Dezvăluiri: Culisele numirilor șefilor super agenției care controlează toate companiile de stat -incompatibilități și conflicte de interese!

Preluare economedia.ro

Economedia.ro face o serie de dezvăluiri incendiare în legătură cu numirile șefilor AMEPIP, super agenția guvernamentală care controlează absolut toate companiile statului.

Astfel, conform sursei citate, Victor Moraru este suspectat de incompatibilitate și conflict de interese pentru modul în care a ajuns vicepreședinte al AMEPIP, super-agenția care va controla modul în care funcționează companiile cu capital de stat, adică firme cu cifre de afaceri de sute de milioane de euro, spun informațiile obținute în exclusivitate de Economedia. Mai mult, niciunul dintre cei trei șefi ai AMEPIP nu ar îndeplini cerințele de experiență necesare pentru a ocupa aceste posturi, mai arată informațiile obținute de Economedia.

Conducerea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a fost aleasă în decembrie 2023. Mihai Precup, anterior secretar de stat, a fost numit președinte al AMEPIP. Vicepreședinți au fost numiți Victor Moraru și Ciprian Hojda, susținut de președintele PNL Maramureș Ionel Bogdan. Înființarea AMEPIP este una dintre reformele asumate de România în PNRR și considerate încă neîndeplinite de către Comisia Europeană. Astfel, această reformă este una dintre cele care încă blochează cererea de plată numărul 3 din PNRR, în valoare de 2 miliarde de euro. O alta este selecția conducerii RAAPPS, după cum Economedia a scris AICI.

Alegerea lui Victor Moraru la conducerea AMEPIP se pare că nu îndeplinește criteriile de transparență și de concurență deschisă necesare acestei reforme, conform celei mai recente scrisori de observație trimise de Comisia Europeană către Guvern, conform surselor guvernamentale consultate de Economedia.

Motivul este faptul că Victor Moraru a participat la selecția membrilor comisiei care, ulterior, urma să îl numească în funcția de vicepreședinte AMEPIP, ceea ce duce la incompatibilitate și conflict de interese.

Astfel, înainte să fie ales vicepreședinte AMEPIP, Moraru era director în cadrul Secretariatului General al Guvernului. În această calitate, el a prezidat comisia de selecție a celor doi reprezentanți ai mediului academic, parte a comisiei de experți independenți (cinci persoane în total) pentru selectarea președintelui și a vicepreședinților AMEPIP. Documentele prezentate ca probe pentru selecția reprezentanților mediului academic sunt semnate și certificate de către Moraru, în calitatea sa de președinte al comisiei de selecție.

„În acest context, implicarea unuia dintre candidați în procesul de numire a celor doi reprezentanți ai mediului academic în comisia de selecție însărcinată cu evaluarea propriei candidaturi și numiri ulterioare în funcția de vicepreședinte al AMEPIP nu este conformă cu un proces competitiv, bazat pe merit și pe criterii de numire transparente. Pe baza informațiilor primite, se pare că procesul de selecție nu conține o procedură de evitare a posibilelor incompatibilități sau situații de conflict de interese”, se arată în scrisoarea de observații transmisă de Comisia Europeană, care a cerut Guvernului să clarifice ce verificări/procedură a efectuat România în timpul evaluării candidaturii lui Moraru pentru a evita astfel de situații și pentru a garanta respectarea unei selecții bazate pe merit și pe criterii de numire transparente.

Informațiile obținute de Economedia ridică suspiciuni că niciunul dintre cei trei șefi ai AMEPIP, Mihai Precup, Victor Moraru și Ciprian Hojda, nu ar deține experiența solicitată pentru a ocupa un astfel de post.

„În conformitate cu dispozițiile din lege și din anunțul de concurs, candidații la funcțiile de președinte sau vicepreședinte al AMEPIP trebuie să aibă o experiență profesională de 10 ani în domeniul economic sau financiar, al managementului sau juridic, din care cel puțin 7 ani în funcții de execuție în administrația publică, perioadă în care au exercitat funcții de conducere sau de supraveghere a întreprinderilor publice. Pe baza informațiilor primite, încă nu este clar cum sunt îndeplinite aceste condiții pentru cei trei candidați numiți și cum a fost calculată experiența cumulată pe baza dovezilor furnizate (CV-uri)”, arată fragmentul de document obținut de Economedia. 

O altă problemă este faptul că mare parte dintre angajații AMEPIP sunt numiți prin detașare, astfel că instituția nu poate fi considerată complet operațională.

„AMEPIP are în prezent 53 de angajați (inclusiv președintele și doi vicepreședinți), dintr-un total de 92 de posturi planificate, rezultând o rată de ocupare de 57%. Pentru moment, 47 de posturi sunt ocupate prin detașări de 6 luni. În timp ce România a explicat că recrutarea pentru 25 de posturi suplimentare este în curs și va fi finalizată până la sfârșitul lunii iunie, nu a fost luată nicio decizie cu privire la ce se va întâmpla cu cele 47 de posturi care fac obiectul unei detașări la sfârșitul perioadei de detașare (1 iulie 2024 pentru majoritatea posturilor). Pe baza unei revizuiri preliminare a dovezilor furnizate, se pare că procesul de selecție nu îndeplinește criteriile de transparență și concurență deschisă cerute de CID și sunt necesare dovezi suplimentare pentru a stabili dacă grupul operativ este operațional, astfel cum se prevede în M440, care se referă la “operațional (adică mandatat legal și dotat cu resurse)””, mai arată documentul.

Înainte să fie președinte al AMEPIP, Mihai Precup a fost secretar de stat la Ministerul Finanțelor, membru în consiliul de administrație al Poștei Române (companie cu capital de stat) și în consiliul de administrație al Băncii Europene de Investiții, potrivit CV-ului său oficial.

Precup (37 de ani) are o educație solidă: Licență în finanțe/bănci la Academia de Studii Economice (ASE), Licenţă în Gestiunea întreprinderilor (Erasmus) la Universitatea Paris XII Val de Marne (Franţa), două diplome de master la Universitatea Paris 1 Panthéon Sorbonne (Franţa) și doctorat în cotutelă la Universitatea Paris 1 Panthéon Sorbonne şi Universitatea de Vest din Timișoara. Ulterior, a lucrat în domeniul finanțelor în Franța și Luxemburg, a fost cadru didactic asociat la Universitatea Paris 1 Panthéon Sorbonne, la Science Po (Paris) și Universitatea de Vest din Timișoara.

El a candidat în 2020 din partea partidului Pro România pentru Senatul României, dar partidul nu a făcut pragul de 5%.

Victor Moraru este un politician originar din Ialomița, fost primar al localității Amara și consilier județean, pentru ca mai târziu să promoveze în stru tura Secretariatului General al Guvernului.

Un director general din cadrul Secretariatului General al Guvernului, Ștefan Jicol, a reclamat în octombrie 2022 că Victor Moraru ar fi fost angajat ilegal în funcția de director. În calitate de avertizor de integritate, Jicol susținea că Victor Moraru a fost adus în instituție cu scopul ”de a dispune de întregul buget PNRR alocat SGG pentru reformele și investițiile privind Buna Guvernare” în valoare totală de 43, 94 milioane de euro.

AMEPIP a fost înființată printr-un proiect de lege inițiat de guvernul Ciucă, sub pretextul unei cereri din PNRR. România și-a asumat eficientizarea administrării companiilor de stat. AMEPIP pune sub controlul premierului și al secretarului general absolut toate companii și regiile autonome cu capital de stat: firme controlate de ministere, primării, consilii județene și agenții de dezvoltari intra-comunitară (ADI).

Controlul AMEPIP asupra acestor companii va fi absolut, după cum arată mai multe articole din proiect. De exemplu, un articol din lege arată cât de ușor vor putea fi dați afară administratorii unei companii cu capital de stat, chiar dacă sunt numiți pe mandate de patru ani, doar pe motiv că nu își îndeplinesc indicatori-cheie de performanță, stabiliți de altfel chiar de conducerea AMEPIP, subordonată guvernului:

  • ”În situația în care indicatorii-cheie de performanță nu sunt refăcuți la nivelul minim aprobat, AMEPIP solicită autorității publice tutelare măsura revocării administratorilor numiți și reluarea procedurii de selecție, cu informarea Guvernului în acest sens”.

Veniturile gestionate de AMEPIP vor fi uriașe: un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale ale companiilor de stat, plus 30% din amenzile aplicate companiilor de stat care nu îndeplinesc diferite condiții. Angajații AMEPIP sunt din categoria super-bugetarilor, urmând să fie plătiți cu 50% în plus față de salariul normal.

Cine a făcut numirile

Secretariatul General al Guvernului (SGG, condus de liberalul Mircea Abrudean) a început în septembrie 2023 selecția candidaților pentru funcțiile de președinte și vicepreședinți ai AMEPIP.

Foto: Victor Moraru / Facebook

https://economedia.ro/exclusiv-numiri-suspecte-de-incompatibilitate-si-de-conflict-de-interese-la-sefia-super-agentiei-care-conduce-toate-companiile-de-stat-vicepresedintele-a-ales-membri-ai-comisiei-care-apoi-l-a-numit-i.html

Tragedia de la filmul lui Alec Baldwin – Care sunt regulile privind armele pe platourile de filmare

Dominic Fritz, după ce ANI a anunţat că a fost în conflict de interese administrativ: Mi-au făcut şi mie un dosărel/ .E ca la Radio Erevan / O să atac la rândul meu raportul ANI în instanţă