pedepse cu închisoarea de până la 6 ani.
Despre casa de avocatură LMVD
Casa de avocatură LMVD (Laurențiu Mihai, Vicențiu Dine – Societate Civilă de Avocați) este o firmă de avocatură specializată în drept fiscal, drept civil, dreptul proprietății intelectuale, dreptul achizițiilor publice, dreptul concurenței, dreptul protecției consumatorilor și arbitraj internațional și alte arii diverse și complexe ale dreptului. Societatea oferă consultanță juridică și asistență specializată companiilor din domenii precum IT, transporturi, HoReCa, divertisment, producție cinematografică și altele, dar și persoanelor fizice.
Laurențiu Mihai este recunoscut pentru expertiza sa în domeniul dreptului civil, fiscal și al proprietății intelectuale. Cu o carieră dedicată excelenței juridice, oferă soluții inovatoare și personalizate clienților săi, asigurându-se că fiecare caz este abordat cu profesionalism și integritate. Ca partener fondator al casei de avocatură LMVD, Laurențiu Mihai se remarcă printr-o abordare analitică și o gândire strategică, gestionând cu succes probleme complexe din diverse arii de practică, inclusiv drept civil, drept societar și dreptul proprietății intelectuale.
Vicențiu Dine a activat în mai multe case de avocatură de notorietate, dobândind experiență profesională solidă inclusiv în dreptul achizițiilor publice, dreptul concurenței, dreptul protecției consumatorilor și arbitraj internațional și realizând totodată o activitate susținută în litigiile privind contractele-standard de construcții FIDIC. În domeniul achizițiilor publice, Vicențiu Dine a asistat numeroși clienți atât în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și în fața instanțelor judecătorești, fiind implicat constant în procedurile de contestație împotriva rezultatului procedurii de atribuire și asistând clienți din industrii variate. Astfel, Vicențiu Dine se remarcă prin calitatea și tehnica de redactare a actelor de procedură efectuate în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, precum și a instanțelor judecătorești, punând în valoare experiența acumulată și cunoștințele sale teoretice privind legislația achizițiilor publice, legii contenciosului administrativ și dreptului procesual civil.